• Widmarkarna

Vad för kläder i åkpåse?

Hej!

Kanske dum fråga men hur mycket kläder är lagom i en åkpåse i vagnen 5-10 grader kallt?

-1 grad ute idag, hade på henne ett par lager med kläder (body+strumpbyxor+pumadress i plych) under. Hon är 4 månader.

Vad har ni på era bebisar?

• Svar på tråden Vad för kläder i åkpåse?
  • Annamaja
    Annamaja skrev 2007-11-19 14:24:30 följande:
    overall, mössa vantar och tjocksockar och vanliga kläder under.
    allså vanlig overall, inte fleece overall. Måste man ta upp bebisen ute så blir det väldigt kalt för den och fleece blåser rakt igenom direkt.
  • Lysmasken

Vad har ni själva på er???

Min tös på 2 år sitter i en åkpåse och har bara jacka och mössa på sig och hon är ändå för varm.

• Widmarkarna

OK, tack för tipset!

• Widmarkarna

Har själv på mig en vinterjacka men jag ligger inte i åkpåse, därför jag undrade vad som blir för varmt och för kallt.

Lysmasken skrev 2007-11-19 14:26:47 följande:
    Vad har ni själva på er???Min tös på 2 år sitter i en åkpåse och har bara jacka och mössa på sig och hon är ändå för varm.
  • Kristin24

jag hade idag på Noel (+5 grader)

Byxa, tröja, strumpa och hans overall, men den är stickad och inte tjock.
    Mössa med öronlappar. 
    Ner i åkpåse och vagnskyddet på.  Kände på honom hela tiden och han var inte för varm...hade han blivit det hade jag dragit ner dragkedjan på overallen lite.

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

obs, har vikflikar på overallen så vantar behövs ej.

Go och glad Kexchoklad
  • LiiLo

min pojk e 5 mån o jag tar på honom vanliga kläder + overall...mössa o vantar också

• Annamaja

jag svarade vad som behövs i 5-10grader kalt, men som sagt en bra regel är ju vad man själv har på sig.

• myskatt

När du klätt på barnet det du tycker den behöver tar du av hälften . Så sa min mormor.

Det stämmer kan jag bara konstatera. Även om barnet ligger ner och inte rör på sig så mycket behövs knappast vinteråkpåse OCH vinteroverall förens det är riktigt många minus (-20 typ) om ens då.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Widmarkarna

Ofasen!

myskatt skrev 2007-11-19 14:39:36 följande:
    När du klätt på barnet det du tycker den behöver tar du av hälften . Så sa min mormor.Det stämmer kan jag bara konstatera. Även om barnet ligger ner och inte rör på sig så mycket behövs knappast vinteråkpåse OCH vinteroverall förens det är riktigt många minus (-20 typ) om ens då.
  • Widmarkarna

Det är en varm åkpåse, fast inte dun, men ändå varm!

Annaïck skrev 2007-11-19 14:32:31 följande:
    Beror inte det på hur varm åkpåsen är??
  • myskatt

Är det -10 kan du lägga en fleecefilt under henne och en ovanpå. Eller skippa pumadressen och ta på henne en flecceoverall.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Widmarkarna

Funderade precis på det, har en fleecedress som jag haft i höst som jag kan ha på henne när det är så kallt!

Tack för alla tips!

myskatt skrev 2007-11-19 14:53:01 följande:
    Är det -10 kan du lägga en fleecefilt under henne och en ovanpå. Eller skippa pumadressen och ta på henne en flecceoverall.
  • ElinTe

Jag brukar ha på min son vanliga kläder och fleeceoverall. Tjocksockar och vantar tar jag också på han....

Svar på tråden Vad för kläder i åkpåse?