• Flutterby

Köpa linser på nätet utan recept

Jag var på synundersökning(för glasögon)förra veckan och har därför ett färskt recept, men det var ca 8-9 år sedan jag sist hade kontaktlinser. Jag har en gammal kartong kvar, med uppgifter om diameter och baskurva, är det något som ändrar sig eller kan jag gå på de gamla uppgifterna + styrkan i det nya receptet och beställa linser på nätet?

• Svar på tråden Köpa linser på nätet utan recept
  • Elinore

det är ju onödigt att best. linser innan du gjort en ordentlig undersökning för just linser..man kollar ju på olika saker!

Lycka till!

• Zimlis

Jag tror man har olika styrkor för linser och glasögon, därför bör du iaf ringa och fråga en optiker innan hur det funkar.

• Flutterby
    Zimlis skrev 2007-11-20 17:30:05 följande:
    Jag tror man har olika styrkor för linser och glasögon, därför bör du iaf ringa och fråga en optiker innan hur det funkar.
    OK, ja så är det kanske! Minns inte!
  • ming

Jag brukar beställa mina på internet.
    Man måste egentligen inte ha något recept, det enda som krävs är att man kryssar i en ruta som intygar att man har recept, sen är det inget mer med det.
    Men om det var så länge sen du köpte linser sist kanske du borde kolla så styrkan och allt är rätt, och även vilken sorts linser du ska köpa. Det utveckas ju hela tiden, och olika linstyper kan ha olika egenskaper.

• Flutterby
    Elinore skrev 2007-11-20 17:27:23 följande:
    det är ju onödigt att best. linser innan du gjort en ordentlig undersökning för just linser..man kollar ju på olika saker!Lycka till!
    Ja, om jag aldrig haft linser förr så skulle jag aldrig göra så, men jag tänkte att det kanske funkar med de gamla uppgifterna? Jag måste nog kolla upp det med optikern i alla fall.
  • Zimlis

Jag är inte helt 100 på hur det funkar, men tur det bara är att ringa och fråga.

Flutterby skrev 2007-11-20 17:31:34 följande:
    OK, ja så är det kanske! Minns inte!
  • Flutterby
    ming skrev 2007-11-20 17:32:37 följande:
    Jag brukar beställa mina på internet.Man måste egentligen inte ha något recept, det enda som krävs är att man kryssar i en ruta som intygar att man har recept, sen är det inget mer med det.Men om det var så länge sen du köpte linser sist kanske du borde kolla så styrkan och allt är rätt, och även vilken sorts linser du ska köpa. Det utveckas ju hela tiden, och olika linstyper kan ha olika egenskaper.
    Ja, du har nog rätt. Dumt att chansa!
  • Supertesco

Jag har lite olika styrkor på mina glasögon och linser så gör en ny linsundersökning för säkerhets skull!

• Zimlis

Jag måste för den delen göra en ny glasögonundersökning då jag märker att jag ser bra med mina linser, men skärpan är sämre i glasen.

• Flutterby
    Supertesco skrev 2007-11-20 17:33:33 följande:
    Jag har lite olika styrkor på mina glasögon och linser så gör en ny linsundersökning för säkerhets skull!
    Ja, det måste jag nog!
  • seppo

hej hej, kontaktlinsoptikern här....!! Här kommer lite riktiga fakta!!

Du ska ABSOLUT göra en riktig linsundersökning innan du beställer nya linser. Tänk på att du bara har 2 ögon och pajar du dom så går det INTE att reparera!!!
    Glasögonstyrkor och linsstyrkor är oftast olika beroende på att avståndet mellan glas och öga är annat än mellan lins och öga. Gå och få ett riktigt linsrecept så har du också möjlighet att prova själv så att du gillar linsen ifråga, det finns ju rätt många sorters linser för olika behov och för olika ögon. Man kan heller inte bara köpa nåt man sett reklam för eller som nån kompis har för även om storlek är samma som man haft själv så "uppför" sig linsen olika på ögat.
    DESSUTON ÄR DET FAKTISKT OLAGLIGT ATT KÖPA LINSER UTAN GILTIGT RECEPT I SVERIGE!!!!!!
    Att vi har denna lag beror på att kontaklinser är en MEDICINSK PRODUKT och dessa ska enl. lag provas ut på ögat av en legitimerad kontaktlinsoptiker som sedan kan skriva ett recept...

• Flutterby

1000 tack för det utförliga svaret!

seppo skrev 2007-11-20 17:52:20 följande:
    hej hej, kontaktlinsoptikern här....!! Här kommer lite riktiga fakta!!Du ska ABSOLUT göra en riktig linsundersökning innan du beställer nya linser. Tänk på att du bara har 2 ögon och pajar du dom så går det INTE att reparera!!! Glasögonstyrkor och linsstyrkor är oftast olika beroende på att avståndet mellan glas och öga är annat än mellan lins och öga. Gå och få ett riktigt linsrecept så har du också möjlighet att prova själv så att du gillar linsen ifråga, det finns ju rätt många sorters linser för olika behov och för olika ögon. Man kan heller inte bara köpa nåt man sett reklam för eller som nån kompis har för även om storlek är samma som man haft själv så "uppför" sig linsen olika på ögat. DESSUTON ÄR DET FAKTISKT OLAGLIGT ATT KÖPA LINSER UTAN GILTIGT RECEPT I SVERIGE!!!!!!Att vi har denna lag beror på att kontaklinser är en MEDICINSK PRODUKT och dessa ska enl. lag provas ut på ögat av en legitimerad kontaktlinsoptiker som sedan kan skriva ett recept...
  • vernis

Jag tycker man ska gå och titta upp jag hade ändras från 3 till 3,25 på ett år bara

• Dinturiel

Vet inte om någon redan kommenterat det. Men det är olika för glasögon och linser. Du har ett värde för glasögon, och ett för linser. Det du kan göra är att du gör en vanlig rutinkontroll för linser(om du haft det innan) och sen beställer via nätet.

• Mint

Jag köpte linser på nätet i några år, men när jag sedan kollade ögonen visade det sig att jag dels hade fel styrka, dels hade fel sort (min förra torkade ut ögonen och jag fick byta till en lite ögonvänligare sort).

Trots detta hade jag ändå kunnat tänka mig att köpa linser igen; men ändå gå till optiker kanske en gång om året, köpa en halvårsranson där och sedan en halvårsranson på nätet. Nu senast så skulle det dock inte löna sig, eftersom jag hoppade på en "linsprenumeration" där jag fick ett rätt förmånligt avtal + betala med autogiro. Sen gick jag över till glasögon så sista halvårets linser är fortfarande oanvända, men det hör ju inte hit. Skulle jag börja med linser igen skulle jag helt klart kolla upp min siffror igen. Det kan ju ha hänt något med mina ögon så att jag kanske inte borde ha linser alls, sådant kan jag ju inte veta!

Svar på tråden Köpa linser på nätet utan recept