• Anonym (Trött)

Stök, bök och tonåringar.

Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med denna tråd... Men just nu känns allt bara jättejobbigt.
    Min sambo har tre barn - 12, 13 och 17 år. De två yngsta är flickor och den äldsta en pojke. I grunden tycker jag mycket om barnen och tycker om att de är hos oss.
    Men just nu känns det bara jobbigt. Stökigt överallt och näsvisa tongångar. Det känns som att man inte gör annat än städar och plockar. Vi gör upp om vad de ska hjälpa till med för att få sin veckopeng - småsaker som att lägga sin tvätt i tvättkorgen, plocka ur diskmaskinen och plocka in i den efter sig. Men ändå är det alltid skitigt och stökigt... Och hur mycket man än tvättar så är tvättkorgen proppfull...

Och så är de ju tonåringar... Och jag kommer ihåg hur det var. Men särskilt den ena lägger så himla mycket skit på mig. Allt är mitt fel - oavsett vem hon egentligen är arg på. Jag vet att hon innerst inne tycker väldigt mycket om mig. Men hon mår dåligt av olika anledningar - tex övervikt och mycket dålig självkänsla. Och det är ju lättast att lägga saker på mig eftersom hon inte har samma känslomässiga band till mig som till sin pappa. Men det är oerhört svårt att hantera detta utan att hamna mentalt på en tonårings nivå. Jag känner att jag inte kan hantera det - jag vill ju inte bråka med henne. Jag tycker ju om henne... Men ibland så orkar jag helt enkelt inte vara vuxen... Och det blir dumma konflikter...

Sedan är det en sak som också känns jobbigt. Jag har varit med i deras familj i fyra år. Fyra gånger har jag fyllt år. Inte en enda gång har jag fått någon present av barnen... Jag köper alltid födelsedagspresenter, julklappar och någon sak ifall jag är iväg någonstans... Men jag känner bara att nu är det nog på den fronten... Jag tycker att de är så stora att de kunde undvara 20 kr av sin veckopeng och köpa något litet när jag fyller år. Jag vill inte ha några stora presenter av dem - men känna att de i alla fall uppmärksammar när jag fyller år. Höjden var förra året när den yngsta var iväg på resa - Innan hon åkte körde jag henne till hennes mamma med alla hennes saker (några mil iväg) och gav henne lite pengar till resan. Ingen annan av syskonen eller min sambo brydde sig något... När hon sedan kom hem fick alla presenter utom jag... Jag kanske är barnslig men jag blev väldigt ledsen och det sitter kvar lite i mig. Jag är sådan som älskar att köpa presenter och överraska folk. och det är inte så att jag förväntar mig en massa tillbaka... Men en födelsdagspresent känns ju inte som för mycket begärt...
    Just nu känner jag bara att jag har lust att skita i julklappar mm åt mina styvisar. Samtidigt så det gör att jag tar på mig en roll - för sådan är jag egentligen inte...

Min sambo gör ofta mycket hemma men problemet är att vi jobbat väldigt mycket just nu. Både han och jag är företagare. En sak har vi gjort för att underlätta vardagen lite och det är städhjälp varannan vecka - nu med skattereduktion är det ju överkomligt... Detta hjälper en hel del även om det blir dammsugning och så ändå...

Men kan någon hjälpa mig - Hur ändrar jag mitt tankesätt. Hur får jag tillbaka glädjen. Jag vill ju egentligen inte tjata och bråka med barnen. Egentligen tar det inte så lång tid att plocka efter den men energin jag lägger på att störa mig tar mycket kraft...
    och hur får man tonåringar att hjälpa till hemma?? Såg i vårt schema att vi har dem både sport- och påsklovet. Det spelar ju egentligen inte mig någon roll men det som gör att det känns jobbigt är att jag vet att även om de är hemma så blir det extra mycket jobb för oss. Kompisar som sover över... Extra stök och bök..

Jag vill inte känna såhär!!!! Jag vill känna harmoni för jag vill att det ska fungera...¨

Tips mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Stök, bök och tonåringar.
  • Marvinna

Har du pratat med din sambo om det här och vad säger han?

