• Fjartress

Någon Som Reser Med Hund Regelbundet???

Och kan berätta hur krångligt det är? Här handlar det
    DIT
    Tåg- Helsingborg till köpenhamn Kastrup
    Flyg Köpenhamn Kastrup-Amsterdam
    Flyg Amsterdam-Edinburgh

HEM
    Flyg Edinburgh-Amsterdam
    Flyg Amsterdam-Köpenhamn Kastrup
    Tåg Köpenhamn Kastrup-Helsingborg

Och denna routen skall göras en gång per månad, så någon som är van resenär med hund som har tips och information så tages det tacksamt emot.

• Svar på tråden Någon Som Reser Med Hund Regelbundet???
  • greeneyes

VARNING!!! Det är extremt viktigt att kolla att alla vaccineringar är korrekta samt att rabiesblodprov har gjorts osv, för det är olika regler som gäller för ut- och införsel för olika länder. Vet att det kan bli rejält struligt annars med krav på karantän om inte vaccinationer är helt korrekt gjorda. Det bästa är att ringa jordbruksverket, det finns även info på deras hemsida. Jag arbetar nämligen på Arlanda och hanterar just dessa djur som ankommer hit, och många gånger blir det problem för att ägarna tyvärr inte tagit reda på allt som gäller.

Som en egen åsikt helt utanför min yrkesroll så kan jag påtala att det är rejält stressande för många hundar att skickas med flyg, för oftast måste de lastas separat i bur i ett eget lastrum i flyget, och det är mycket höga ljud o oväsen o att sitta helt själv i flera timmar är inte kul för nåt djur. Personligen skulle jag nog dra mig för att flyga med en hund eller resa så långt över huvudtaget, jag tycker inte det är schyst mot hunden helt enkelt..

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Fjartress
    greeneyes skrev 2007-11-20 11:15:18 följande:
    VARNING!!! Det är extremt viktigt att kolla att alla vaccineringar är korrekta samt att rabiesblodprov har gjorts osv, för det är olika regler som gäller för ut- och införsel för olika länder. Vet att det kan bli rejält struligt annars med krav på karantän om inte vaccinationer är helt korrekt gjorda. Det bästa är att ringa jordbruksverket, det finns även info på deras hemsida. Jag arbetar nämligen på Arlanda och hanterar just dessa djur som ankommer hit, och många gånger blir det problem för att ägarna tyvärr inte tagit reda på allt som gäller. Som en egen åsikt helt utanför min yrkesroll så kan jag påtala att det är rejält stressande för många hundar att skickas med flyg, för oftast måste de lastas separat i bur i ett eget lastrum i flyget, och det är mycket höga ljud o oväsen o att sitta helt själv i flera timmar är inte kul för nåt djur. Personligen skulle jag nog dra mig för att flyga med en hund eller resa så långt över huvudtaget, jag tycker inte det är schyst mot hunden helt enkelt..
    Frågade inte efter dina privata åsikter. Men tack...
  • greeneyes

Du frågade efter information och jag svarade påde utifrån min yrkesroll och som privatperson. Men om du inte är intresserad av hur din hunds psyke kan påverkas av det så ska jag inte kommentera mer. Vet bara att de flesta inte är insatta i hur hanteringen av djur går tillväga vid lastning av flygplan med mera, därför valde jag att kommentera, för många blir förvånade när deras djur är rejält stressade vid mottagandet tyvärr.

• Maia

Små hundar får man väl ha med sig där man sitter på flyget fast det krävs speciell bur eller väska.

Viktigt dock att ringa jordbruksverket och även ambassaden för det land du ska till om vilka regler som gäller för just det landet.

