• Anonym

Behöver hjälp att skriva personligt brev vet inte alls hur jag ska göra NÅN som vill/kan hjälpa?

Jag Går på praktik nu på förskola slutar på fredag pratade me chefen idag ang tim vik hon sa att jag måste skicka in en *intresseanmälan/personligt brev hur gör man sånt?

• Svar på tråden Behöver hjälp att skriva personligt brev vet inte alls hur jag ska göra NÅN som vill/kan hjälpa?
  • McIris

Gå in på arbetsförmedlingens sida o titta hur man skriver ett CV som det heter.

Jag brukar skriva;
    1. Jag är en tjej, namn och ålder. Just nu gör jag detta och vad jag tycker om det jag gör och lite om framtidsplaner.

2. Utbildningar, yrken och även annat som är viktigt som jag lärt mig av. Man kan berätta vad man lärt sig under olika utb o yrken.

3. Lite personligt. Familj och intressen.

Lycka till!

• tinaaaaaa

www.avstamp.nu
    tror jag där får man hjälp att skriva cv och personligt brev. sidan är riktad för ungdomar men förde kan ju även andra ha hjälp av deras mallar.

• skorpionen80
    McIris skrev 2007-11-19 18:32:11 följande:
    Gå in på arbetsförmedlingens sida o titta hur man skriver ett CV som det heter.Jag brukar skriva;1. Jag är en tjej, namn och ålder. Just nu gör jag detta och vad jag tycker om det jag gör och lite om framtidsplaner.2. Utbildningar, yrken och även annat som är viktigt som jag lärt mig av. Man kan berätta vad man lärt sig under olika utb o yrken.3. Lite personligt. Familj och intressen.Lycka till!
    CV och personligt brev är helt olika saker. I CVt radar man upp erfarenheter (job, mm) och i det persoliga brevet skriver man mer personligt om sig, vad man är för någon och varför man vill ha jobbet typ.

Jag tror att din (TS) chef vill ha båda. Visserligen känner han dig redan, men ta med andra saker än de han redan känner till i det personliga brevet.

www.cv-guiden.se
  • Anonym

ok tack chefen vill Bara ha peronligt brev till & börja med sa hon,den skulle jag maila till henne så fort jag kunde men GUD va svårt detta va!
    De svåraste e nog hur man börjar tror jag

skorpionen80 skrev 2007-11-19 18:35:04 följande:
    CV och personligt brev är helt olika saker. I CVt radar man upp erfarenheter (job, mm) och i det persoliga brevet skriver man mer personligt om sig, vad man är för någon och varför man vill ha jobbet typ.Jag tror att din (TS) chef vill ha båda. Visserligen känner han dig redan, men ta med andra saker än de han redan känner till i det personliga brevet. www.cv-guiden.se
  • Anonym

Jag heter ..... och bor .me min familj i ..
    Jag är 31 år gammal . Jag har fyra barn i olika åldrar, den äldsta är 12 år och den yngsta knappt 2 år. Jag har därför mestadels tillbringat de senaste åren hemma tillsammans med mina barn. Tack vare det har jag fått en stor kunskap om barn och relationer och är duktig på att få barn att känna sig sedda och bekräftade. Jag har tack vare mina barn blivit mycket disciplinerad och tycker att det är viktigt med ordning och reda. Mot bakgrund av min personlighet och mina intressen tror jag att det skulle passa mig utmärkt att arbeta på förskola.

Som person är jag noggrann, pålitlig och mycket ansvarskännande. Jag är trygg i mig själv och är glad och positiv. Jag tycker om att arbeta i grupp . Jag tar mitt arbete på stort allvar och är en person som tycker det är viktigt att alltid göra sitt bästa i alla situationer.

Yrkesmässigt har jag tyvärr inte hunnit med så mycket meriterande arbete, eftersom jag valde att skaffa barn tidigt. Jag har dock läst ett år undersköterskeprogrammet liksom arbetat kortare tidsperioder på förskola, som personlig ledsagare samt på ålderdomshem.

Jag hoppas att detta brev väckt ert intresse för mig och ser fram emot en kontakt från er.

är detta intresseanmälan?? *förvirrad*

• tinaaaaaa

jag tycker det låter bra, och att du kan skicka de som intresseanmälan.

• Anonym

"Mot bakgrund av min personlighet och mina intressen tror jag att det skulle passa mig utmärkt att arbeta på förskola."

Vilka intressen? Beskriv dina intressen(förutom barn)

" Jag tycker om att arbeta i grupp"

Utveckla, varför tycker du om att arbeta i grupp?

"Yrkesmässigt har jag tyvärr inte hunnit med så mycket meriterande arbete, eftersom jag valde att skaffa barn tidigt. Jag har dock läst ett år undersköterskeprogrammet liksom arbetat kortare tidsperioder på förskola, som personlig ledsagare samt på ålderdomshem"

Hela stycket är negativt. Du ursäktar din brist på erfarenhet som om det var någon brist. Skriv om det till något positivt t ex att du innan du fick barn och mellan dem har hunnit med att arbeta med....

I övrigt så ja, det är en intresseanmälan. Dock behöver det skrivas om rent språkligt. Av 14 meningar så inleder du 10 av dem med "Jag", det ser inte snyggt ut. Annars är innehållet bra.

Från en som läst otaliga ansökningshandlingar och är petig med språket.