• sweetiegirl 77

Det borde ligga i pappans intresse att uppmana och hjälpa barnen att köpa present till dig. En 20:a för en tonåring kan vara mycket pengar och då vill de säkert inte spendera sina pengar på presenter till dig.

• Anonym (Trött)
    Marvinna skrev 2007-11-20 13:42:54 följande:
    Har du pratat med din sambo om det här och vad säger han?
    Jovisst har jag pratat med honom... Men det är lite jobbigt för han känner att jag kritiserar honom. Han är väldigt kritikkänslig... Fast samtidigt förstår han mig. Och blir ledsen...
  • Anonym (Trött)

sweetiegirl 77 skrev 2007-11-20 14:05:38 följande:

Det borde ligga i pappans intresse att uppmana och hjälpa barnen att köpa present till dig. En 20:a för en tonåring kan vara mycket pengar och då vill de säkert inte spendera sina pengar på presenter till dig.
    17-åringen jobbar extra på min sambos företag så han har råd. Fast han har inställningen att han ska inte ge några presenter förrän han börjat jobba och bor själv...
    Och har man några tusen extra varje månad tycker jag i alla fall att man borde tänka lite på andra människor. Tycker det vore att curla lite väl mycket om min sambo skulle betala det...

Tjejerna har veckopeng. Och får dessutom extra pengar när de hjälper till.
    Så jag tycker inte att någon av barnen saknar möjlighet att ge något litet...

Men visst håller jag med att min sambo borde ha en dialog med barnen om att ge och ta...
  • Birgitta2

Absolut är detta en sak för din sambo att ta upp med barnen. Det är ett sätt för dom att visa uppskattning för dig. Och några tior kan de gott kosta på sig.

Sen... det där med stöket. Jag har en 21-åring hemma fortfarande. Och hon prickar aldrig tvättkorgen. Å andra sidan är hon väldigt tjänstvillig när det gäller att hjälpa till. Jag tror det är jobbigare att plocka efter "andras barn", även om jag gnäller över min dotters dagliga plockande som inte finns. Hon dräller.

MEN! De skall inte ha kompisar hemma om de inte plockar undan efter sig! Och det måste du och din sambo klargöra för dom.

Vad gäller schema: Gör ett dagligschema och du och sambon måste vara noga att se till att ungarna följer det. Börja med ett familjesamtal där ni gemensamt kommer överens om vad de skall göra. Och det skall vara i samråd med barnen. Sen sätter ni upp ett schema som även barnen tycker är ok. För varje dag skall nån fixa köket efter middagen. Det blir ju en gång i veckan när ni är så pass många. Varje dag skall ett av barnen hjälpa till med middagen. De skall lägga tio minuter om dagen att röja sina rum ex.vis.

Sätt upp schemat på kylskåpet och alla måste hålla ett öga på det. För varje grej sätts ett kryss i rutan och när de fullgjort det de ska så kommer vecko-/månadspengen. Detta är inte så svårt, så länge man har respekt för varandra. Vi har haft det så hemma. Annars blev det bara strul och gnäll. Fast det enda vi hade på schemat var kökstjänsten. Det andra har de skött själva ändå. Det har aldrig blivit så förtvivlat stökigt att jag behövt tjata alltför mycket. Jag har ex.vis inte rört dammsugaren på över ett år. Det sköter min dotter nån gång i veckan. Fönsterputsning gör vi tillsammans.

• Lyckogrisen

Kan inte du och tonårstjejen som träter mest åka iväg och göra något bara ni två?
    Tala om för henne att oavsett hur arg hon är så tycker du om henne men att du faktiskt blir ledsen.
    Be henne också förklara varför hon är arg.
    Om inge hjälper och situationen blir ohållbar tycker jag du ska släpa med ungar och gubben på familjeterapi.

Om han inte vill det så fråga honom vad HAN har för förslag till att förbättra situationen för nu fungerar det ju inte.

Sedan ÄR tonåringar hopplösa och kroniskt slarviga men det betyder inte att det är OK.

Svar på tråden Stök, bök och tonåringar.