• Sasson

Har ni 2,5-årskontroll?

Undrar lite över det här med kontrollerna på bvc. I boken som bvc fyller i står det om vad de gör på 2,5-årskontrollen. Min syter som bor på annan ort har haft 2,5-årskontroll på sina barn. Alla kompisar jag känner med barn har haft det till sina. Min mor som jobbat många år på bvc säger att det är en av de viktigaste kontrollerna, då kontrolleras språk och man tittar efter utvecklingstörningar. Hon tyckte det var självklart att Alva skulle på 2,5-årskontroll. Ändå verkar de inte ha det här.

Funderar nästan på att lägga ett förslag någonstans, få någon politiker att lägga in en motion till riksdagen om att alla barn borde få likvärdig barnhälsovård var de än bor i landet.

Jag ororar mig inte ett dugg för att mitt barn skulle ha språkliga problem eller utvecklingsstörning, men jag tycker det är ganska upprörande att det kan skilja så mkt. Lika var det ju med mödravården, landstingen verkar ju slumpa fram vilken mödravård man ska få (troligen är det väl ekonomin som bestämmer).

Bör inte alla barn ha lika rätt till barnhälsovård var de än bor?

Så, har ni varit på 2,5-årskontroll med era barn?

(jag lägger tråden här eftersom barn 3-5-år har passerat den åldern)

• Svar på tråden Har ni 2,5-årskontroll?
  • Cia o krabaten

Nope.
    18 månader och nästa ska vara 3 år här, dvs i mars nu.

• Miss Lau

Nej. Här är det 18 mån och sen 3 år. Men man får givetvis komma däremellan om man vill eller oroar sig för något.

• sandrafia

nä ingen 2,5 kontroll här =( den blir vid 3
    Sonen var nog också 18 månader när han var där sist om jag inte minns fel

• Sasson

Ok. Men då är det ganska nära iaf. Vi har 18-månaders och sedan 4-årskontroll.

Ur forskningssyfte borde det ju vara fördelaktigt att ha samma överallt oxå, då får de ju mer tillförlitlig statistik.

• Gul13

Vi har precis varit på 2.5 års kontroll. Det var talet som kollades mest. Sköterskan pratade mycket med Isabell om olika namn och läten på djur, leksaker, om hon kunde hoppa på två ben, stå på ett ben, hon fick rita med kritor, lägga saker under på och i.
    Nästa kontroll är vid 4 år.
    Kusinen som är två år äldre än Isabell var på 3 års kontroll och sköterskan förklarade att de har ändrat på det till 2.5 år för att fånga upp barnen med talproblem tidigare.

• Majras

Vi har inte varit på bvc sedan januari, då sonen var 2 år, nästa gång blir 3 års kontrollen

• Cecci78

inet 2,5 här. Vid 3 testar de tal osv. Hos oss var det tidigare vid 2,5 men de har ändrat till 3 eftersom det är så många vid 2,5 som inte kommit igång så mycket med att prata ordentligt

• mirakelmamma

På äldsta tjejen kommer jag inte ihåg om vi gjorde nån 2,5 års kontroll. Men på mellantösen gjorde vi en extra kontroll för att hon har lite dålig viktuppgång. Men det var först nu när hon fyllde 3 som kontrollen av talet gjordes.

• Tant Green

Nej, 18 månader och 3 år.

• Sasson

Ok, men då verkar många ha en 3-årskontroll i alla fall. Vi har ju varken 2,5 eller 3-årskontroll, nästa görs vid fyra år.

Ingen fler som tycker det är märkligt att det är så olika på olika ställen?

• KarinN80

Vi har varit på 2,5 års kontroll o nästa är vid 4. Ville vi fick vi gärna komma o mäta o väga vid 3.

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
Svar på tråden Har ni 2,5-årskontroll?