• Äldre 19 Nov 22:38
    16940 visningar
    5 svar
    5
    16940

    Träna koncentration med 7 åring?

    Hej!
    Jag har varit på utvecklingssamtal med min 7 åring på hans skola. Han går i 1:an.
    Då påpekade läraren att han har svårt att koncentrera sig längre stunder. Han tex vässar pennan flera gånger/ lektion fast det inte behövs, går på toa flera gånger och ligger över bänken. Detta gör att det tar väldigt lång tid för honnom att göra klart sina uppgifter.

    Annars var det inga problem i skolan......men jag vill ju inte att han ska komma efter så mkt, så att det blir jobbigt för honnom.

    Nån mer med liknande problem?

    Kan man träna koncentrationen på nåt sätt?

  • Svar på tråden Träna koncentration med 7 åring?
  • Anna Drott
    Äldre 24 Nov 23:00
    #1

    Min son betedde sig likadant när han var understimulerad. Vi bytte skola, och då ändrade sig allt... Men det behöver kanske inte vara lika dramatiskt som i vårt fall... Är lektionerna inte tillräckligt intressanta för honom?
    Det finns säkert övningar som tränar koncentrationen, men å andra sidan är han ju inte så gammal än... Man kan inte kräva för mycket av en sjuåring. Det är i alla fall bra att du som mamma är uppmärksam och vill hjälpa honom!

  • Jamal
    Äldre 19 Jan 13:14
    #2

    vi samma problem med våra 7 åring. svårt att koncentrera sig i skolan ligge efter med mycket. jättejobbigt eftersom han måste jobba extra hemma för att hinna ikapp de andra.

    vet inte vad vi ska göra.
    han säger till läraren att han inte orka.

    han har diabetes och atsma vet ej om det har med det att göra.
    jag är 0rolig för honom

  • Äldre 20 Jan 12:50
    #3

    Tips är att träna motoriken, både finmototik och grovmotorik. Barn som rör på sig mycket har lättare för att sitta still och koncentrera sig i skolan.
    Ett annat tips är att äta mycket mat med fettsyrorna omega3 och omega6. Om man inte äter fisk flera dagar i veckan kan man komplettera med tillskott i form av kapslar med dessa ämnen. Det finns flera olika sorter. studier har visat att det hjälper barn med koncentrationssvårigheter och lättare dyslexi.

  • sara sofia
    Äldre 21 Jan 20:21
    #4
    MBert skrev 2008-01-20 12:50:11 följande:
    Tips är att träna motoriken, både finmototik och grovmotorik. Barn som rör på sig mycket har lättare för att sitta still och koncentrera sig i skolan.Ett annat tips är att äta mycket mat med fettsyrorna omega3 och omega6. Om man inte äter fisk flera dagar i veckan kan man komplettera med tillskott i form av kapslar med dessa ämnen. Det finns flera olika sorter. studier har visat att det hjälper barn med koncentrationssvårigheter och lättare dyslexi.
    Jag rusar genast och köper omega3 och omega6!
    Glad att ha fått nys om det tipset!
    Min dotter har dyslexi, går i 1:an, svårt att konsentrera sig.
  • Äldre 22 Jan 09:41
    #5

    Det finns som sagt flera olika märken och sorter. Fråga på Apoteket. De har en som är speciellt för barn som heter Eskimå. Men jag har även hört andra märken nämnas för barn som har koncentrationssvårigheter och/eller lätt dyslexi, effalex och eye-Q tror jag är några av dem.

    Jag hörde en föreläsare från Vestibularis (kolla in deras hemsida www.vestibularis.se) om detta med motorik & omega3 kontra koncentration och hur kroppen har svårt att sitta still och koncentrera sig om den inte fått rätt förutsättningar.
    Han nämnde både kost och motorik. Och att de basala rörelserna som åla krypa och rulla ska vara befäst ordentligt och nåt med de grundreflexer som barn har ska arbetas bort innan de är skolmogna. Han sa att hjärnan inte är mogen för läsinlärning så tidigt som vi vill få den till idag utan bör vänta till 8 års ålder för pojkar. Så det är mycket en mognassak också!

    Han nämnde också en studie som visar att barn som ser TV på morgonen innan de går till skolan har svårare att koncentrera sig. TV (för mycket) är inte bra eftersom det inte ger den mängd motorik som kroppen kräver.

    som sagt ta en titt på deras hemsida. Där finns beskrivet hur de tänker och lite tips på hur man kan underlätta eller träna koncentration.

Svar på tråden Träna koncentration med 7 åring?