• Lady Bling

Större sats köttfärslimpa, hur länge i ugnen? (Snabba råd!)

I alla recept på nätet står det bara om köttfärslimpor på 400-500 gram köttfärs. Dom ska vara ca 1 timma i ugnen på ca 200 grader.

Jag gör en stor på 1300 gram köttfärs. Hur länge kan man då tänka sig att den behöver i ugnen? Om jag bara går efter antalet gram köttfärs skulle det ju bli närmare 2 ½ timme i ugnen, och det låter ju helt orimligt...

Finns det någon som gjort en större sats köttfärslimpa, och hur lång tid behövde den vara i ugnen?

• Svar på tråden Större sats köttfärslimpa, hur länge i ugnen? (Snabba råd!)
  • marjalena

Jag gjorde en på 1 kg köttfärs. Hade den inne i strax över en timme, blev perfekt! Jag funderade precis som du innan jag gjorde den

• Lady Bling

Tack för ditt svar marjalena! Minns du hur mycket det var över en timme? (Sambon ska jobba natt och måste hinna äta innan. )

• mimmi14

jag tar 6 dl creme fraice
    3 påsar fransk löksoppa
    blanda
    sen tar jag 1,5 kg köttfärs
    och blandar allt.
    jag plattar ut min i en ugnsform och då har jag den inne i ugnen ca 40 min

• marjalena
    Lady Bling skrev 2007-11-19 19:01:15 följande:
    Tack för ditt svar marjalena! Minns du hur mycket det var över en timme? (Sambon ska jobba natt och måste hinna äta innan. )
    Oj, förlåt! Hann inte gå in här mer igår. Hoppas att din köttfärslimpa blev bra, jag hade min inne ca 1 timme och 15 minuter tror jag.
  • Lady Bling

Tack för era svar! Den blev jättegod och perfekt stekt! Hade i kantareller också, så det gav lite extra till smaken också.

Svar på tråden Större sats köttfärslimpa, hur länge i ugnen? (Snabba råd!)