• sommarlek

Ni som jobbar heltid och har små barn på dagis - hur gör ni??

Söker jobb och inser att deltidsjobb finns inte! Hade jag haft ett jobb hade jag aldrig jobbat mer än max 75%. Har en tjej på 15 månader och en på 4 och ett halvt år! Min man kan inte gå ner i tjänst. Hur får ni det att gå ihop? Hur dax hämtar och lämnar ni era barn? Med nytt jobb kan man inte precis maxutnyttja flextid tyvärr!

Man kan ju inte lämna en liten klockan åtta och hämta kvart över fem !!!! Kan det verkligen vara meningen att livet ska se ut så!

Berätta hur ni gör?

• Svar på tråden Ni som jobbar heltid och har små barn på dagis - hur gör ni??
  • lilla trollets mamma

Varför kan inte din man gå ner i tid?
    Har du möjlighet att gå ner lite i tid själv? Har du några föräldradagar kvar, har din man några dagar kvar?

• guldplutt

Vi jobbar båda heltid, men flexar och styr våra tider så att vi saxar, och på så vis slipper dottern jättelånga dagar. 8-16 funkar dock utmärkt, så kortare dagar än så försöker vi inte ens. den ena lämnar på morgonen, och då sticker en andra lite lite tidigare till jobbet. sen turas vi om att gå en timme tidigare resp. senare från jobbet, så att vi hämtar ungefär varannan dag, och jobbar lite längre den dag vi inte nhämtar. vi har också möjlighet att jobba lite hemifrån om det skulle knipa. och, mormor har lovat att hämta ibland, då kan man antingen jobba igen lite eller fixa annat som behövs göras den dagen. på fredagarna går de flesta lite tidigt i vilket fall.

jag har nytt jobb, och min uppfattning är att de flesta företag är rätt så förstående. har man flextid så har man, och om man bara håller balansen så att man inte bara tar ut tid och aldrig jobbar igen så är det nog lugnt!

• sommarlek

Jag har inget jobb utan söker - kan ju inte börja med att gå ner i tid! Jag har föräldradagar kvar, men blir nog inte anställd om jag tänker börja med att inte jobba ! Min man har inte ett jobb där han kan ha kortare dagar. Möjligen skulle han kunna ta en dag ledigt i veckan, men det är inte troligt! Har hade bara fått mindre betalt och fått jobba lika länge ändå. Har kan dock flexa, men det blir ju långa dagar iallfall med restid till och från jobbet!

Fler tips ?

• Frostizz

Här jobbar jag natt. Börjar kl 3 o slutar kl 11. Chefen är snäll m raster o lunch. Det ingår i dom 8 timmarna man är där.
    Sambon har just börjat nytt jobb så just nu så börjar han kl 7. Lämnar leo på dagis 6.30. Från början hämtade jag leo kl 15 efter att jag sovit en stund. Men han sover så lite på dagis så nu hämtar jag hem honom 11.30. Så får han sova hemma. Han sover då allt från 2 till 4 timmar oftast närmare 4 timmar. Så jag får sova helt ok på dagen. Sen går han o lägger sig kl 18.
    Nu när sambonkommer o få lite olika tider tex kl 9 el kl 11 så kommer han o vara lite senare på dagis. Har inte bestämt än. Men det känns så konstigt att hämta hem honom efter en en timme på dagis. Det gör honom nog bara förvirrad.
    Vi prioriterar faktiskt min sovtid för att jag ska orka. Är bagare o det är ett tung jobb. Tur man fått en son som älskar o sova.

• Balehead

Vi saxar arbetstiderna. Jag lämnar barnen strax före åtta, och jobbar sedan till strax efter fem. Min man börjar jobba halv sju och hämtar barnen vid fyra. Men så har vi båda kontorsjobb som gör att vi själva kan styra våra arbetstider, så länge vi sköter våra arbetsuppgifter.

