• MonaLisa74

Risker med Narkos på ett 19 månaders barn. (Ska få rör i öronen)

Vår 19 månader gamla son har rekommenderats rör i öronen på grund av hans öroninflammationer.

Själva operationen är väldigt enkel vad jag har förstått, det vi tycker är superjobbigt är att han ska bli nedsövd. Visst finns det väl risker? Vi är så himla rädda att han till exempel inte ska vakna upp.

Samtidigt så vill vi ju verkligen göra den så att det ska bli bättre med hans öron. Just nu äter han Spectramox och vi har en operationstid om 3 veckor. Vi funderar på, om det visar sig att han inte blir sjuk igen så fort han avslutat kuren, vi ska skjuta upp operationen lite just för vi hoppas att han inte ska behöva blir sjuk igen. Samtidigt känns det lite naivt att tänka så.

Vi ska naturligtvis ringa narkosläkaren och fråga men är det någon som kan lugna oss lite (så länge och berätta om ni har blivit informerade om några risker med att söva små barn?

• Svar på tråden Risker med Narkos på ett 19 månaders barn. (Ska få rör i öronen)
  • tessan och amanda

Hej, vill lugna dig med att berätta att min dotter blev sövd för en magnetröntgen vid 7 månader och hon klarade det utmärkt. De är ju så duktiga narkosläkarna, men självklart var jag nervös ända tills jag fick träffa henne igen och se att hon var vaken igen. Det enda som jag tyckte var lite otäckt var vid själva insomnandet, hon liksom bara försvann. Men som sagt så gick allt jätte bra, och hon var bara 7 månader (född 2 mars 2007)

Lycka till!

• JagÄrMamma

Hej!
    Jag undrar lite ang. öroninflammationer.
    Vår dotter var febrig från och till i knappt en månad. Feber i 3 dagar, bra i 5 osv. Fick tid hos läkare som gav penicillin. Fick det i 10 dagar.
    Några dagar efter att kuren avslutats blev hon gnällig igen, tog sig för öroonen, åt dåligt. Fick en ny tid och då var det fortfarande öroninflammation. Fick ny kur och fick sista gången idag.
    Har dock börjat ta sig för öronen igen, äter dåligt, hade feber i helgen.
    Kan det vara öroninflammationen igen?!

• JagÄrMamma

Glömde fråga:

TS: hur har det varit för ert barn med öroninflammationen? Hur många gånger osv?

• Lm71

Hejsan. Jag tror du kan vara lugn. Visst innebär narkos alltid en liten risk, men är man frisk i övrigt så är den minimal. Min yngste son har genomgått 6 operationer & var därtill inte särskilt stabil vid 2 av dem, men med facit i hand så har det gått bra. Första 5 gjordes innan han var tre månader. Vid den op som gjordes vid 7 mån så snetände han efter narkosen, & det är såklart inte så roligt, men inget som han mindes efteråt. Min äldste son opererade in rör i sina öron vid 7 års ålder, gick också finemang, men han hade en ruskig huvudvärk när han vaknade upp ur narkosen. Det är väl det som är det vanligaste vid sövningar, just biverkningar, men de är ju oftast av övergående karaktär.
    Det är dock aldrig roligt med operationer, så jag förstår din oro, men som sagt, jag tror effekten av operationen är värd det
    Lycka till

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • pilliss

Min son opererade in rör när han var liten.
    Det var inga problem. Dom sover bara i ca 15 min...

Han har opererats 4 ggr, o sövts alla gångerna. Allt mellan 15 min-5 h.
    O det har aldrig varit några problem. Lite illamående efter dom längre op, men inget mer...

• Bengalan

Jag förstår precis din oro. Vår tjej ska sövas för en gastroscopi nästa vecka. Jag VET att det oftast går jättebra, men jag är kanske mest rädd att jag själv ska bli stissig och tycka det är otäckt...Men vi har valt att vara med båda två och det känns väldigt bra.
    Sen vet jag ju att det kan kännas äckligt o lite ont i halsen efteråt oxå, o min lillstumpa som redan har så ont i sin mage

• Bumbi6666

Det finns alltid riskaer med att bli sövd men det är ju oavsett om man är liten eller stor.
    Jag själv har opererats för rör i öronen 9 ggr och gjorde första operationen när jag var liten...
    Min lille son var bara 3 veckor när han blev sövd när dom opererade honom för ett medfött hjärtfel och det gick hur bra som helst. Det är jätte jobbigt när ens barn ska behöva sövas men det finns så många proffesionella människor omkring dom.

Lycka till med er son!
    Kram

• Bumbi6666

Det finns alltid riskaer med att bli sövd men det är ju oavsett om man är liten eller stor.
    Jag själv har opererats för rör i öronen 9 ggr och gjorde första operationen när jag var liten...
    Min lille son var bara 2 veckor när han blev sövd när dom opererade honom för ett medfött hjärtfel och det gick hur bra som helst. Det är jätte jobbigt när ens barn ska behöva sövas men det finns så många proffesionella människor omkring dom.

Lycka till med er son!
    Kram

• MonaLisa74

Hej

JagÄrMamma skrev 2007-11-19 21:14:27 följande:
    Hej!Jag undrar lite ang. öroninflammationer.Vår dotter var febrig från och till i knappt en månad. Feber i 3 dagar, bra i 5 osv. Fick tid hos läkare som gav penicillin. Fick det i 10 dagar.Några dagar efter att kuren avslutats blev hon gnällig igen, tog sig för öroonen, åt dåligt. Fick en ny tid och då var det fortfarande öroninflammation. Fick ny kur och fick sista gången idag.Har dock börjat ta sig för öronen igen, äter dåligt, hade feber i helgen.Kan det vara öroninflammationen igen?!
  • MonaLisa74

Hej!
    Din historia är precis likadan som vår. Sedan i September har han gått på penicillin mer eller mindre hela tiden. Han avslutade en kur med amimox för förra Torsdagen och i Måndags dvs 4 dagar senare började han gnugga öronen igen och hade 39 graders feber. Nu har vi fått spectramox som han ska få i 10 dagar. Enligt läkaren så borde han bli frisk av det. Dock vill de operera in rör för att slippa problem i framtiden. Pappa och bror var också öronbarn.

JagÄrMamma skrev 2007-11-19 21:14:27 följande:
    Hej!Jag undrar lite ang. öroninflammationer.Vår dotter var febrig från och till i knappt en månad. Feber i 3 dagar, bra i 5 osv. Fick tid hos läkare som gav penicillin. Fick det i 10 dagar.Några dagar efter att kuren avslutats blev hon gnällig igen, tog sig för öroonen, åt dåligt. Fick en ny tid och då var det fortfarande öroninflammation. Fick ny kur och fick sista gången idag.Har dock börjat ta sig för öronen igen, äter dåligt, hade feber i helgen.Kan det vara öroninflammationen igen?!
  • mamma me tre

min son sövdes och fick rör i öronen när han var 24 månader, jag tyckte det var jätte jobbigt att han skulle sövas...men operationen går fort och han har blivit mycket,mycket bättre i öronen sen dess! 

• JagÄrMamma

TS: Tack för svaret. Ska ta o ringa BVC imorgon igen.

• mamma me tre

det jobbigaste var nog att han inte fick dricka välling på morgonen...hur förklarar man för ett litet barn att han måste vara fastande?? han var ju så hungrig..men det gick bra det med...

Svar på tråden Risker med Narkos på ett 19 månaders barn. (Ska få rör i öronen)