• Anonym

Gifta sig trots man ej är konfirmerad?

Min pojkvän är alltså inte konfirmerad, om vi skulle vilja gifta oss, kan vi inte göra det kyrkligt då?

Egentligen är ingen av oss "kristna" i den bemärkelsen, vi är ej troende men vill gärna gifta oss i kyrka av tradition.

OM man gifter sig borgerligt, hur funkar det då? Kan man inte ha det som en "vanligt" bröllop med många gäster och vit klänning och ceremonin ska ju gärna ta längre tid än 5 minuter *ler*.

Nån som vet?

• Svar på tråden Gifta sig trots man ej är konfirmerad?
  • Anonym (joro)

Ta reda på hur det fungerar i eran stad i exempelvis Rådhuset. Man kan även ha borgeliga vigselförättare på platser man själv har valt.

• 061104

Har inte med konfirmation att gifta sig. Däremot har det har med dop att göra.

• skorpiona

Minst en av er måste vara döpt och medlem i svenska kyrkan för att ni ska få gifta er i kyrkan, ingen behöver vara konfirmerad!

• Anonym

okej, visste inte hur det låg till. Han berättade att när hans systerdotter skulle döpas så skulle han egentligen vara gudfar, men eftersom han inte var konfirmerad så fick han bara heta fadder....tänkte om det hade nåt smaband med bröllop också..

061104 skrev 2007-11-20 14:42:44 följande:
    Har inte med konfirmation att gifta sig. Däremot har det har med dop att göra.
  • Merlottis
    skorpiona skrev 2007-11-20 14:43:54 följande:
    Minst en av er måste vara döpt och medlem i svenska kyrkan för att ni ska få gifta er i kyrkan, ingen behöver vara konfirmerad!
    mina ord
    Livet är underbart kul vid 30
  • Anonym

En av er måste vara döpt om ni ska gifta er kyrkligt. Man kan döpa sig när som helst.

• skorpiona

Vi är inte heller kristna direkt, men gifte oss i kyrkan ändå, lite av tradition precis som du skriver...

• Anonym

Aha, men vi är båda döpta och medlemmar i svenska kyrkan (fast kille nhar funderat på att gå ur...)

skorpiona skrev 2007-11-20 14:43:54 följande:
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-11-20 14:44:34 följande:
    okej, visste inte hur det låg till. Han berättade att när hans systerdotter skulle döpas så skulle han egentligen vara gudfar, men eftersom han inte var konfirmerad så fick han bara heta fadder....tänkte om det hade nåt smaband med bröllop också..
    Om man ska bli fadder räcker det bara med att man är döpt sa våran präst.
  • skorpiona
    Anonym skrev 2007-11-20 14:44:34 följande:
    På pappret heter det fadder, det har inget med konfirmation att göra... Men när man pratar om det så brukar man säga gudfar/gudmor! Jag är fadder åt mitt "fadderbarn" fast jag är konfirmerad!
Svar på tråden Gifta sig trots man ej är konfirmerad?