• mia80

brieost - tips till er som älskar det!

På Ica kan man köpa brieost som är pastoriserad =) Jag har snart klämt i mig en hel sån kaka!! Såååååå gott, å den kan man ju äta utan att vara orolig.

Kram!

• Svar på tråden brieost - tips till er som älskar det!
  • Rozen

Tack för tipset!! jag är ostälskare själv och köper en del ost jag vet är pastöriserad. Vi hade en representant från Arla i personalmatsalen för en tid sedan och enligt honom är Arlas alla ostar (som inte är importerade) gjorda av pastöriserad mjölk, tex Kvibille är helt OK.
    Jag har dock inte vågat mig på Brieost än, ska kolla på ICA redan idag!

• ceha

Fast "farligheten" har väll inte att göra med att den är pastöriserad? Det är nån bakterie i alla mögelostar som man inte ska äta, pastöriserad eller ej om jag inte minns fel. Tror det finns en del trådar om detta.

• Fru Stjärna

Kolla på livsmedelsverkets hemsida. Brie rekommenderas INTE och heller inte andra mögel eller kittostar. Men jag tror att så länge mamma mår bra mår bebisen bra! Kanske inte äta fler hela brie-kakor i och för sig...

• Rozen

Enligt läkaren på min BVC finns det inga risker om den är pastöriserad.

• Peppa

Jag köpte en pastoriserad brieost, skar bort kanterna lade det på ett rostat bröd och smälte osten i micron..MUMS!!!!

• Knytets mamma

I detta fallet så är dte oftast som så att det är hygienen och hanteringen av osten som är problemet.
    De flesta av dessa ostar köper man över disk eller färdig skurna och inplastade i delikatessdisken. Och har det brustit i hanteringen och hygienen kan listeria få fäste i osten även om den är pastöriserad eller ej. Brieostar och dylika är lite extra känsliga.
    Därför rekommenderar livsmedelsverket att ändå inte äta brieost och dylika trots att de är pastöriserade.
    Hygien och hantering är A och O.

• mia80

Jag tror inte att det ska vara någon fara! Äter den med gott samvete och riktigt njuter ...bebisen sparkar på som vanligt och jag mår bra....

Det är jättegott å köpa chibatta (tror det stavas så), vitlökssalami, tomat och brieost. Man får en riktigt smarrig smörgås som man blir riktigt mätt på.

• mia80

Hmm kanske måste tillägga att jag inte har klämt i mig en sån där mega stor briekaka, utan en liten triangelbit...ja ni vet, dom lagom små/stora bitarna....
    Lagom är bäst..eller hur var det....? =)

• Binis

Jag avstår från att äta brie oavsett om det är pastöriserad eller ej eftersom det tydligt står på livsmedelsverkets sida att man ej ska äta dem. Men det är ju upp till var och en....

• ceha

Om man hettar upp den till bubblande, så ska det inte vara ngn fara har jag hört, för då dör alla bakterier. Så varm macka med brie ska nog gå bra tror jag.

Svar på tråden brieost - tips till er som älskar det!