• Anonym

tack för tipsen

Anonym skrev 2007-11-19 20:11:00 följande:
    "Mot bakgrund av min personlighet och mina intressen tror jag att det skulle passa mig utmärkt att arbeta på förskola."Vilka intressen? Beskriv dina intressen(förutom barn)" Jag tycker om att arbeta i grupp" Utveckla, varför tycker du om att arbeta i grupp?"Yrkesmässigt har jag tyvärr inte hunnit med så mycket meriterande arbete, eftersom jag valde att skaffa barn tidigt. Jag har dock läst ett år undersköterskeprogrammet liksom arbetat kortare tidsperioder på förskola, som personlig ledsagare samt på ålderdomshem"Hela stycket är negativt. Du ursäktar din brist på erfarenhet som om det var någon brist. Skriv om det till något positivt t ex att du innan du fick barn och mellan dem har hunnit med att arbeta med....I övrigt så ja, det är en intresseanmälan. Dock behöver det skrivas om rent språkligt. Av 14 meningar så inleder du 10 av dem med "Jag", det ser inte snyggt ut. Annars är innehållet bra.Från en som läst otaliga ansökningshandlingar och är petig med språket.
  • Anonym

Jag heter ..... och bor .me min familj i ..
    Jag är 31 år gammal,har fyra barn i olika åldrar, den äldsta är 12 år och den yngsta knappt 2 år. Jag har därför mestadels tillbringat de senaste åren hemma tillsammans med mina barn. Tack vare det har jag fått en stor kunskap om barn och relationer och är duktig på att få barn att känna sig sedda och bekräftade. Jag har tack vare mina barn blivit mycket disciplinerad och tycker att det är viktigt med ordning och reda. Mot bakgrund av min personlighet och mina intressen tror jag att det skulle passa mig utmärkt att arbeta på förskola.

Mina intressen är familjen resa hemmet sitta vi datan träffa vänner

Som person är jag noggrann, pålitlig och mycket ansvarskännande. Jag är trygg i mig själv och är glad och positiv. Jag tycker om att arbeta i grupp . Jag tar mitt arbete på stort allvar och är en person som tycker det är viktigt att alltid göra sitt bästa i alla situationer.

Yrkesmässigt har jag inte hunnit med så mycket meriterande arbete, eftersom jag valde att skaffa barn tidigt. Jag har dock läst ett år undersköterskeprogrammet liksom arbetat kortare tidsperioder på förskola, som personlig ledsagare samt på ålderdomshem.

Jag hoppas att detta brev väckt ert intresse för mig och ser fram emot en kontakt från er.

Blev detta bättre???

• skorpionen80

Hur hjälper dig dina intressen i jobbet? Med tanke på att du ska jobba på förskola och du gillar familjen, resa, hemmet, sitta vid datorn och att träffa vänner? Det är kanske självklart, jag jobbar inte själv inom förskolan, så ignorera mig om det säger sig självt ;)

Men tänk på att stava rätt! Och använd komma och punkt även i den meningen ;)

• Anonym (inlägg 7)

" Jag heter XXX, är 31 år och bor med min familj i XX. I familjen finns 4 barn från den äldsta på 12 år ner till minstingen som snart fyller 2. De senaste åren har jag således tillbringat mestadels hemma med barnen vilket gett mig stor glädje och kunskap om barn och relationer. Den kunskap jag fått som jag tror är en stor tillgång när jag arbetar på förskola är gränssättning och samspel. Något som är viktigt för mig är att få barn att känna sig sedda och bekräftade vilket jag fått mycket övning på som mamma till fyra barn med olika viljor och behov. Simultankapacitet och disciplin är andra egenskaper jag också förvärvat genom mitt föräldraskap.

Min personlighet präglas av att jag alltid vill göra mitt bästa, är noggrann och tycker om att ta ansvar. Jag är en positiv person som är lätt att ha att göra med och är trygg i mig själv. Att arbeta i grupp är stimulerande då man utvecklas som människa av att ta del av andra infallsvinklar än ens egen.

Innan jag fick barn och mellan barnen har jag hunnit arbeta i korta perioder på förskola, som personlig ledsagare och inom äldrevården. Jag har också studerat till undersköterska."

Jag tog mig friheten att skriva om ditt brev. Du behöver inte nödvändigtvis kopiera det, men det är enklare för mig att skriva om hela än att ändra meningar här och var. Kanske får du ett hum om hur jag menar och kan använda något av det

• Anonym

den lätt ju BRA TACK
    Anonym (inlägg 7) skrev 2007-11-19 21:33:20 följande:

" Jag heter XXX, är 31 år och bor med min familj i XX. I familjen finns 4 barn från den äldsta på 12 år ner till minstingen som snart fyller 2. De senaste åren har jag således tillbringat mestadels hemma med barnen vilket gett mig stor glädje och kunskap om barn och relationer. Den kunskap jag fått som jag tror är en stor tillgång när jag arbetar på förskola är gränssättning och samspel. Något som är viktigt för mig är att få barn att känna sig sedda och bekräftade vilket jag fått mycket övning på som mamma till fyra barn med olika viljor och behov. Simultankapacitet och disciplin är andra egenskaper jag också förvärvat genom mitt föräldraskap.Min personlighet präglas av att jag alltid vill göra mitt bästa, är noggrann och tycker om att ta ansvar. Jag är en positiv person som är lätt att ha att göra med och är trygg i mig själv. Att arbeta i grupp är stimulerande då man utvecklas som människa av att ta del av andra infallsvinklar än ens egen.Innan jag fick barn och mellan barnen har jag hunnit arbeta i korta perioder på förskola, som personlig ledsagare och inom äldrevården. Jag har också studerat till undersköterska."Jag tog mig friheten att skriva om ditt brev. Du behöver inte nödvändigtvis kopiera det, men det är enklare för mig att skriva om hela än att ändra meningar här och var. Kanske får du ett hum om hur jag menar och kan använda något av det
Svar på tråden Behöver hjälp att skriva personligt brev vet inte alls hur jag ska göra NÅN som vill/kan hjälpa?