• pucken

nån som vet om man kan baka en lakritskaka?

har länge funderat på om det inte finns nån typ av lakritskaka man skulle kunna baka. jag menar, det finns ju dumlekakor, noblessekakor, after eightkakor osv. är det nån som sitter inne på ett lakritskakerecept så tar jag tacksamt emot det!

• Svar på tråden nån som vet om man kan baka en lakritskaka?
  • sisley

Det borde ju finnas ngn lakritssmaksättare som man bara kan tillsätta i typ sockerkakssmeten... *funderar*

• pucken

man kanske skulle kunna köpa såna där lakritsfudge (som finns i lösviktsgodis) och stoppa ner i smeten? eller i muffins?

verkar bestämt som om det blir en tur till affären snart...

• Crazy Red

Finns väl lakritsströssel också???

• puss

köp lak´rits-shots, ta bort lite socker ur receptet!!
    *kladdkaka*

• Pappila

Använd Käck istället för Dumle i Dumlekakorna???

• hidden angel

låter lite läskigt med lakritskaka faktikst

• Pappila

hidden angel: Ja, visst gör det??!

• Mamma Ia

Jag har faktiskt ett recept på "Käckrutor" i min receptpärm. Har dock aldrig provat receptet, men om någon känner sig manad så kommer receptet här. Dela gärna med er av hur resultatet blev då också !

Käckrutor, ca 20 st

1 pkt (420g) chokladkaksmix
    100 g smält smör
    1 ägg
    4 st Käck lakritsbitar

Garnering: florsocker

- Sätt ugnen på 225 grader. Följ anvisningarna på chokladkaksmixen, och tillsätt dessutom smör och ägg. Häll smeten i en avlång form, 18*25 cm, klädd med bakplåtspapper.
    - Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 5 minuter. Skär under tiden Käcken i bitar. Ta ut kakan och strö lakritsen över kakan. Ställ in i ugnen igen och grädda ytterligare 15 min.
    - Ta ut kakan och låt den kallna (gärna i kyl) innan den skärs i bitar. Pudra över florsocker och servera med vispad grädde.

Det står i receptet att kakan gärna blir lite kladdig och seg av lakritsen som lägger sig i botten. För mig låter det lite som om det blir som en kladdkaka. Kakan ser skitgod ut på bilderna, får väl hoppas att de smakar lika gott!

• Anne Yone

Ojoj så mkt gott! *ÄLSKAR lakrits*

Dom där muffinsarna med turkisk peppar och citron ska jag prova!!!
    Kanske också den där käck-kakan... Mmm...

*SUGEN*

• Tintomara

Det finns väl lakrits dumle också? Då borde man ju kunna göra dumlekakorna fast med lakritsdumle istället?

Svar på tråden nån som vet om man kan baka en lakritskaka?