• mludvigs

Vi jobbar båda heltid nu av olika anledningar och när jag sökte nytt jobb var jag noga med att påpeka att jag hade barn på dagis och därför MÅSTE kunna vara flexibel med tider osv. För min arbetsgivare var det inget problem.
    Vi löser det så att vi båda flexar en del så vår son är på dagis från 7:15/45 - 16:00.
    Det funkar för oss och för vår son. Anledningen till att vi är där så tidigt är att han är så himla morgonpigg så vi får ändå nästan 2 timmar tillsammans varje morgon innan vi går till dagis. Hade han varit en sjusovare hade han fått börja senare.
    Så den som lämnar jobbar längre på eftermiddagen och den som hämtar börjar extra tidigt och går från jobbet vid 15 (vi har båda lång resväg). På detta vis får vi ihop sonens dagistider utan att känna att han är där FÖR länge och vi får ihop våra arbetstimmar.
    Vi har även möjlighet att jobba hemifrån så det händer att vi sitter på kvällen och jobbar efter sonen somnat - allt för att få allt att gå ihop.

• SIN74

Är ledig nu men i jan kommer det se ut såhär.
    Vi lämnar
    4 åringen klockan 07.15
    1½ åringen klockan 07.30-08.00

Hämtar
    1½ åringen 15.00-15.30
    4-åringen 15.30-16.00

Vi kommer att ha två olika dagis att åka till, därav tiderna. Då kommer vi båda jobba heltid.

Man bör sila mygg och svälja kameler. :)
  • snart tre

Utnyttjar vår flex - vi saxar våra arbetstider så en av oss är toktidigt på jobbet och kan gå tidigt för att hämta och vice versa. Sonen lämnas strax innan halv nio och hämtas mellan 15.30 och 16.00. Vi har även möjligheter att arbeta hemifrån vilket gör att dagarna kan kortas. Sen delar vi hemarbetet 50/50 och storhandlar efter strikt lista söndag förmiddag för att slippa spring i mataffären efter dagis. Vi kommer också skaffa grovstädhjälp en dag i veckan - städning prioriterar jag gärna bort. Så vi får ihop det i alla fall och har även god hjälp av mormor/morfar om det tokkrisar.

• Nika1970

Min make jobbar 90 procent, jag 85. Båda två söker nya jobb. Kanske måste det bli heltid för båda i vår. Men då får man försöka (om man nu har möjlighet) att flexa hit och dit och en lämnar sent och den andre hämtar tidigt och så vidare.

Just nu går min 2- och 4-åring mellan 7.15-15-30 fyra dagar i veckan.

• Lovali

Du det kunde varit jag som skrev detta. Jag har iofs fortfarande jobb, jobbar 82,5% (jobbade 75% till innan sommaren)MEN jag behöver säka nytt jobb då detta företag är nära konkurs (är jag ganska säker på). Problemet är ju bara att jag känner att jag inte kan jobba 100%. Vill inte & kan inte för då får barnen gå 5 dagar i veckan 07.40-17.20 typ, det VILL jag inte. Vad gör jag? Jo jag låter helt enkelt bli att söka jobb trots att jag vet att jag borde innan det är för sent. I min bransch är det väldigt kvinnodominerat och måånga är mammalediga. De som de nyanställer vill de ju då helst att de skall jobba 100% såklart. I mitt jobb kan man inte flexa. Det är 8-17 som gäller. Min man jobbar 8-17 också. Det är ju lite lättare om någon av oss hade haft flexibelt jobb tex sjuksköterska där man ibland kan jobba kväll/helg eller iaf börja tidigt & sluta tidigt.

Jag är säkert dum men jag riskerar faktiskt hellre att stå arbetslös om några månader än att tvinga upp barnen på heltids dagistid. Barnen är 2,3 år & 5 1/2 år. Speciellt den lilla är för liten för att gå SÅ mycket på dagis tycker jag. Komma först, gå sist. Nej jag vill verkligen inte att mina barn skall vara de barnet...
    Om jag blir arbetslös (som sagt stor risk) så får jag självklart söka 100% men jag väntar in i det längsta.

Det är inte lätt, tycker synd om dig TS! Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Ni som jobbar heltid och har små barn på dagis - hur gör ni??