• Svarta katten

Är filmen spöket laban (Bio) läskigt för en 3 åring?

Ja som rubriken lyder. Vad tror ni. Är det lite för läskigt för en 3-åring?

Filmen handlar tydligen om spökhistorier om monster osv....men prins Bus förklarar att de inte finns på riktigt. Kan det bli mardrömmar av detta?

• Svar på tråden Är filmen spöket laban (Bio) läskigt för en 3 åring?
  • fruis

Jag har väldigt svårt att tro det men å andra sidan kan ju barn bli rädda av vad som helst om det vill sig illa.

Vill ni gå så prata med barnet innan och förklara lite vad filmen handlar om och att inget av det som händer finns på riktigt. Då har barnet en beredskap även om han eller hon kanske inte förstår till fullo.

• SaramedM

Jag är lite orolig för det där, M ska se den med dagis nästa vecka och jag undrar om det verklingen är en bra idé

• Tutilure
    Svarta katten skrev 2007-11-22 22:41:57 följande:
    Nån som har sett filmen?
    Nej, men jag funderar på samma som du.

Min son är iof inte ens fyllda tre, han är 33 månader.

Hur lång är filmen?
  • buffen

jag såg första laban filmen, det var åtta små kapitel på 45 minuter, och den nya ska vara likadant uppbyggd tydligen. vi ska se den nya också med en tre 1/2 åring, tror inte det är så läskigt för dom, den är ju pedagogisk och dom kommer säkert visa att ingenting egentligen är läskigt...

• Mirris

Jag o sonen var och kollade på den nya filmen i fredags. Den var jättebra och inte alls läskig (iallafall tyckte inte Alexander det.. han är 3,5)
    Det var 6 små episoder på ca 5-7 min vardera. Den var bra.. tyckte sonen. Själv somnade jag nästan

Var och såg den första filmen också när den kom (förra året???) och då satt alla barn som tända ljus o kollade. Den var inte heller läskig.

• Tutilure

Tror ni att min son är för liten för att se den?

Han är 32 månader, inte 33 som jag skrev. Kan inte räkna idag.

• lilla sandra

Jag ska gå med min dotter på lördag. Hon är då 25 månader på dagen.

Älskar min lilla dotter Novalie
  • Tutilure

lilla sandra skrev 2007-11-22 22:58:54 följande:

Jag ska gå med min dotter på lördag. Hon är då 25 månader på dagen.
    Men dåså!
    Då gör jag nog ett försök iallafall, blir han rastlös så är det bara att gå.
  • Mirris

Haha.. orkar inte räkna månader.. men vi gick på den första filmen och då var sonen kanske 2,5 (kommer inte ihåg när den kom) och nu är han 3,5

Det går nog bra att gå med både en 32 månaders och 25 månaders..

Alexander satt som klistrad.. och det gjorde dom andra 7-8 barnen som var där med .

Vi gick på premiären och det var inga där.. haha.. satt själva på en rad
    Men så var kl 16.15 en fredag eftermiddag.. så folk hade inte ens hunnit sluta jobbet.

• lilla sandra
    Tutilure skrev 2007-11-22 23:03:27 följande:
    lilla sandra skrev 2007-11-22 22:58:54 följande: Men dåså! Då gör jag nog ett försök iallafall, blir han rastlös så är det bara att gå.
    Precis så resonerar jag oxå.
    Dock tror jag inte att det ska vara något problem, möjligtvis att hon blir kissnödig då
    Älskar min lilla dotter Novalie
  • Mirris

Första gången vi gick så bokade jag platser rätt längst ut på raden.. och då på den sidan dörren var. Sonen hade just blivit torr, och var det dags att gå på toa så var det dags DÅÅÅÅ:.. inte om 2 min

Men nu köpte jag biljetterna på plats istället.. och då hamnade vi mitt i!

• Svarta katten

Vi var och såg filmen idag. Det var spännande för sonen 3 år. Spännande att vara på bio. Det var första gången. Filmen var bra. Ibland höll han för öronen när han trodde att det skulle bli något oväsen, men sen kunde han ju släppa igen.

Det som var värst med det hela var trailerna innan filmen. Då var det en del väldigt högljudda moment och det mesta var ju inte för små barn direkt. Jag tycker inte att det borde vara nån reklam alls för så små barn.

Men som sagt, filmen var bra.

• BROCCOLLI

Vår tös, som iofs fyller 4 om ett par dar, var på spöket Laban med farmor och farfar igår! Hon har aldrig varit på bio förut, förutom när hon var några månader gammal då vi var på barnvagnsbio - men det är ju nåt helt annat . Iallafall, kvällen före börja hon gråta och var rädd för att se spöket Laban sa hon, så vi satte på datorn och gick in på filmens hemsida så fick hon påminnas om hur gullig spöket är , så hon visste vad det handla om. Och hon hade suttit som ett tänt ljus under hela filmen och tyckte jättemycket om den, blev inte alls rädd! Men alla barn är ju olika och så, men jag tror inte det är nån fara så länge mamma eller pappa eller nån annan är med, man kan ju alltid gosa ihop sig!

• ppiiaa

spöket laban är ju ändå en positiv bild för dom annars väldigt läskiga spöken. kommer barnet nån dag o säger att han/hon har spöken i rummet, så kan man alltid fråga om de e laban.
    O göra en positiv del av den läskiga delen av ett barns vardag :)
    Så nej, jag tror inte de e nån fara o kolla på laban :)

Svar på tråden Är filmen spöket laban (Bio) läskigt för en 3 åring?