• Anonym (troll-rik)

Hur gör man en preskriptionsinvändning?

När det gäller skulder som alltså är äldre än tre år?

Ni som kommer skriva "varför ska dina skulder preskriberas, betala för fan" kommer jag ändå att ignorera.

Jag söker ett svar på in fråga. Hur går man tillväga, hur uttrycker man sig i ett brev om man vill hänvisa till preskriptionslagen?

• Svar på tråden Hur gör man en preskriptionsinvändning?
  • Anonym

Kan du berätta mer om preskiberandet om gamla skulder... Visste inte ens att mna kunde göra det

Gäller det all skulder eller bara vissa?

• Anonym (vet)

för att få göra detta måste du först leva på existens minimum i minst ett år ibland upp till tre då tar fogden alla pengar så du får leva på minumum bara sen efter detta kan de tar bort skulderna men detta är bara om man har skulder på flera hundra tusen. ananrs förvinner inte skulder av sig själv dem finns kvar o växer.

• Anonym (troll-rik)

Enklast är om du googlar på "att preskribera skulder" och liknande sammansatta ord som har med skulder att göra, preskription, osv.

Jag har sökt och läst en del. Men skulle bara vilja få tips på hur man bäst uttrycker sig i ett brev.

Om du har en skuld som är äldre än tre år och inte fått någon påminnelse (som förlänger pres.tiden) kan du skriva till den du är skyldig och göra en preskriptionsinvändning.

Lycka till!

• Anonym (troll-rik)

Anonym (vet) skrev 2007-11-20 14:01:57 följande:

för att få göra detta måste du först leva på existens minimum i minst ett år ibland upp till tre då tar fogden alla pengar så du får leva på minumum bara sen efter detta kan de tar bort skulderna men detta är bara om man har skulder på flera hundra tusen. ananrs förvinner inte skulder av sig själv dem finns kvar o växer.
    Jag syftar inte på skuldsanering. Utan gamla skulder som är tio år gamla bla. Inte statliga skulder heller.
  • Anonym (vet)

min mamma bland annat har fått skulder som går tillbaka till jag tror den älsta var från 84 så den försvinner inte det kan ta upp till tio år innan dem skickar ut en påminnelse för som längst har den tio års bevakning. så det kan vara därför

• Anonym (troll-rik)

vanliga skulder har ca 3 års pres.tid

Medan statliga, skatteskulder, banklån mm har 10 typ nåt sånt.

Men nu syftar jag inte på skuldsanering utan

Att meddela ett inkassobolag och hänvisa till preskriptionslagen.

Nån här borde veta, det snackas ju rätt mycket om ekonomi!

• Camyella

"Härmed begär jag preskribering av ärende XXXX, med anledning av att skulden är XX år, samt att jag ej hört något från er under XX år
    (eller vad du nu har för anledning att preskribera)

Vill ni hävda annourlunda vänligen bifoga kopior av underlag för detta.

Jag vill även att ni skickar kopia på orginalfakturan samt kopior på de påminnelser ni skickat ut.
    Observera att jag inte vill ha ett utdrag ur er databas, utan verkliga kopior på de brev ni skickat"

Det sista kriver du med för att ha underlag med att överklaga en preskribering.

Tänk på att preskribtionstiden vanligen är 3 år.
    TFF brukar hävda 10 år
    Underlagen står ju även som bevisning om det går att preskribera eller inte

• Camyella
    Anonym skrev 2007-11-20 13:59:29 följande:
    Kan du berätta mer om preskiberandet om gamla skulder... Visste inte ens att mna kunde göra det Gäller det all skulder eller bara vissa?
    Man kan preskriber skulder efter 3 år
    Under förutsättning att du inte brutit preskribtionstiden eller har en pågånede avbetalning.
    Har du regelbundet fått påminnelser om skulden (inkassobolagen brukar skicka ut brev en gång i kvartalet/halvåret) under flera år brukar det vara svårt att hävda presk.
    Det kan vara om man skickat det till fel adress eller likanade då kan man få igenom det

