• Fannsan

Bästa förlossningsställningen om man vill undvika att spricka?

I vissa ställningar har man ju tyngdlagen med sig men då kanske inte bm kan hålla koll på samma sätt osv...

Vilken ställning tror ni är bäst om man vill undvika att spricka (så gott det går)?

• Svar på tråden Bästa förlossningsställningen om man vill undvika att spricka?
  • Indillia

Jag har legat på rygg med särade ben i slutet av båda gångerna och inte spruckit alls. Så för mig funkade det

• Pysselgalningen

jag stog på alla 4 med en saccosäck under mig och sprack ingenting

• mica79

tror ärligt talat att förlossningställningen har ngn betydelse när det gäller att man spricker. med den första stod jag på lutan över sängkanten och med en sackosäck..sprack inget..men lilltjejen vägde inte ens tre kilo. med nästa funkade det bara att ligga på sidan och jag sprack riktigt mkt. blev op.efter åt i en timme. bör nu inte föda normalt igen enl.doktorn. men den här bebisen vägde 4 och jag kände att han var alldeles för stor för mig, det kände jag när han var på väg ut. förstod då att jag skulle spricka...

• Incredible

första barnet - gyn ställning sydde tre stygn
    andra barnet - på sidan - inget alls

• scooby

Har för mig att jag läst att det bästa är ståendes eller att luta sig över en saccosäck eller dylikt. BM kan ju ha koll och hjälpa till då också.

~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
  • Niinaaa

min BM sa att att bästa sättet är att sitta på nån sorts pall & luta sig fram över sängen med överkroppen

• Valkyriah
    Indillia skrev 2007-11-20 10:12:48 följande:
    Jag har legat på rygg med särade ben i slutet av båda gångerna och inte spruckit alls. Så för mig funkade det
    Inte för mig
    Sprack mycket och syddes i 1 ½ timme.

Men något som kan minska risken för att spricka är att bm håller emot med en varm och blöt handduk.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • mamman i skogen

Första i gynställning med sugklocka fick två små stygn
    Andra sittandes och bmsk höll emot med varma handukar fick två stygn då också men betydligt behagligare ställning än gyn ställning och tack vare handukar och att bmsk hjälpte till så gjorde det inte alls så ont.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • FruMadde4barnTätt

jag satt upp under värkarna tills jag var fullt öppen och låg ner med krystvärkarna tills bebisen kom.
    jag sprack bara lite, behövde inte sys.
    jag hade en snabb fölossning

• krååkan

JAg läste precis om detta med ställningar och risken för att spricka, tror att det var på BB Stockholms hemsida. Minns att sitta på huk var bra, man har tydligen svårt att spänna sig då. Men ställningen är ju en av flera faktorer som samverkar. Att kunna andas igenom krystvärkar i slutet och följa barnmorskans instruktioner hjälper också. Hur vältränad bäckenbottenmuskulaturen är, kan också påverka.

Jag låg på sidan på en saccosäck och sprack en hel del, när axeln skulle ut, efter huvudet. Jag hade svårt att höra barnmorskan när jag krystade och var därför inte så följsam. Önskar att hon hade petat på mig, istället för att prata, när det var dags att ta det lite lugnt.

• J E S S

Snabb förlossning med nr 1, låg i gynställning. BM hade en varm handduk mot underlivet.
    Sprack ändå, så de sydde i över 1 timma.

Tror inte de spelar någon roll hur man står, man kan göra allt för att inte spricka, men kanske gör de ändå.

De positiva jag tänker på nu inför denna förlossningen är att man oftast inte spricker 2a gången..

Amy 000120 + BF 071220
  • Kattöga

Det verkar vara som att även de som (förhoppningsvis) kan något om förlossningar är oense om vilka positioner som är lämpliga: *suck*

Socialstyrelsen har jämfört andelen svåra bristningar i mellangården vid vaginala förlossningar i Sveriges 21 landsting. Gunilla Hulth-Backlund?, enhetschef på Socialstyrelsen säger i Aftonbladet:
    "Riskfaktorer för svåra bristningar är sugklocka, ett stort barn, att föda stående eller sittande, att vara förstföderska och epdiduralbedövning."
    (www.aftonbladet.se/foraldrar/forlossning/article464709.ab)

På min profylaxkurs fick vi rekommendationen att undvika upprätta ställningar (som stående, knästående, sittande) om förlossningen går fort, utan istället stå på alla fyra eller ligga på sidan.

• KaffeSandra

Jag låg på sidan och sprack en hel del, men det va nog mest för lillans arm kom först så det blev rätt mycket som skulle ut samtidigt. Tror inte det spelar så jättestor roll vilken ställning man väljer faktiskt. Tyvärr...

• Mia29

Jag födde förra lördagen, halvsittandes med benen upp.... Sprack först när axlarna kom då hon hade händerna under hakan och var "låst"... Sprack hela vägen, en del av ringmuskeln...BM sa att jag inte hade kunnat göra ngt annorlunda... Att spricka känns dock som ett billigt pris för min söta Alma...

• Tokfia 7

Födde förra onsdagen, under krystvärkarna halvsatt jag i sängen och BM höll emot. Fick tre små sprickor, inte mycket alls. Hade epidural, som jag innan var tveksam till, men den var helt fantastisk och det funkade jättebra med krystningen och jag fick hjälp både med andningen och typ håll hakan mot bröstet, böj ner ryggen när du krystar, jättebra. Hade innan inte alls tänkt mig att jag skulle halvsitta och föda, men det gick jättebra. Nu har jag en liten kille!! : - )

• J E S S

När vi var på besök på förlossningen så sa de där att de börjat med något nytt. Just under utdrivningsskedet är de alltid 2 barnmorskor, dels hon som varit med hela förloppet, och sen en ny som "håller ihop" mellangården medans bebisen trycks ut.
    Detta säger de har minskat massor på sprickandet.

Vet inte om de gör så på alla ställen eller om det bara är just på "mitt" sjukhus de börjat med detta.
    Men man kan ju be om det när man kommer in.
    Jag vet att det heter ett visst namn, det som BM gör när hon håller ihop skinnet ( ) därnere, men minns inte exakt va de heter...

Amy 000120 + BF 071220
  • tiara

Jag halvlåg under förlossningen och jag sprack väldigt lite (men lillkillen var i och för sig inte över tre kilo heller).

• Lindizz

första låg ja i gynställning....sprack inte men däremot klippte dom mej....stort barn
    andra i gynställning...sprack ytterst lite pga att hon låg o pendlade ut o in me huvudet...ännu större barn
    tredje halvsatt och sprack ingenting....litet barn

• gumsemumsan

Min uppfattning är att man ska ta hjälp av BM som står på "rätt sida" och ser vart det spänner mest när barnets huvud kommer ut. Jag hade en BM-student första förlossningen och fick sy 40 stygn. Andra och tredje gången gick det bättre, sprack så jag fick sy 5 stygn/förlossning.

När jag fick fyran skrev jag klart och tydligt i förlossningsbrevet att jag ville ha krystnings-assistans, vilket jag fick. "Lillan" vägde 4325, men inte ett stygn behövdes! Hon kom ändå med ansiktet först, dvs den bredaste delen. Så be om hjälp, säg att de guidar. Det är helt ovärderligt!!!!

Man kan slappna av mer då och fokusera på arbete med att "klämma ut bebisen". Har halvsuttit var gång, så samma ställning - färre stygn.

Svar på tråden Bästa förlossningsställningen om man vill undvika att spricka?