• Anonym (anonym nu)

Måste man göra medicinsk abort?

Gift, har två barn. Vill ha ett tredje men det var väl inte riktigt tänkt just nu. Tyvärr slarvade vi och nu är jag gravid i vecka 8. Är egentligen motståndare till abort, allra helst "när man klantat till det" själv. MEN tanken finns där, vi har det ganska tufft ändå. Inget bslut taget men vecka 8 .. tiden tickar på, ett beslut måste tas snart!!

Måste man göra en medicinsk abort? Kan man inte få bli skrapad på en gång? Jag har varit med om ett MF förr och vart då tvungen att bli skrapad eftersom det inte gick så bra, allt kom inte ut.. vad kostar en abort? Betalar man det själv? Går det under högkostnadskortet?

Kanske knepiga/dumma frågor, men relevantar för mig och säkert fler.

• Svar på tråden Måste man göra medicinsk abort?
  • lintott

Hejsan!!!
    Gjorde en kirurgisk abort i våras för jag hade gått så långt va i vecka 8 på ultraljud sen fick jag vänta i ca 1½vecka då det vart operation.
    Tror det kosta 240 kr.
    Lycka till

• Anonym (Vilda)

Hej "Anonym nu"...

Skrev i en annan tråd som svar på vad det kostat mig...
    Kopierar in det här så du kan se...
    Men sen kan du göra en kirurgisk abort istället eftersom du gått ganska så långt ändå, dom säger att det är bäst att vara runt vecka 8-9 för att göra en kirurgisk.. då sövs du och det sugs ut, och du skrapas direkt...

Jag har som du ser nedan fått en del problem efter min medicinska men jag valde den för att slippa sövas, idag syntes det på VUL att det finns rester kvar så eventuellt måste jag skrapas ändå... och det känns som att det varit säkrare att ha valt den kirurgiska direkt.

"Jag betalade 260 kronor när jag var på första besöket och gjorde VUL... Sen skulle jag betala 140 kronor när jag fick den första tabletten av sjuksköterskan och sen 260 kronor den dagen jag kom för att ligga där och få 4 tabletter instoppade. Dock slapp jag de 140 kronorna så 260+260 och sen ytterligare 260 kronor den dagen man ska på återbesök, alternativt 140 om det inte har gått en månad men det tror jag nästan att det gör mellan besöken... Sen kostar det givetvis om man får besvär, jag har haft enorma buksmärtor och fick gå dit idag igen, ytterligare 140 kronor.

Så runt 1100 har det här nog kostat i slutändan om inte fler komplikationer tillkommer...
    Högkostandskortet ska gälla vad jag har förstått, för dom har stämplat mitt varje gång..."

LYCKA TILL!

• klibbidi

du har inte gått så långt alls. en kirurgisk abort gör man inte tidigare än v.8. och du kan göra det fram till v.12 och efter det så måste man föda ut fostret, och det får man inte göra om det är inte är ett speciellt fall. och i å med att du vet om din graviditet så tidigt så tror jag inte att du får göra det. men det är nog dax för dej att bestämma dej. man får välja om man vill göra en kirurgisk abort eller en medicinsk men väljer du kirurgisk så får du ändå ett par tabletter för att du ska blöda ut så mycke som möjligt innan. det kostar runt 250 kr.

• Anonym

jag fick välja, jag gjorde en kirurgisk abort i v.6+6 och det gick jättebra.. ville itne göra medicinsk.

• Anonym

det kostar 200 kr.. man får ju snällt vänta på en operations tid. men man får självklart göra en kirurgisk om man vill..

• Anonym (Va???!!!VA)

Klibbidi skrev att man fick tabletter för att blöda ut så mycket som möjligt? Jag har gjort tre kirurgiska och aldrig hört att tabletterna är för det syftet som hon påstår! Har aldrig blött före heller. Så lyssna inte på allt här inne. Sök på nätet istället så får du bättre svar TS!

• Skusan
    klibbidi skrev 2007-11-19 14:30:18 följande:
    du har inte gått så långt alls. en kirurgisk abort gör man inte tidigare än v.8. och du kan göra det fram till v.12 och efter det så måste man föda ut fostret, och det får man inte göra om det är inte är ett speciellt fall. och i å med att du vet om din graviditet så tidigt så tror jag inte att du får göra det. men det är nog dax för dej att bestämma dej. man får välja om man vill göra en kirurgisk abort eller en medicinsk men väljer du kirurgisk så får du ändå ett par tabletter för att du ska blöda ut så mycke som möjligt innan. det kostar runt 250 kr.
    Snackar du i nattmössan nu? Det är fri abort i Sverige tom vecka 18 alltså 17+6, däremot efter det (vecka 18) får man fram tom vecka 22 om särskilda skäl föreligger om abort ansöka om avbrytande av graviditet till socialstyrelsen. Sen från vilken vecka man föder ut fostret är lite olika, men gränsen brukar går runt 12, det ser man på ett ul alternativt vul hur stort det verkar vara etc.... Men ex en abort i vecka 16 föder man ut.

Sen får man inte heller piller för att blöda ut så mycket som möjligt innan en kirurgisk abort heller. Det man får är däremot stift som läggs in i livmoderhalsen som är till för att mjuka upp och hjälpa till att vidga livmoderhalsen för att underlätta att föra in instrument i livmodern under själva ingreppet.
  • Anonym (S)

Jag är mitt i en kemisk abort nu, dvs att jag va in och fick pillret som avslutar graviditeten igår och morron ska jag on på sjukhuset och få dom andra slidtabletterna så allt kommer ut.
    Jag var gravid i v 8plus 6 nör jag va in för vul och jag betalade inget då sen nu när jag var in igår så betalade jag 100kr och i morron betalar jag 100kr till så allt som allt blir det 200kr plus bensinpengar, men det är här nere i helsingborg. jag tror det kan skilja på landstingen hur mycket man beltalar oxå, och på vården. En kompis gjorde abort i ett annat landsting och hon var tvugen att ligga på en sal med andra människor med bara sånna här pappaavskiljare som väggar, här får jag eget run, med tv och en egen sköterska som e med mig hela tiden om jag vill. Jag känner mig helt trygg i en kemisk och såhär långt har det gått bra.
    Sen tydligen fick jag reda på igår oxå att det är ite på alla ställen man kan göra kemisk abort efter v 9 men tydligen gör man det här, för som hon sa att en mest "lyckad" abort görs i v 9-12 kemiskt, hur en abort nu kan vara lyckad, det är ju inte något kul direkt.

Lycka till hoppas allt går bra, jag kan berätta i morron kväll hur allt gick i mrogon om du vill.

Svar på tråden Måste man göra medicinsk abort?