Vanliga skulder är det 3 år som gäller, med det finns undantag tex TFF som brukar hävda 10 år
  • Anonym (troll-rik)
    Camyella skrev 2007-11-20 15:25:44 följande:
    "Härmed begär jag preskribering av ärende XXXX, med anledning av att skulden är XX år, samt att jag ej hört något från er under XX år(eller vad du nu har för anledning att preskribera) Vill ni hävda annourlunda vänligen bifoga kopior av underlag för detta.Jag vill även att ni skickar kopia på orginalfakturan samt kopior på de påminnelser ni skickat ut.Observera att jag inte vill ha ett utdrag ur er databas, utan verkliga kopior på de brev ni skickat"Det sista kriver du med för att ha underlag med att överklaga en preskribering.Tänk på att preskribtionstiden vanligen är 3 år.TFF brukar hävda 10 årUnderlagen står ju även som bevisning om det går att preskribera eller inte
    Tack! Jobbar du med detta eller har du själv genomgått denna procedur? Vet du mer om hur det fungerar?
  • Camyella

Nja, inte personlig erfarenhet, men har sett det på nära håll och varit delaktig i att lösa sådna situationer

Men har man haft kontakt med KFM och skrivit överklagande och preskriberingar för någon annan är det i princip samma som personlig erfarenhet

• Anonym (troll-rik)
    Camyella skrev 2007-11-21 11:48:25 följande:
    Nja, inte personlig erfarenhet, men har sett det på nära håll och varit delaktig i att lösa sådna situationerMen har man haft kontakt med KFM och skrivit överklagande och preskriberingar för någon annan är det i princip samma som personlig erfarenhet
    TACK för svar
  • Anonym

Du skriver bara ett brev där du talar om att du anser skulden preskiberad, skulle den gå vidare till Kronofogden så gör du likadant där, det som händer då är att den ev. hamnar i Tingsrätten och då får de som har skuldebrevet bevisa att ett ev. preskiptionsavbrott har skett, och då avgörs det i så fall där.

• Jeanikee

Vad gäller presk.tider så är det 5 år för allmänna mål, (Statliga fordringar, ex skatter, underhåll mm) Vanliga konsumentfordringar 3 år (Inkasso, privatpersoner mm), banklån mm är 10 år.

Vad gäller TFF så är det ingen konsumentfordran, däremot så blev jag osäker på presk.tiden där, men det borde vara 10 år. Sen beror det ju på hur långt skulden har gått. Har det blivit ett utslag hos KFM så gäller utlsaget i sig i tio år, och då blir ju presktiden därmed längre...

• Jeanikee

Jag har pratat med en tjej nu och fick bekräftat att det bara är 3 års presk på TFF, så det var fel av mig. Sorry.

• Anonym (troll-rik)
    Anonym skrev 2007-11-21 18:11:27 följande:
    Du skriver bara ett brev där du talar om att du anser skulden preskiberad, skulle den gå vidare till Kronofogden så gör du likadant där, det som händer då är att den ev. hamnar i Tingsrätten och då får de som har skuldebrevet bevisa att ett ev. preskiptionsavbrott har skett, och då avgörs det i så fall där.
    Vad händer om det går vidare till Tingsrätten? Kostar det mig om jag "förlorar", dvs om tingsrätten EJ anser att skulden ÄR preskriberad.

