• Anonym (tvivel)

Mitt barn 'juckar' hela tiden!!

Hej alla

Jag har en pinsam fråga och skäms så mycket att jag var tvungen att skriva anonymt

Min yngsta flicka är på drygt 1,5 år, och hon juckar och gnider sig hela tiden med allt hon kan sätta sig på!! Jag skäms även om jag vet att det inte är annat än ett ?barn-beteende?. Hon är bara ett litet barn, men så gör hon hela tiden. Mina väninnor frågar hela tiden ?men vad gör hon!!?. Hon gör så med sina gosedjur och ja, allt som ?råkar? hamna i vägen för henne.

Det är så skämmigt verkligen. Jag har så dåligt samvete då hon inget annat än ett litet sött stackars barn! Jag skäms även att fråga om hon gör så på dagis. Jag skäms att fråga på bvc. Vad betyder det? Har era barn gjort så också? I början trodde att hon hade klåda eller var inflammerad men nej, hon ser helt bra ut på huden och verkar inte ha något problem. Men varför gör hon så?

tack på förhand!

fundersam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-20 02:52:53:
    ska bara tillägga att jag INTE skäms för min lilla tös, utan skäms för mig själv som tänker på det så mycket ochäven skriver om det.

• Svar på tråden Mitt barn 'juckar' hela tiden!!
  • Anonym (lika)

min gjorde också så, kom och gick i olika perioder, och tror att det är vanligt. Skulle inte tro att det finns någon anledning att oroa sig, om hon verkar som vanligt i övrigt.

Hade hon haft någon klåda eller så, så hade du förmodligen sett något vid blöjbyte och tvätt.

• Anonym (tvivel)

tack!! känns lite bättre
    Anonym (lika) skrev 2007-11-20 02:50:53 följande:

min gjorde också så, kom och gick i olika perioder, och tror att det är vanligt. Skulle inte tro att det finns någon anledning att oroa sig, om hon verkar som vanligt i övrigt.Hade hon haft någon klåda eller så, så hade du förmodligen sett något vid blöjbyte och tvätt.
  • Anonym

Det kan väl vara klåda utan att det syns? Jag vet att jag gjorde så när jag var liten, men det berodde antagligen på klåda.

Jag hade iofs varit utsatt för övergrepp och blivit smittad av klamydia, märktes det senare. Men andra saker kan ju också ge klåda utan att synas...

• Anonym (Powerpuff)

Jag har en väninna som hade samma "problem" med sin dotter i den åldern. Min väninna är dock inte av det blyga slaget och rådfrågade BVC där de sade att det är ett normalt beteende som många småbarn gör när de råkat upptäcka "tjusningen" med att gnida. Det är en fas som går över, du kan vara lugn! :)

• Anonym (så är det.)

Hon "onanerar".  Mkt vanligt bland småbarn.

• Anonym (bvc ssk)

Håller med powerpuff. Helt normalt om du uteslutit sådant som kan ge klåda.

• Anonym (Emma)

Min har också gjort så JÄTTEMYCKET. I perioder har hon nästan inte velat göra något annat...

Nu är hon snart 4 och hon gör det nästan bara i sitt rum.

Jag har också skämts precis som du.

• Jan H

Jag tycker inte ni ska skämmas för att ett barn "juckar", utan för att ni inte hör med någon på BVC att det är normalt. Tänk att ha klåda utan att kunna berätta det, få leva med det för att mamma skäms... hu

• Anonym (tvivel)

Du har FAN I MIG rätt.. usch... "ringer bvc NU med detsamma och bokar en tid".... Tack!

Jan H skrev 2007-11-20 08:39:36 följande:

Jag tycker inte ni ska skämmas för att ett barn "juckar", utan för att ni inte hör med någon på BVC att det är normalt. Tänk att ha klåda utan att kunna berätta det, få leva med det för att mamma skäms... hu
  • Anonym

så gör min tös med, går i perioder oftast när hon är trött, men jag brukar försöka få henne att tänka på ngt annat tex börja busa eller sätter fram målarsakerna.

Svar på tråden Mitt barn 'juckar' hela tiden!!