• Kay T

Hur tidigt kan man börja med napp?

Ja, hur tidigt är det okej att börja prova med napp till bebin?
    Vår lillkille är 10 dagar, är det kanske lite väl tidigt att försöka ge honom napp? eller? Det förstör inte amningen eller så om man provar att ge honom nappen redan nu?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man börja med napp?
  • veapea

min son fick nappen redan på bb, annars ville han jämt hänga i brösten på mig.
    så har han behov så ska det inte vara nån fara att ge lillen en napp, enda som kan vara problemet er att de inte tar alla nappar man får prova sig fram.

• m00nfl0wer

Min dotter fick napp redan på bb. Hon hade ett enormt sugbehov. Nu är hon 2år och har själv börjat slänga gamla nappar.

• Olle i Alingsås

Nej börja nu. Vi vara tvungna att köpa napp redan på BB för hon hade ett enormt sugbehov då.

• rismalt

att ge nappen redan på bb rekommenderas inte av exempelvis amningshjälpen. dels så ska man helst inte introducera den innan amningen kommit igång ordentligt och barnet KAN den sugtekniken, napptekniken är ju annorlunda och det är viktigt att barnet klarar av att växla mellan de olika teknikerna (om man vill behålla amningen alltså).

sen finns risken när man ger napp så tidigt att man använder den istället för mat! om barnet som någon här ovan beskrivit vill hänga i bröstet hela tiden så finns det en anledning till det, förmodligen att överlevnadsinstinkten säger åt ditt barn att amma mycket, både av näringsmässiga skäl men också för att få vara nära. och både närhet och mat är ju otroligt viktiga funktioner för det lilla barnet.

båda mina kottar har ammat otroligt mycket i början och det är betungande. men det är en väldigt kort period av livet och den är snabbt övergående även om det inte alltid känns så!

mitt råd är att du väntar med nappen tills ditt barn är 2-3 månader, då är du också en mästare på att se hungerssignalerna och missar inte dem till förmån för en napp i munnen ist.

• glitterkorn

Började lite smått på bb redan .. personalen där rekomenera det

• Therese6699

Med första barnet (som var prematur) började dom redan på prematuren. Nya undersökningar visar på att risken för PSD minskar om prematurer får ha napp. Det var i alla fall vad dom sa där. Det var inga problem att komma igång med amningen efter napp och sondmatning. Så jag märkte inte av några problem med amningen.

Mitt andra barn började vi med napp efter ca 10h, han sög på allt han kom över hela tiden. Händerna filten osv. Amningen har funkat klockrent med honom också, trots napp från första kvällen. Nu kan jag ju inte säga att amningen funkar för alla som ger napp. Men för oss har det gjort det i alla fall.

Tess

• radicale

Kay T skrev 2007-11-19 19:26:11 följande:

Ja, hur tidigt är det okej att börja prova med napp till bebin?Vår lillkille är 10 dagar, är det kanske lite väl tidigt att försöka ge honom napp? eller? Det förstör inte amningen eller så om man provar att ge honom nappen redan nu?
    vi började när signe var 10 dagar, hon skrek och var väldigt snuttig. jag fick ibland sitta en hel dag med henne vid bröstet och det var ju sådär lagom kul. det blev MYCKET bättre efter att vi började med napp, så börja nu!
    och kan tillägga att amningen har funkat utmärkt och hon nu äter hon från flaska också och det funkar också jättebra!
  • linhen

Ja, min tjej var väl sex timmar kanske....

• Chickmum

vi började också med napp vid två veckor eller så och det påverkade inte alls amningen - han ammade jättemcket ändå - inga problem med signaler här! Om han var hungrig sa han till!! Dessutom tog det kanske tre eller fyra veckor för sonen att lära sig hålla nappen kvar i munnen. Han åt konstant så sugbehovet fanns.

Köp en latexnapp, den med gulaktig sugdel - den är mjukare och ska fungera bättre med barn som ammas - lycka till!

Svar på tråden Hur tidigt kan man börja med napp?