Vad är TFF??
  • Anonym (troll-rik)

Anonym (troll-rik) skrev 2007-11-22 15:25:15 följande:

Vad händer om det går vidare till Tingsrätten? Kostar det mig om jag "förlorar", dvs om tingsrätten EJ anser att skulden ÄR preskriberad. Vad är TFF??
    Alltså jag menar, måste jag betala "rättegångskostnader" förutom skulden... fattar ni hur jag menar?
  • Camyella

TFF = Trafik försäkrings föreningen
    Om man läser på lite borde det vara en konsument fordran, alltså 3 år
    TFF tolkar det dock annorlunda, som en skatteskuld, alltså 10 år

Om ett inkassoföretag vill dra en skuld till tingsrätten är det dom som får stå för kostnaden.
    Man brukar alltid hota med det, men det är inte så ofta man verkligen gör det.
    Ofta kostar det mer än vad det smakar och därför vill man inte dra det rättsligt.
    Är det en väldigt stor skuld och inkassoföretaget tror dom har goda grunder att vinna är risken större att dom tar det i tingsrätten.

• Anonym (troll-rik)
    Camyella skrev 2007-11-23 07:44:39 följande:
    TFF = Trafik försäkrings föreningenOm man läser på lite borde det vara en konsument fordran, alltså 3 årTFF tolkar det dock annorlunda, som en skatteskuld, alltså 10 årOm ett inkassoföretag vill dra en skuld till tingsrätten är det dom som får stå för kostnaden.Man brukar alltid hota med det, men det är inte så ofta man verkligen gör det.Ofta kostar det mer än vad det smakar och därför vill man inte dra det rättsligt.Är det en väldigt stor skuld och inkassoföretaget tror dom har goda grunder att vinna är risken större att dom tar det i tingsrätten.
    Tack för utförligt svar!

Vad räknas som "väldigt stor skuld". Största skulden är ett banklån på 60 000 kronor som är mer än 10 år gammalt. Då ej ränta inräknat.

Övriga skulder har ett maxbelopp, kapitalbelopp på ca 10-15 tusen. För mig är det stora skulder, men inkassobolaget anser förmodligen att det rör sig om väldigt lite pengar gentemot vad det isf kostar att dra det rättsligt.

Så jag har inget att förlora på att låta Tingsrätten bli inblandad, annat än att jag förlorar och får betala skulden?

Alla dessa "stora" skulder uppkom i slutet på nittitalet så det är ju rätt gamla skulder...

Har i alla fall skickat in mitt första brev till ett inkassobolag där jag gör en preskriptionsinvändning. Får se vad som händer.

TACK!
  • Anonym
    Camyella skrev 2007-11-23 07:44:39 följande:
    TFF = Trafik försäkrings föreningenOm man läser på lite borde det vara en konsument fordran, alltså 3 årTFF tolkar det dock annorlunda, som en skatteskuld, alltså 10 årOm ett inkassoföretag vill dra en skuld till tingsrätten är det dom som får stå för kostnaden.Man brukar alltid hota med det, men det är inte så ofta man verkligen gör det.Ofta kostar det mer än vad det smakar och därför vill man inte dra det rättsligt.Är det en väldigt stor skuld och inkassoföretaget tror dom har goda grunder att vinna är risken större att dom tar det i tingsrätten.
    Skatteskulder preskiberas efter 5 år. Och vad gäller tingsrätten så är det den som tar upp målet där som får betala stämningsansökan, men förlorar du så är det du som får stå för rättegångskostnaderna.
  • Anonym (troll-rik)
    Camyella skrev 2007-11-20 15:30:49 följande:
    Man kan preskriber skulder efter 3 årUnder förutsättning att du inte brutit preskribtionstiden eller har en pågånede avbetalning.Har du regelbundet fått påminnelser om skulden (inkassobolagen brukar skicka ut brev en gång i kvartalet/halvåret) under flera år brukar det vara svårt att hävda presk.Det kan vara om man skickat det till fel adress eller likanade då kan man få igenom detVanliga skulder är det 3 år som gäller, med det finns undantag tex TFF som brukar hävda 10 år
    Har fått svar från Inkasso som hävdar att dom skickat mig lösbrev och därmed är är det gjort pres.avbrott hela tiden.

Hur går man tillväga då?

Jag hävdar fortfarande att skulderna är preskriberade!
Svar på tråden Hur gör man en preskriptionsinvändning?