• Anonym (Ont!)

Ont i ryggen.. magsjuka?

Har fått såå ont i ryggen och en jäkla magknip. Mår illa, men det kan nog bero på att magen känns lite förstoppad.. När jag väl fick gå på toa idag så var det inte hårt alls, mer åt andra hållet.
    Är livrädd för att det ska vara någon magsjuka på gång.. Kunde dock utan problem sätta i mig tre mackor alldeles nyss, var jättehungrig.
    Ryggvärken släpper inte, det är en molande smärta, ca 20-30 cm ovanför rumpan.. Inga sammandragningar eller liknande, de kommer som vanligt lite nu och då och är helt smärtfria.
    Kan en begynnande magsjuka orsaka ryggvärk?

Är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Ont i ryggen.. magsjuka?
  • Anonym

Ryggvärk är vanligt under sista delen av graviditet. Magsjuka och ryggvärk hör inte ihop.

• xenaa

hehe rygg ont och magsjuka näää de tror jag inte. däremot så hade jag det några veckor innan sonen föddes. var rätt lös i magen och var på toa 24/7 kändes det som hehe.

♥Leo 07-06-22 ♥
  • Anonym

Du har alltså ont i nedre delen av ryggen, magknip i övre delen av magen och sammandragningar? Låter nästan som att det börjar dra ihop sig för dig.

• Anonym (Ont!)
    Anonym skrev 2007-11-20 00:21:38 följande:
    Ryggvärk är vanligt under sista delen av graviditet. Magsjuka och ryggvärk hör inte ihop.
    okej, men jag mår ju så skumt i övrigt också.. Illamående och magknip.
    Känner inte igen denna ryggvärk från förra graviditeten.
  • Anonym

Vila

Under graviditeten kan det vara svårt att finna en skön viloställning, framför allt mot slutet.

Vila i liggande ställning någon gång under dagen. Ligg på sidan med en liten kudde under magen, lägg en stor kudde mellan knäna så att knäet och höftknölen är ungefär i samma höjd.

När du sitter, sitt långt in på stolen med räta vinklar i höfter och knän och ha stöd för fötterna. Ha gärna en liten kudde i svanken. Känn efter att du är avslappnad i axlarna.

Dagliga rörelser

Sträck dig långsamt och vällustigt när du vaknar! Rulla först runt på sidan med böjda ben. Res dig sedan upp med hjälp av armarna samtidigt som du svingar ner benen.

Halvligg inte över handfatet när du borstar tänderna! Stöd i stället med ena handen mot handfatet eller stå med rak rygg och borsta tänderna.

Stå alltid när du tvättar håret. Passa på när du duschar, då har du ryggen rak! Eller lägg dig på knä på golvet bredvid badkaret och böj in huvudet över kanten.

Försök att undvika tunga lyft, det vill säga mer än 5 kg, det belastar ryggen och bäckenbottnen.

Använd benen och inte ryggen när du städar. Böj inte ryggen, böj i stället i knäna om du måste böja dig. Lämna gärna de tunga momenten av städningen åt din partner!

