• lillan 89

Liten etta på 24 kvadrat!!

Hej! Jag har just fått reda på att jag är gravid!
    Men nu funderar jag på hur vi ska bo?
    Går det att bo kvar i min lilla etta med kokvrå på 24 kvadrat?
    Isf, hur ska man möblera? Ska bebisen sova i samma säng?
    Och hur länge kommer det funka att bo så här?
    Jag trivs väldigt bra i min lägenhet, nära till allt och billig hyra. Ligger dessutom på bottenvåningen, fast det finns förråd nere i källaren som man säkert kan ställa in vagnen så den inte tar upp onödig plats.
    Är det en bra idé att bo kvar?
    Någon som har tips?

• Svar på tråden Liten etta på 24 kvadrat!!
  • 83Lovika

Jag skulle inte kunna bo på en sån liten yta om jag hade familj.
    Bor ensam på ungefär lika stort o d duger bra åt mig, ensam hehe.

Men d beror ju på hur mkt ni har råd med osv.. Har ni råd o flytta så varför inte? =) MEN, om ni inte har råd så är ju 24 kvadrat bättre än 0 kvadrat.
    =) Lycka till.

• Joico

Det finns ju riktigt fiffa lösningar man kan hitta på, beroende på planlösningen!

• SunnyBunny

Nja.. jag känner att det kommer bli för litet för er.. Min första lägenhet va i den storleken och då fick knappt jag och min katt plats=) Tänk på alla saker som bebis kommer behöva, man vill ju inte snubbla omkring hemma hellr. I värsta fall kan ni ju bo där första tiden, men du ska nog leta efter nåt större i alla fall..Lycka till med allt=)

• Miss Lau

Jag och min sambo bodde på just 24 kvm när vi väntade första barnet, men vi flyttade till större innan han föddes.

Fast egentligen hade jag nog kunnat tänka mig att bo kvar. En bebis tar inte speciellt mycket plats, våra har inte börjat sova i egen säng förrens de varit ca 1 år.

• lillan 89

Jag har inte råd att flytta än. Jag pluggar och jobbar extra på kvällar och helger, dessutom trivs jag jättebra i lägenheten
    Planlösningen är öppen, ett rum med en kokvrå i ena hörnet.
    Jag har inga ideér alls hur jag ska möblera.
    Jag har funderat på att ha bebisen i sängen första tiden iaf, men jag läste i nån tråd att det kan öka risken till PSD, stämmer det?

• Joico

Kolla IKEA-katalogen, där brukar de finnas många fiffiga lösningar

• monsterlilja

Jag tror det funkar alldeles utmärkt. Vi har två här hemma, en på nio år och en på fem månader, bor på 64kvm, men alla är i vardagsrummet ändå.
    Samsov med äldsta tills hon var fem år och samsover nu med nya lillskiten :)
    För barnets skull behöver man ju inte tänka så mycket på ytan, de är ju nöjda om de får vara nära mamma eller pappa första åren ändå. Här hemma är det först förra året när tjejen var åtta som hon började vara i sitt rum och stänga om sig, olika såklart, men om barnet ändå inte vet om något annat så brukar ju det mesta gå bra :)

Grattis och lycka till :)

• Joverix

Jag skulle nog bo kvar ett tag med bebisen, det är inte roligt med tajt ekonomi. Jag har själv bott i en etta (lite större, 41 kvm) med 2 av barnen & sambo. Det var inte roligt ihop med sambon, men det fungerade bra för mig och barnen att bo där själva. när äldste killen blev 3år började jag känna att det var dags för att de fick ett eget rum.
    Numera bor jag i en stor 2a med 3 barn. Det fungerar, men vi behöver 3 rum om något år. Vi bor också på bottenplan, helt suveränt- mindre att bära & nära ut.

Jag sover med min yngste på ett år i min växasäng. Precis som du (och alla andra) är jag livrädd för psd. Jag ska erkänna att jag sov sämre de första månaderna för att hålla koll så täcket ej kom över lillens ansikte. Numera fungerar det bra, men så rör jag mig inte när jag sover.

Du kan ju alltid pröva, känns det läskigt så kan du ju sätta in barnvagnsinsatsen/ skaffa någon form av vagga som man hissar upp i taket- har läst om en sådan på någon compact living blogg. Snuggle nest finns ju också.

• lillan 89

Jag har också hört talas om en sån vagga, men jag skulle gärna vilja se hur dom ser ut. Nån som vet nån sida på internet?

• Mecii

kan du inte ha en resesäng som du fäller upp på nätterna när bebben ska sova och tar bort den på dagarna för då kanske bebben kan sova i din säng om dagarna..för då är man vaken o kan hålla koll på den...

Svar på tråden Liten etta på 24 kvadrat!!