• MollaBolla

Erfarenheter av tillväxthormoner till barn?

Min dotter är 10 månader och liten för sin ålder (65 cm , 6800g) och utreds nu för olika matallergier, men barnläkaren tror att det kan handla om brist på tillväxthormoner och om hon inte spurtar i kapp den tillväxtkurva hon borde följa (baserat på min och makens längd) kommer hon att remitteras till en endokrinolog när hon fyller två år. Är det någon som har erfarenhet av att ge tillväxthormoner till så små barn? Är nyfiken på att höra era historier.

• Svar på tråden Erfarenheter av tillväxthormoner till barn?
  • Seldonia

Har ju inte erfarenhet av behandling, men kan i alla fall dela med mig av vad vi har fått höra.
    Har en ettåring som är 6200 g tung och 65 lång. I hennes fall blir det ev. aktuellt med behandling när hon är i treårsåldern. Här vill de vänta tills dess eftersom barn tydligen kan ha ojämna nivåer av hormon och få nån spurt mellan 2-3 år. Det vi har hört om är behandling med injektioner, och det ska tydligen öka slutliga längden med 5-9 cm om det vill sig.

• MollaBolla

OK, det låter ju vettigt att vänta så länge som möjligt ifall det löser sig på naturlig väg. Vi ska träffa en dietist och få råd om maten för vår dotter som har omogna tarmar som inte bryter ner födan ordentligt. Hoppas att det kan leda till att hon tar upp mer näring och växer till sig. Har ni träffat en dietist?

• Seldonia

Hon har haft kontakt med dietist från och till från 4 månaders ålder. Just nu är vi inne på hennes andra omgång med "tjockmat" (barnsondnäring) för att se om hon kan ta till sig den extra näringen.
    Så jobbigt med krånglande mage! Har hon mycket besvär av tarmarna?

• MollaBolla

Egentligen inte. Hon har inte ont i magen alls, men hon bajsar alldeles för många gånger per dag. Det känns iaf skönt att äntlige ha träffat en barnläkare som tar oss på allvar och har en långsiktig plan för vår dotter. I övermorgon ska vi lämna massor av blodprover så jag har fått hem bedövningsplåster att klistra på i armvecken och på händerna så att hon inte ska känna något när de sticker. Hoppas bara att inte jag svimmar! Får lite ont i magen bara av tanken. Hittills har det räckt att sticka i fingrarna.

• Seldonia

Vi har "emlat" dotter flera gånger, och det har fungerat jättebra. Ibland har hon blivit ledsen för att de måste hålla fast henne under provtagningarna, men det verkar inte göra ont alls.

Lycka till imorgon då!

• Ankungen

Min Skrutta fick börja med tillväxthormonbehandling när hon var 10 månader. Hon var då 59 cm lång och vägde 6,6 kg. Skruttan har otillräcklig hypofysfunktion och saknar helt eget tillväxthormon. Vi ger en spruta i låret varje kväll. Sprutan ser ut som en kulspetspenna med en jättekort nål längst fram. Det är väldigt odramatiskt när man har hållit på ett tag. Mycket värre då att borsta tänder eller klippa naglar hemma hos oss . Hoppas att det går bra för er!

Svar på tråden Erfarenheter av tillväxthormoner till barn?