• miniGrynet

Vilka är kärnämnena/grundämnena för gymnasiet?

Hittar olika information om detta lite varstans, och folk säger olika.

Vad säger ni?
    Någon som vet?

Läste att tex Idrott och Hälsa är ett ämne, men det kan man ju inte läsa på Komvux tex (inte på vårt i alla fall) och betyder det då att om man inte har betyg i det ämnet så har man inte gymnasie-kompetens?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Vilka är kärnämnena/grundämnena för gymnasiet?
  • CinnamonMai

Jag har inte idrott och hälsa, och jag har ett slutbetyg som jag fått från Komvux. Det stämmer att du inte kan läsa det på Komvux, men då får du läsa annat. Tror inte du kan läsa Estetisk verksamhet heller, som ju också är ett kärnämne.

• CinnamonMai

Svenska A + B, Engelska A, Matematik A, Idrott och hälsa A, Samhäll A, Religion A, Natur A och Estetisk verksamhet är kärnämnena annars.

• miniGrynet

Men varför behöver jag läsa annat istället för dessa två ämnena?

• flowerLowa

Svenska, engelska, matte, idrott

• flowerLowa

estetisk kan knappast va ett kärnämne.. det har ej jag läst! deet finns 4 kärnämnen.. matte, svenska, engelska och idrott

teflonminne skrev 2007-11-20 22:24:23 följande:
    Svenska A + B, Engelska A, Matematik A, Idrott och hälsa A, Samhäll A, Religion A, Natur A och Estetisk verksamhet är kärnämnena annars.
  • flowerLowa

isånna fall har jag helt missuppfattat fråga

• oOMayaOo

Jag läser på Komvux nu och sitter med ett papper frrån min skola framför mig. Där står det att de obligatoriska kärnämnena är Svenska A+B, Engelska A, Matte A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A och Naturkunskap A.

• miniGrynet
    oOMayaOo skrev 2007-11-20 22:55:06 följande:
    Jag läser på Komvux nu och sitter med ett papper frrån min skola framför mig. Där står det att de obligatoriska kärnämnena är Svenska A+B, Engelska A, Matte A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A och Naturkunskap A.
    Det är dom ämnena jag trodde också!

Här är länk till det jag hittat:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gymnasieskola/K%C3%A4rn%C3%A4mnen
  • flowerLowa

jag trodde ni menade kärnämnen från högstadiet för att TA SEJ IN på gymnasiet.. ´hehe... då kan jag gå med på det...
    S

• flowerLowa

så jäkla dum.. komvux liksom. där läser man ju ej innan gymn,. hehe.. skrattretande idiotisk ikväll hörrni.. ber så hemskt mycket om ursäkt...

Svar på tråden Vilka är kärnämnena/grundämnena för gymnasiet?