• Rasmus Thage

Krupp= Mollipect???

Min 1åriga son fick en förkyldning för ca en vecka sedan o det slutade med att han fick krupp( första gången). Fick åka ner till vårdcentralen så han fick inhalera. Blev bättre, men efter några dagar så fick han sån krupphosta o fick utskrivet Mollipect!! Har nu tagit den i några dagar men jag tycker inte att hostan blivit bättre!! Till er som oxå har barn med krupphosta vad har ni fått utskrivet till era barn! Funkar Mollipecten för dom??
    Lite orolig nu att han inte blir bättre!!  Tack på förhand!!

• Svar på tråden Krupp= Mollipect???
  • yava

Har 2 kruppbarn och vi har aldrig fått molipect utskrivet. Mollipect är förvisso luftrörsvidgande men det hjälper föga på krupp som är kramp i luftvägarna.
    Bricanyl och liknande är det vi fått som enbart vidgar.
    När vi åkt in till sjukhus så har det varit adrenalin som dom gett barnen.

Ut, ut, ut i friska luften! Dom tipsen har du säkert redan fått men det är tyvärr det som hjälper på hemmaplan.

Tycker att du ska kontakta vc och höra med dom om vad som är lämpligast vid krupp. Nämn inte att du fått mollipect i första taget utan vänta och se vad dom säger och ta upp lite senare i samtalet att din son fått mollipect.

Lycka till och hoppas din son blir bättre snart!

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • angelica 85

min dotter fick också krupp för första gånger för en månad sedan när hon var förkyld....det blev ambulans för henne.
    Vi fick också mollipect utskrivet... det tog några dagar innan den hjälpte.
    Hoppas din son blir bättre snart... det är inte roligt med krupp...

• jmmm

vi har desenthol o lepheton (ursäkta stavningen) i kombination till vår son då han har krupp hosta.

• camomille

vi fick ventolin till min älsta pojke när han haft krupp hosta.

• delfin73
    Rasmus Thage skrev 2007-11-19 12:35:10 följande:
    Min 1åriga son fick en förkyldning för ca en vecka sedan o det slutade med att han fick krupp( första gången). Fick åka ner till vårdcentralen så han fick inhalera. Blev bättre, men efter några dagar så fick han sån krupphosta o fick utskrivet Mollipect!! Har nu tagit den i några dagar men jag tycker inte att hostan blivit bättre!! Till er som oxå har barn med krupphosta vad har ni fått utskrivet till era barn! Funkar Mollipecten för dom?? Lite orolig nu att han inte blir bättre!!  Tack på förhand!!
    desentol/lepheton hostmedicin att ge hemma om det varit lindrigt,betapred tabletter vid svårare "anfall".
    Om vi åkt in med honom har han fått inhalera.
    Jag har aldrig hört att man gett mollipect till "kruppbarn",det har vår barnläkare sagt inte hjälper.
  • jmmm

ja den gången vi åkte in akut när han typ slutade andas 4år gammal fick vår son andas ventolin på vc först den em o sen 2 ggr/dag i ett par dagar därefter o samtidgt ta desenthol/lepheton, kan säga att vi hade en trött o tagen kille som först haft influensan o sen fick krupp o så all medicin, tilläggas så använde han bricanyl+pulmicort under influensan för förkylningsastma:-O

• angelica 85

när min dotter hade krupphosta för några dagar sedan fick vi lepheton utskrivet till henne och hostan försvann efter 2-3 dagar, så den var verkligen super för henne.

• Pixy

Vi fick mollipect utskrivet till vår son när han fick krupp första gången, men de sa att det inte var bevisat om det hade nån större verkan...funkade på en del och andra inte tydligen. Men det var tydligen värt att prova då han hade en lindrigare krupp. Fick även lepheton.
    På får son funkar det aldeles utmärkt med Mollipect.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Första gången fick vi mollipect och nu andra gången lepheton. Antingen är lepheton bättre eller så blev kruppen lindrigare denna gång.

Svar på tråden Krupp= Mollipect???