• Pisan

Hur mata små fåglarna men inte skatorna?

Skulle vilja ha mat här utanför till små fåglarna men vill itne att skatorna och kråkorna ska äta...

Hur gör jag då? Vi har massor skator och kråkor här utanför tyvärr på vårna tomt...

Har ni några tips?

• Svar på tråden Hur mata små fåglarna men inte skatorna?
  • Lilu

det vill jag oxå veta

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Zimlis

Talgbollar är suveränt - då kan man hänga de så kommer inte skatorna åt att äta från dom.

• Hanya

Jag lägger också min röst på talgbollarna. De funkar super.

• Pisan

Men när jag har hängt ut såna där bollar så har skatorna ätit upp dom åxå

Har en underbar dotter
  • Carro W

Skatorna ska ju också leva

Kanske hänga dem på en smaaal tråd som skatorna inte kan balansera på *funderar*

Kaffe, cigg och lite skvaller
  • AdoXa

Hur bor du? Är man ambitiös kan man ju sätta upp en slags "bur" runt fågelmatningsplatsen av grovt galler som små fåglar kommer igenom men inte större fåglar eller katter.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • AdoXa

Sedan vet jag många som matar kråkfåglarna med "egen" mat för att få dem att hålla sig borta från småfåglarnas.

Använder du en sådan automat som syns längst ner på denna sida:
    www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mata-faglarna-vintern.htm
    i form av ett långt plaströr, tror jag att kråkfåglarna har svårt att komma åt också.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • K J N

Vi skjuter regelmässigt av alla skräpfåglar som sticker fram näbben vid foderautomaten, det räcker med att göra en punktinsats så kommer de inte tillbaka på mycket länge.

• Carro W
    K J N skrev 2007-11-21 07:49:43 följande:
    Vi skjuter regelmässigt av alla skräpfåglar som sticker fram näbben vid foderautomaten, det räcker med att göra en punktinsats så kommer de inte tillbaka på mycket länge.
    Kaffe, cigg och lite skvaller
Svar på tråden Hur mata små fåglarna men inte skatorna?