• Maria med 3

Hur länge överlever virus på leksaker?

Det har gått mycket förkylningar och nu ögoninflammation i barngrupperna här. Jag tänkte ta mig igenom alla leksaker idag och sprita alla ytor, men hur länge överlever egentligen baciller och virus på leksaker? Funderar på ifall det egentligen är överdrivet att sprita allt ifall allt iaf dör efter några timmar.

• Svar på tråden Hur länge överlever virus på leksaker?
  • D med N och A

Jag vet inte men undrar också!

• Maria med 3

Det är ju några stycken att ta sig igenom så det känns ju som att man vill veta att det gör nån skillnad mer än psykologiskt innan man sätter igång.

• D med N och A

Absolut! Jag spritar badleksaker både på in- och utsidan, men det är ju för att sonen jämt försöker dricka ur dem. :-/ Vanliga leksaker brukar jag bara diska eller maskintvätta ibland beroende på vad det är.

• KateP

Jag läste om någon studien, enligt vilken virus kan överleva upp till tre dagar...

Men jag vet inte om studien har bekräftats av andra studier.

• knäppisen

jag har fått lära mej att de flesta vanliga förkylningsvirus är döda efter ca 18 timmar i luften.

• Maria med 3

Pratade med VC idag och enligt henne så är det så länge som det är feber och luftvägsinfektioner som går helt onödigt att tvätta leksakerna då det är luftburet. Är det däremot ögoninflammation eller magsjuka så är det läge att tvätta leksaker.

• viseversa

om du har diskmaskin så kan du ju alltid diska alla saker av plast!tev lego duplo och plast djur!

Svar på tråden Hur länge överlever virus på leksaker?