Camyella skrev 2007-11-23 07:44:39 följande:
TFF = Trafik försäkrings föreningenOm man läser på lite borde det vara en konsument fordran, alltså 3 årTFF tolkar det dock annorlunda, som en skatteskuld, alltså 10 årOm ett inkassoföretag vill dra en skuld till tingsrätten är det dom som får stå för kostnaden.Man brukar alltid hota med det, men det är inte så ofta man verkligen gör det.Ofta kostar det mer än vad det smakar och därför vill man inte dra det rättsligt.Är det en väldigt stor skuld och inkassoföretaget tror dom har goda grunder att vinna är risken större att dom tar det i tingsrätten.
Tack för utförligt svar!
Vad räknas som "väldigt stor skuld". Största skulden är ett banklån på 60 000 kronor som är mer än 10 år gammalt. Då ej ränta inräknat.
Övriga skulder har ett maxbelopp, kapitalbelopp på ca 10-15 tusen. För mig är det stora skulder, men inkassobolaget anser förmodligen att det rör sig om väldigt lite pengar gentemot vad det isf kostar att dra det rättsligt.
Så jag har inget att förlora på att låta Tingsrätten bli inblandad, annat än att jag förlorar och får betala skulden?
Alla dessa "stora" skulder uppkom i slutet på nittitalet så det är ju rätt gamla skulder...
Har i alla fall skickat in mitt första brev till ett inkassobolag där jag gör en preskriptionsinvändning. Får se vad som händer.
TACK!