Hur poppar man popcorn i en kastrull?
Hjälp mig är såååå sugen
Hjälp mig är såååå sugen
Ett tunt lager matolja i botten och bara majskorn så botten täcks. Lock på och poppa tills det tystnar.
jag brukar alltid lägga i ett korn från början.. när det poppar så är det lagom att ha i resten av cornen... glöm inte att skaka mycket så att inte popcornen bränns
Jag brukar lägga i en liten klick med margarin, när det smält lägger jag ner popcornen och på med locket och väntar på att de ska poppa klart. Skakar även på kastrullen emellanåt så det inte ska fastna i botten.
nej nej! Såhär tycker jag:
Olja i botten + smör (bara smör bränner fast, bara olja blir smaklöst). Salta (eller salta efteråt)
Popcorn som täcker botten
Värm på hög värme tills första kornen poppar sedan sänker man värmen något.
Skaka om kastrullen med jämna mellanrum så bränns det inte och allt blir poppat.
Okej nu har jag haft i olja och popcorn och sedan ska jag stå och skaka hela tiden? Locket är på När det tystnar öppnar jag och hoppas inte jag bränns?
Bäst är att ha en teflonkastrull så fastnar det inte..
Ja du kan prova utan lock om du vill...
jag skakar aldrig om!!
jag har fått lära mig att de "poppade" åker uppåt och de "opoppade" ligger kvar längst ner, så om man skakar så skakar man ner de vita små oskyldiga popcornen mot grytans botten *S*
jag häller bara lite olja i botten fyller på med popcorn så det täcker botten.. skakar runt lite så oljan fördelas och sen på med värmen och låt den vara tills det slutar poppa!
Pejgan:
Men mina brukar ju inte bränna fast! Och jag använder ju bara margarin...
Mums säger jag bara nu är dom klara och smakar helt underbart. Nu ska jag sätta på en bra film o mysa med popcorn tillsammans med min dotter fast hon får banan istället för popcorn Tack alla
vaaaaaaaaaaa ska man ha lock???
lacrima, jaså? :-O jag har kanske för varmt .