• Anonym (Ont!)
    Anonym skrev 2007-11-20 00:22:54 följande:
    Du har alltså ont i nedre delen av ryggen, magknip i övre delen av magen och sammandragningar? Låter nästan som att det börjar dra ihop sig för dig.
    Har svårt att tro att det skulle vara så, har ju ändå fyra veckor kvar..
    Hoppas för guds skull att det inte är någon magsjuka i alla fall, skulle inte palla det nu i slutet av graviditeten då jag dessutom tar hand om en snart 2-årig kille hela dagarna.
  • Anonym (Ont!)
    Anonym skrev 2007-11-20 00:25:10 följande:
    VilaUnder graviditeten kan det vara svårt att finna en skön viloställning, framför allt mot slutet.Vila i liggande ställning någon gång under dagen. Ligg på sidan med en liten kudde under magen, lägg en stor kudde mellan knäna så att knäet och höftknölen är ungefär i samma höjd. När du sitter, sitt långt in på stolen med räta vinklar i höfter och knän och ha stöd för fötterna. Ha gärna en liten kudde i svanken. Känn efter att du är avslappnad i axlarna.Dagliga rörelserSträck dig långsamt och vällustigt när du vaknar! Rulla först runt på sidan med böjda ben. Res dig sedan upp med hjälp av armarna samtidigt som du svingar ner benen.Halvligg inte över handfatet när du borstar tänderna! Stöd i stället med ena handen mot handfatet eller stå med rak rygg och borsta tänderna.Stå alltid när du tvättar håret. Passa på när du duschar, då har du ryggen rak! Eller lägg dig på knä på golvet bredvid badkaret och böj in huvudet över kanten.Försök att undvika tunga lyft, det vill säga mer än 5 kg, det belastar ryggen och bäckenbottnen. Använd benen och inte ryggen när du städar. Böj inte ryggen, böj i stället i knäna om du måste böja dig. Lämna gärna de tunga momenten av städningen åt din partner!
    Oh, allt detta är ju mindre lätt när man har en tvååring på dryga tolv kilo som vill bäras på och jag är den enda som är hemma om dagarna.. Kanske där problemet sitter då.
  • xenaa
    Anonym (Ont!) skrev 2007-11-20 00:25:34 följande:
    Har svårt att tro att det skulle vara så, har ju ändå fyra veckor kvar..Hoppas för guds skull att det inte är någon magsjuka i alla fall, skulle inte palla det nu i slutet av graviditeten då jag dessutom tar hand om en snart 2-årig kille hela dagarna.
    Jag hade de jobbigt de sista 4 v så det är inget omöjligt att de satt igång för dig.
    Mådde lite illa sen startade sd som var oregelbundna. var så till sonen föddes. var dålig i magen tills sonen föddes. hade ont i ryggen tills sonen föddes. korsryggen tog stryck. sen sträckte de sig till ljumskarna.
    ♥Leo 07-06-22 ♥
  • Anonym (Ont!)
    xenaa skrev 2007-11-20 00:28:19 följande:
    Jag hade de jobbigt de sista 4 v så det är inget omöjligt att de satt igång för dig.Mådde lite illa sen startade sd som var oregelbundna. var så till sonen föddes. var dålig i magen tills sonen föddes. hade ont i ryggen tills sonen föddes. korsryggen tog stryck. sen sträckte de sig till ljumskarna.
    Hur långt efter att allt detta startade föddes sonen?
  • xenaa

Min mage vart dålig nån gång i vecka 36 och han föddes 6 dagar över BF.
    Men irunt v37-38 så startade dessa sd och 1 vecka innan sonen föddes vart de riktigt jobbiga, latenfasen, jag öppnade mig sakt sakt.

så 4 v allt som allt hehe

♥Leo 07-06-22 ♥
  • Southern Belle

Illamående i slutet av graviditeten är inget ovanligt. Barnet är stort och trycker på åt alla håll! Säkert därför du har ryggvärk också!

Att man blir dålig i magen kan vara ett tecken på att förlossningen närmar sej. Det kan fortfarande vara några veckor kvar men en lös mage är kroppens sätt att tömma systemet inför det som komma skall! En hård mage och fulla tarmar kan försvåra förlossningen så var glad för din kassa mage!

Lycka till!

a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Anonym (Ont!)
    xenaa skrev 2007-11-20 00:31:56 följande:
    Min mage vart dålig nån gång i vecka 36 och han föddes 6 dagar över BF.Men irunt v37-38 så startade dessa sd och 1 vecka innan sonen föddes vart de riktigt jobbiga, latenfasen, jag öppnade mig sakt sakt.så 4 v allt som allt hehe
    Vilken tröst
    Nåja, ska försöka få mig lite sömn nu om fogarna tillåter det.

Tack för era svar och god natt!
  • Teskedsmamman

Ryggvärk och orolig mage är vanligtvis solklara tecken på att förlossningen är på gång... meeen så klart behöver det inte vara så

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (Ont!)

Fortsätter med ett jävla magknip idag! Ryggen har gjort ont ont.. Förresten, lade märke till en sak idag efter jag duschat (för att lindra smärtan) och torkade mig mellan benen, luktade på handduken (ja lite äckligt kanske) och det stank klor! Mitt underliv luktar klor, tycks ha känt det förut. Vad kan det vara?

Svar på tråden Ont i ryggen.. magsjuka?