• alegria

veg. gravid

Nu blir jag så trött på alla som klagar på att man äter vegetariskt under graviditeten!
    Jag förstår inte det kan väll inte vara farligt jag äter både folsyra och järntabletter och försöker äta bra och varierat.
    Har även börjat äta lite fisk ibland fast jag i vanliga fall inte gör det bara för att jag oroar mig.
    Men ändå får man kommentarer från folk som oroar mig.
    Därför sökerjag nu er mammor som åt vegetariskt under graviditeten som kan lugna mig lite hur mådde ni? Åt ni tillskott? Fick ni nån brist på vitaminer? och hur mådde bebisen?

• Svar på tråden veg. gravid
  • januaribebba

Hej Jag äter veg och är gravid. Vad jag vet så mår bebisen bra, allt verkar bra på kontroller och allt. Jag åt folsyra i början men inte längre. Äter järntabletter. De e det enda tillskott jag äter. Jag tror att så länge man sköter kosten som veg så är det nog bara bättree än att äta kött och dylikt. Omega 3 är ju bra att få i sig och det finns ju i kött. Jag äter 2 teskedar linfröolja varje dag på sallad och smör berikat med omega 3 och omega 6. Jag tycker med det är jobbigt med alla oförstående och orliga kommentarer.

• jezca

Jag äter oxå veg mat ( och fisk)och är gravid i V:37. Har inte haft något problem alls, äter järn tabletter. Du får ju i dej precis allt som köttätare får i sig, det är egentligen bara järn som kan vara svårare och det får vell alla mer eller mindre brist på under graviditeten. Jag har varit vegetarian i 14 år och har aldrig ätit tillskott.
    Jag mår fint och skönt också att min barnmorska är veg så vi brukar prata recept när vi träffas.
    Ha de bra!!

• alegria

tack för svaren vad skönt att höra att det finns fler vegetarianer som faktiskt överlever:)
    Har ni fått några speciella kostråd eller äter ni på som vanligt?

• s v e a

Enligt min doktor är det tom bättre att vara vegetarian under en graviditet! Så länge man är noga med att få i sig allt kroppen behöver. (men det måste ju alla köttätare också)

Jag åt extra:
    järntabletter från v 20
    folcyra
    b12 vitaminer

plus "en om dagen" vitamin

Du kan ju även äta omega 3, så slipper du äta fisk. Själv äter jag massor linfrön.

Men visst blir man trött på alla som tror att det är farligt med vegetarisk kost under en graviditet!!!

• s v e a

just ja, jag har mått bra hela graviditeten, hade lite järnbrist ett tag, och då fick jag starkare järntabletter.

Sen har jag fått foglossning de sista veckorna, men det har ju knappast med kosten att göra!!

• skogstjärna

Jag var vegeterian under hela min första graviditet (lakto-ovo) och vad jag vet så mådde jag bra (gjorde inge specilla tester och så, men BM klagade aldrig på något iaf). Mitt järnvärde var på topp trots att jag inte åt några järntabletter. Jag kräktes mycket hela tiden och specillt av mjölkprodukter, me tror det hade mer med hormoner än kost att göra.

Under förste delen av andra graviditen så var jag vegan men började peta i mig mjölkprodukter vart eftersom för att ladda kalk inför amningen. Åt även kalktabletter då för att jag fick för mig att det saknades i min kost. Det är dock de enda tabletttillskott jag nånsin ätit.

Båda barnen föddes friska och starka, stora pojken fick apgar 10-10-10 och lille 9-10-10. Båda förlossingarna var helt underbara.

Men jag känner verkligen igen det där med att alla tycker man är världens sämsta! Och vänta bara tills bebisen ska börja äta fast föda, om den ska vara vegeterian då så kommer du få höra mycket! Folk verkar tycka att det typ är jämnställt med att slå sina ungar. Det är nästan så jaginte berättar för folk att vi är vegeterianer.

• Im Fabulous
    alegria skrev 2007-11-19 19:56:58 följande:
    Nu blir jag så trött på alla som klagar på att man äter vegetariskt under graviditeten!Jag förstår inte det kan väll inte vara farligt jag äter både folsyra och järntabletter och försöker äta bra och varierat. Har även börjat äta lite fisk ibland fast jag i vanliga fall inte gör det bara för att jag oroar mig.Men ändå får man kommentarer från folk som oroar mig.Därför sökerjag nu er mammor som åt vegetariskt under graviditeten som kan lugna mig lite hur mådde ni? Åt ni tillskott? Fick ni nån brist på vitaminer? och hur mådde bebisen?
    Hej! Är en glad gravid vegetarian i vecka 39.

Jag har aldrig ätit tillskott i hela mitt liv, förutom järntabletterna nu under graviditetens senare halva.
    Jag har inte fått någon vitaminbrist nej. Varför skulle jag fått det? Alla näringsämnen som behövs finns att hitta i vegetarisk kost.
    Min bebis mår alldeles utmärkt, och jag har haft en bra tillväxtkruva.

Jag har mått toppen, fram till nyligen då jag antagligen fått havandeskapsförgiftning. Men det beror självklart inte på att jag äter vegetariskt.

Tillägger att det är 10 år sedan jag åt kött.
  • Jungblom

Jag är inte vegetarian men jag vill ändå säga att man kan få i sig allt man behöver från en välbalanserad vegetarisk kost.
    Järn finns i bland annat bönor, broccoli och apelsiner. Lagar man sin mat i järngryta så fäller den av järn och då får man också i sig det.
    Omega fetter finns i bland annat linfrön och nötter.

Så jag säger bara att ni gör rätt som håller till eran valda kosthållning trots att ni är gravida!

• Jempis

Har vart vegetarian i nästan hela livet, är nu gravid i 7:e månaden och har mått väldigt bra hela tiden om man bortser från lite illamående i början. Har finfina järnvärden och barnet växer som det ska. Är sen några år i princip vegan och känner ingen oro för att inte få i mig allt men kompletterar med kosttillskott för gravida från hälsokosten samt linfrökapslar. Dricker sojamjölk med kalcium och äter en del frön, nötter o linfrön.

Har inte fått så mycket kommentarer tack o lov, gissar att det blir värre sen när barnet börjar äta och det serveras vegetariskt :). Hoppas man får förståelse på dagis o så när det blir dags. Tror att det blir lättare o lättare ju fler vi blir som lägger om kosten till vegetarisk.

• s v e a

En fråga:

Hur kommer ni göra med era bebisar? Kommer dom också att bli vegetarianer?

Själv kommer min inte att bli det, även om det säkerligen kommer att bli mycket vegetariskt. Jag har tänkt att han kommer få äta allt tills han blir lite större, då han får bestämma själv. Min man är köttätare och köttälskare och han vill gärna att sonen äter kött.

Svar på tråden veg. gravid