• Anonym (hjälp)

Hjälp mig våga prata Engelska!!!

Är så fruktansvärt dålig på engelska och skäms så för det, nu har jag börjat nytt arbete där jag kommer att stöta på kunder som pratar engelska. Är så fruktanvärt nervös för detta. Någon som känner igen sig och som har några tips att ge?

Alla andra i min ålder (27) är så jäkla duktiga på engelska men jag kan inte, glömmer bort orden och får tunghäfta.....

• Svar på tråden Hjälp mig våga prata Engelska!!!
  • Titrania

Övning ger färdighet, det är bara så. Snacka engelska med sambo/pojkvän och dina vänner. Ge dig inte :)

• bubblan1982

jag tror nog att skolengelskan kommer tillbaka när de väl gäller!
    Jag va jättenervös för en massa år sen när min syster tog hit sin kille från australien. nu har de gått mer än 7 år sen med släktträffar och allt va de innebär. och de går jättefint, de är bara att ta tjhuren vid hornen och sätta igång o prata=)

om några veckor så kommer du att ha "kommit ihåg" de dun lärt dig från förr.

Lycka till på nya jobbet- och du de kommer gå skitbra

U Go GIRL=)

• Anonym (hjälp)

Har försökt med kvällskurs men den blev inställd pga för få deltagare....

• Anonym (hjälp)

Jag har alltid varit dålig på engelska och det hjälper inte att titta på tv osv
    Mår så dåligt över detta

• lillymore

prata med dig själv eller med andra.
    Läs engelska texter högt.
    Översätt svenska texter när du läser till engelska och läs alltid högt och tydligt. Ju mer du övar på att tala ut så kommer du få lättare med att tala när det väl behövs.

Du kan ju ringa till någon okänd och diskutera saken, på engelska då förståss =)

Good luck and take it slow, things are going to work out just fine for you.

• Anonym (hjälp)

skulle vilja ta privatlektioner....någon som vet något om detta i malmö/lund området?

• NadiaMi

Prata med dig själv, läs högt ur böcker, sjung engelska låtar i duschen eller sjung med när det spelas på stereon.

Övning ger färdighet, och skulle det bli lite fel kan du bara stanna av, ta om det och få det rätt vid andra försöket.

• Önskan

Självklart är man inte bra på det man inte övar på.

Bra initiativ med kvällskursen! På't igen! Det kanske finns någon annan kurs med inriktning på konversation eller affärsengelska som du kan hoppa på?

Se till att du hör mycket engelska, börja läsa några böcker på engelska (det finns massor av pocket på engelska). Du kommer snabbt in i tänket då och kan ha en liten ordlista bredvid om du inte fattar allt. Har du funderat på någon cdkurs, då? Men vad du skulle behöva är ju att våga prata oxå.
    Det finns ingen möjlighet att gå kurser via ditt jobb?

När jag ska prata engelska känns det oxå alltid först som att tungan är två nummer för stora för min mun, helt plötsligt. Men när man befinner sig i språket så lossnar det. Du måste alltså omge dig lite mer med engelska.

Lycka till!

• presens konjunktiv

I Malmö-Lund brukar det alltid finnas utbytesstudenter som vill tjäna lite pengar. Sätt upp en lapp på AF, till exempel, om att du söker träning i engelska.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Svar på tråden Hjälp mig våga prata Engelska!!!