• Pricky

Måste man absolut ha extra tunna glas i glasögonen om...

Måste man absolut ha extra tunna glas i glasögonen om man ska välja ett par tjockare bågar? Jag har halvstarka glas och enligt optikern ligger min styrka på -4 (eller vad det nu var). De börjar rekommendera tunnare glas vid runt -3, och jag ligger alltså vid gränsen om det ser tjockt ut eller inte.
    Men det blir så himla mycket dyrare att beställa med tunnare glas, så jag undrar om det absolut är nödvändigt när bågarna är lite tjockare? Bågarna jag har beställt är av denna typ: www.synoptik.se/resources/versace350_5317_135(600).jpg (dock kan jag bara drömma om de bågarna )
    Det är alltså tjocka bågar runt om hela glaset, inget bågfritt nånstans.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Måste man absolut ha extra tunna glas i glasögonen om...
  • nicke nyfiken76

Länken fungerar inte. Men jag skulle absolut beställa tunna glas. Jag tycker det är gräsligt fult om glaset är tjockare än bågen.

• Marvinna

Glasögonen blir ju tyngre om du har tjockare glas. Är det någon skillnad i pris på glas och plast? Plastglas är ju lite lättare än vanliga glas.

• EsMamma

En sak du kan fundera på är om du inte ska ta mineralglas istället för plastglas. Det är mycket billigare, och bättre tycker jag! Blir inte repigt som plastglas, man kan torka av glasögonen på tröjan om man vill. Självklart känsligare för om man tappar dem i golvet, men jag har klarat mina.

Mina glasögon med högbrytande mineralglas kostade inte mer än ca 2000 kr (inkl båge som gick på 900 kr). Fast jag ligger nog på -3.75 resp -1.75 någonting.

• ananda74

hej. jag har ca -10 så jag har alltid tacklats med tjocka glas. ongen var gladare än jag när de tjocka bågarna blev moderna så man inte kunde se glaset från sidan. vad jag gjirde sist var att köpa en fin både o sen skicka in den tillsammans med recept till ogat299.com så satte de i mineralglas o fixade antireflexivt också för 600 för allt. mycket prisvärt. men egentligen behöver man inte alls tänka på tjockleken på glasen om man har tjocka bågar för framifrån ser glasen lika knäppa oavsett, dvs de förminskar ögonen kraftigt. detta förändras inte vare sig man har tunnare eller tjockare glas tyvärr, utan det enda som händer är att man får LITE tunnare glas om man ser det från sidan. men som sagt, vill du ha mineralglas som verkar bra (jag har det iallafall) så har de det på ogat299.com också plus att du sparar mkt pengar.

• baffies

Kan inte ni tala om för mig varför mineralglas är bättre än plast? JAg ska köpa nya och vet inte vad det är för skillnad. Är inte glas skörare än plast? Och tyngre?
    och förminskar inte glas ögonen på samma sätt som plast? Nu är jag väldigt förvirrad. HAr också hört att man inte använder mineralglas längre nästan någonstans.

• LadyK

Hej!
    Mineralglas är dubbelt så tunga som plastglas. Tror att det är vanligast med plast just av den orsaken. Mineralglas är i sig helt klart mer reptåligt, men kan ju också som någon skrev, lättare gå sönder om du tex tappar dem i ett klinkergolv eller i handfatet.
    Det beror mycket på bågen om du kan "klara dig" med vanligt glas mot högbrytande. Eftersom ett minusglas är tunnast i mitten och blir tjockare ut i kanterna, så är det ju bra med en plastbåge som sväljer den tjockaste kanten. Men om du har en riktigt bred fyrkantig båge så kanske det inte räcker. Är bågen mer oval och du kanske har en liten storlek så kan det se hyfsat ut ändå. Be butikspersonalen förklara ordentligt för dig. Det spelar också in vad du har för pd(pupillsvstånd), har du ett litet pd så hinner ju glaset "växa" mer i ytterkant än om du har ett sort pd.
    Någon skrev om ögonstorleken och det är sant. Ett högbrytande glas gör ögat snyggare och förminskar det inte lika mycket. Ju större synfel ju mindre ögon(vid minusglas).
    Det kan helt klart skilja mycket i pris på vilket sliperi som optikern anlitar, råder dig att ringa runt och jämföra. Viktigt dock att du jämför samma sak: alltså slutsumman, då en del optiker arbetar med ett grundpris och därefter olika tillägg. Du behöver då veta dina styrkor, om du har brytningsfel o.s.v
    Har du fler frågor så får du fråga på, kollar till datorn med jämna mellanrum men sitter inte hela tiden.

• Pricky

nicke nyfiken76 skrev 2007-11-19 22:48:13 följande:

Länken fungerar inte. Men jag skulle absolut beställa tunna glas. Jag tycker det är gräsligt fult om glaset är tjockare än bågen.
    Prova att kopiera hela länken (t.o.m .jpg alltså), så funkar den.
    Grejen är ju den att bågen är ganska tjock, och min styrka ligger precis på gränsen till då optikern börjar rekommendera tunnare glas (beroende på vilken båge man väljer). Så jag vet inte om det är nödvändigt med tunnare eller inte.
  • Pricky
    Marvinna skrev 2007-11-19 22:50:05 följande:
    Glasögonen blir ju tyngre om du har tjockare glas. Är det någon skillnad i pris på glas och plast? Plastglas är ju lite lättare än vanliga glas.
    Optikern sa inget om glas eller plast, eller mineralglas som en del pratar om, så jag vågar inte säga om det är nån skillnad i pris, eller om det ens går hos dem.
  • Pricky
    EsMamma skrev 2007-11-19 22:53:05 följande:
    En sak du kan fundera på är om du inte ska ta mineralglas istället för plastglas. Det är mycket billigare, och bättre tycker jag! Blir inte repigt som plastglas, man kan torka av glasögonen på tröjan om man vill. Självklart känsligare för om man tappar dem i golvet, men jag har klarat mina.Mina glasögon med högbrytande mineralglas kostade inte mer än ca 2000 kr (inkl båge som gick på 900 kr). Fast jag ligger nog på -3.75 resp -1.75 någonting.
    Är standard alltid plast annars?
  • Thisla

Jag har -4.5 och har tunnare glas. Eller, tunna plastglas. Är nöjd med plast eftersom de inte går sönder så lätt och väger mindre, alltså skönare att bära (om man har känslig näsa)

Svar på tråden Måste man absolut ha extra tunna glas i glasögonen om...