• vilda bebin

vattenavgång och rörlig bebis

Hej tjejer,
    har BF om nio dagar och undrar lite om hur bråttom det är att ta sig in till förlossningen om vattnet går och bebis ligger "högt" upp - helt rörlig. Enligt min barnmorska är det då viktigt att så snabbt som möjligt, "utan blåljus", ta sig in för kontroll på förlossningen. Anledningen ska vara att navelsträngen (teoretiskt) kan falla neråt.

OM vattnet går ringer man ju självklart då och får råd av någon på förlossningen. Men min fråga till er gäller alltså vilken information ni med rörliga bebisar fått... Jag kan nämligen inte hitta någon info om just detta i böcker och annat.

E ni med på vad jag menar?

• Svar på tråden vattenavgång och rörlig bebis
  • Karro Yüksel

min BM sa att om så skulle vara fallet så ska man lägga sig ner och absolut inte vara uppe och röra sig untan ligga ner och ring ambulans så kommer dom och hämtar en...Om du är uppe och rör dig kan navelsträngen viras runt bebisens hals och den kan även komma ut före bebisen och det är inte alls så bra

• Alicia05sMamma

Kan tyvärr inte hjälpa dig där. Men ring in till förlossningen & fråga så får du garanterat rätt information.

*lycka till*

• vilda bebin

tack för svaren!
    Har pratat med bm på förlossningen och hon menade att det viktiga var att ringa direkt när det händer för att få råd om ambulans osv. Precis som Karro skriver. Att ligga ner verkar klokt. Jag har nog klart för mig hur jag ska göra om det händer men det är kul att höra om era erfarenheter. Konstigt att detta inte nämns i böcker (inte de jag har läst i alla fall)

• firhilwen

När jag fick min äldste son för lite mer än 7 år sedan så talade BM om för mig att jag skulle ringa förlossningen och lägga mig ner om vattnet gick. Mycket riktigt så gick vattnet i v38+4, han var rörlig och jag fick ju göra bruk för de instruktioner jag fått även om det kändes löjligt att bara lägga sig ner och vänta...

Orsaken var att navelsträngen kunde falla ner och komma i kläm mellan mitt bäcken och pojkens huvud. Det hade lett till syrebrist och han hade kunnat dö...

Han fixerades först när jag varit inne på förlossningen ett tag och smet på toaletten för att kissa (hade inte lust att kissa i "bäcken" i sängen).

Men sedan startade aldrig mina värkar utan jag fick dropp för att det skulle hända nåt! Drygt 6½ timme efter att droppet fått verkan så födde jag en liten Filip!!

• linhen

När jag frågade samma fråga på specmödravården på KS undrade hon om jag hade läst det på internet...

Hon menade iaf att det inte var någon fara om det hände i slutet av en graviditet, man behöver bara oroa sig om vattnet går före v. 36. Det finns inte plats för navelsträngen att trilla ner efter det.

• AiramE

Min sa att man skulle lägga sig med rumpan i luften och ringa ambulans...

• Lioness

Hej!
    Mitt vatten gick när bebisen var rörlig, jag fick då åka in till BB och låg där i 1 ½ dyng, fick inte lämna sängen utöver toalettbesök. Och efter varje besök lyssnade de på magen för att se att navelsträngen inte kommit kläm.
    Jag fick informationen från både min mvc tant och från BB dit jag ringt tidigare för att se hur man skulle bete sig i en sån eventuell situation.

Skulle det hända dig är det väl bättre att ta det säkra före det osäkra och att röra på dig så lite som möjligt till dom kan se hur fixerad bebisen är.

Lioness

• vilda bebin

linhen: konstigt att man kan få så olika information...
    Antagligen beror det på att risken är liten... Men, men, jag litar så klart på min BM och förlossningen här. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag misstänkte dock att det kunde vara något som vi blivande mammor fick olika besked om, i och med att jag inte läst om det...

Nu vet jag i alla fall att detta är något som fler förlossningar tar på allvar OM situationen skulle uppstå.

• Vildsvin80

Min lille har oxå varit rörlig enda fram till nu, så bm har sagt åt mig att snabbt lägga mig ner om vattnet går och ringa ambulansen. Nu verkar det dock som den har fixerat sig...

• Lilla spökets mamma

På vår föräldrautbildning har vi fått lära oss just det som många skriver - att lägga sig ned och se till att få ambulanstransport in. Orsaken är att det finns en liten risk att navelsträngen kommer i kläm när barnet kilas fast i bäckenet efter att vattnet gått. Inget att få panik över, bara att göra!

• zessan

åk in direkt om vattnet går! När jag fick mitt första barn (40+0) var jag i samma läge.
    hon hade inte fixerat sig och vattnet gick. åkte in, men visste inte att det var bråttom. jag hann bara ha värkar i två timmar, barnets hjärtljud gick ner och bm kunde känna navelsträngen - när värkarna tryckte på försvann syretillförseln till barnet.
    det blev ett katastrofsnitt och allt gick bra!!
    vill inte skrämmas, vill bara att ni ska vara rädda om er!!

• 0028

vadå??
    det där har jag inte hört talas om...när jag fick min första flicka så var hon inte fixerad när vi körde till förlossningen och hon skulle komma det var ingen som hade sag det till mej...nu är jag i vecka 40 och min bebis har inte fixerat sej och min BM sa att bebisen inte kommer att göra det....jag frågade vad det hade att göra med om den var fixerad eller rörligt jag trodde att det var för att det skulle gå fortare om det inte var rörligt men så var det inte sa hon det har absolut ingen betydelse...men inget om att det skulle vara farligt för navelsträngen...vad ska jag göra...min bebis kommer inte att fixera sej är det farligt??

• MossaQ

Min svägerskas vatten gick när bebis inte var fixerad. Hon gjorde som ovan på inrådan av BM. Lade sig ned och ringde ambulans.
    /M

• zessan

en liten sak till - det är om att det inte finns plats för navelsträngen att trilla ut efter vecka 36 är min dotter ett levande bevis på att det är fel!! och hon var ändå stor - 4300g och 56 cm - och jag liten!
    men det är ju lite olika om barnet står högt och rörligt eller om huvudet bara är ruckbart! i det senare fallet är risken för navelsträngsprolaps liten!

• vilda bebin

intressant att läsa era inlägg! tack!
    Visst måste det vara som zessan skriver - skillnad mellan rörlig bebis som står högt, som min gör i nuläget, och "bara" ruckbar. Värt att tänka på så att ingen missförstår tråden.

Svar på tråden vattenavgång och rörlig bebis