• augustin

Jag har förhöjt T3 värde. Vad betyder det?

Jag lämnade ämnesomsättningsprover första gången i början av okt. Var väl i v 11-13 ngn stans. Mitt T3 värde låg då på 4,1 och normalvärdet här var 1,0-3,0   Jag fick ny tid och då låg värdet på 3,9 (3 veckor senare) Jag har fått remiss för dygns EKG då min hjärtrytm inte alltid vill vara lugn och fin och jag tycker själv att jag har hög puls... Nu fick jag ytterligare en tid för nya provtagningar. Läkaren hade tydligen tyckt att jag skulle in kontinuerligt för att jag var gravid och då ska tydligen (som jag fattade det) T3 ligga lägre...

Ngn som vet ngt om sköldkörteln och proverna därikring?? Alla andra värden liggerinom ramen för okej...

• Svar på tråden Jag har förhöjt T3 värde. Vad betyder det?
  • augustin

Puffar nu när det är en hel hööög ute på FL....

• Jeanette1986

jag har förhöjt sköldkörtelhormon..vet tyvärr inte så mycket om det för det är nyupptäckt..har inte fått veta vad mina värden ligger på, men har man förhöjt så går kropen på högvarv hela tiden, därför du har hög puls mm..
    jag besväras av svettningar, darrningar, hjärtklappning, ångest mm.

• Jeanette1986

jag är inte gravid, utan jag fick struman efter förlossningen..

• augustin

Åh, kompis!!! Såna symptom har jag också. Nu sitter jag med en EKG dosa och massa kablar på bröstet för en endygns läsning Tydligen börjar det hända saker när de sågatt jag var gravid...

Du vet alltså inte om det var THS (tror jag det heter) T3 eller T4 värdena som var för höga, eller om det bara var ett...

De har i 8 år försökt sätta panikångest på mig, men jag har liksom inte gått med på det, för hjärtklappningen kan komma när fasen som som helst. DEt är inget jag kan frambringa, som de bad mig försöka göra nu när jag fick min EKG dosa idag. Är det så för dig med?

Jeanette1986 skrev 2007-11-22 14:51:08 följande:
    jag har förhöjt sköldkörtelhormon..vet tyvärr inte så mycket om det för det är nyupptäckt..har inte fått veta vad mina värden ligger på, men har man förhöjt så går kropen på högvarv hela tiden, därför du har hög puls mm..jag besväras av svettningar, darrningar, hjärtklappning, ångest mm.
  • Schäfer

Kan man få detta bara så där i vuxen ålder? Varför får man det?

• augustin

Jag har förmodligen alltid haft det såhär men inte brytt mig om det förrän det liksom eskalerade... I 19 20 års åldern sörde det mig. Jag blev ordentligt räödd ngra gången. Åkte ambulans för att hjärtata "skenade" en gång.... HAr fått sluta dricka ngt med koffein för att det påverkar hjärtat och kroppen... Det ärbra när jag e gravid, men annars ..... njeeeee..

Schäfer skrev 2007-11-22 15:18:41 följande:
    Kan man få detta bara så där i vuxen ålder? Varför får man det?
  • Jeanette1986

jag fick det förmodligen av graviditeten, men min syrra fick oxå problem me sköldkörteln efter hon fått barn så i mitt fall kan det även va ärftligt.

• augustin

Jag fick åka in till sjukhuset i närheten när jag var på väg hem från jobbet häromdagen. Fick ett "anfall" medans jag körde. Helt bara sådär så började tungan liksom krampaktigt åka bakåt i munnen på mig. Jag känner ju igen symptomen så jag stack ut tungar, bet fast i den, fortsatte köra och andas lugnt genom näsan. DEt var bara att rikta in sig på att klara det till sjukhuset. Eftersviterna sitter kvar länge. Själva anfallet varar bara ett par minuter, men jag håller på att kvävas, för munnen och halsen och tungan liksom bara....slutar funke. Ska jag prata så hör jag mig själv i tredje person. Hör att jag pratar men det känns som om jag står utanför mig själv... och jag sluddrar...

EKG´t visade normalt. DEt var endast undertrycket som i viloläge låg på 75 (och jag brukar ligga på 55-60 så det var ju inget konstigt) Läkaren ville remittera mig till neurologen för ett EEG för han tyckte det lät som epilepsi (en lindrigare form), så nu får jag la se vad detta testande leder till. Önskar att de kunde "få fram" vad som händer i min kropp.........

Svar på tråden Jag har förhöjt T3 värde. Vad betyder det?