• greeneyes
    Maia skrev 2007-11-20 11:19:17 följande:
    Små hundar får man väl ha med sig där man sitter på flyget fast det krävs speciell bur eller väska.
    Det är inte på alla flyg man får det, ex London vet jag har förbjudit det på alla sina flygningar, och då måste man även betala kostnaderna för att hämta ut hunden som frakt, vilket på arlanda ligger på mellan 250-850:- beroende på klockslag. Nu gäller inte ovan fråga london, men det kan ändå vara värt att veta att det många gånger tillkommer hanteringsavgifter av fraktbolaget när man ska hämta ut djur som inte tagits i kabinen.
  • Namaste72

England är skit-kinkiga med vaccinationer. Så börja du med att kolla där. OBS ingen privat åsikt. Bara ett tips

• Fjartress

Hoppas inte amsterdam/edinburgh är kinkiga också. Det är en kerry blue terrier med mankhöjd 44-48cm, antar att det inte räknas som liten hund?

• Maia
    greeneyes skrev 2007-11-20 11:22:06 följande:
    Det är inte på alla flyg man får det, ex London vet jag har förbjudit det på alla sina flygningar, och då måste man även betala kostnaderna för att hämta ut hunden som frakt, vilket på arlanda ligger på mellan 250-850:- beroende på klockslag. Nu gäller inte ovan fråga london, men det kan ändå vara värt att veta att det många gånger tillkommer hanteringsavgifter av fraktbolaget när man ska hämta ut djur som inte tagits i kabinen.
    Ja det är mycket man behöver kolla upp innan man reser med sitt djur till andra länder. Olika regler, även inom EU.

Man ska kunna fråga sin vet. om sånt här men min erfarehet är att det är bättre att vända sig till både jordbruksverket och ambassaden då den vet. vi hade inte visste nånting.

Det stämmer nog, att alltid räkna med mycket mer kostnader än man är beredd på. :/
  • Maia

Väskan ska få plats på golvet vid stolen. Där måste man fråga flygbolaget man reser med.

Många att fråga.

• Fjartress

Vet någon hur stor hunden ska vara för att få vara i flygplanet? Han vill tvunget ha en kerry blue men kanske kan vi kompromissa om en mindre terrier ras, så om någon vet kilo/mankhöjd för att ta med en hund i flyget så tages det tacksamt emot.

• dellelgarin
    Fjartress skrev 2007-11-20 11:30:21 följande:
    Hoppas inte amsterdam/edinburgh är kinkiga också. Det är en kerry blue terrier med mankhöjd 44-48cm, antar att det inte räknas som liten hund?
    Jag tror att de går efter kilo och att de inte får ta större plats än ett handbagage
  • MissTag
    dellelgarin skrev 2007-11-20 11:37:04 följande:
    Jag tror att de går efter kilo och att de inte får ta större plats än ett handbagage
    Precis. Hunden ska sitta i en bur som får plats under sätet om den ska gå som handbagage. Kerry blue funkar inte. Varför ska hunden resa så ofta?
  • Fjartress
    MissTag skrev 2007-11-20 11:46:11 följande:
    Precis. Hunden ska sitta i en bur som får plats under sätet om den ska gå som handbagage. Kerry blue funkar inte. Varför ska hunden resa så ofta?
    Ursäkta men det tänker jag ej svara på då Ni inte har med det att göra. Tack för alla svar och ha en trevlig dag.
  • Fjartress

verkar inte som KLM låter små hundar vara med ägaren om de är små, british airways gör det inte. Så grrrrrrrrrrr

• MissTag
    Fjartress skrev 2007-11-20 11:51:14 följande:
    Ursäkta men det tänker jag ej svara på då Ni inte har med det att göra. Tack för alla svar och ha en trevlig dag.
    Oj förlåt, det var tydligen ett känsligt ämne. Frågade mest för att om det varit jag hade jag försökt lösa det på annat sätt. Tycker inte man ska flyga hundar mer än nödvändigt.
  • Fjartress
    MissTag skrev 2007-11-20 13:25:07 följande:
    Oj förlåt, det var tydligen ett känsligt ämne. Frågade mest för att om det varit jag hade jag försökt lösa det på annat sätt. Tycker inte man ska flyga hundar mer än nödvändigt.
    Ja det är det, för mig är det väldigt känsligt när folk lägger sig i andra människors angelägenheter utan inbjudan.
Svar på tråden Någon Som Reser Med Hund Regelbundet???