• TheReLe

sluta nattamma 9månaders som inte tar napp eller nappflaska

Hur har ni gjort? Min tjej kan lätt skrika i två timmar om jag inte ammar och sedan vaknar hon ändå efter en timma och så är det samma visa igen.. Hon äter urdåligt på dagen, både vad det gäller mat och amningen, men lyckas ändå med konststycket att väga 11 kg.. Hon totalvägrar napp, tar man i henne på natten för att lugna henne blir hon vansinnig, hon ratar nappflaska och pipmugg och jag är helt jäkla rådvill..

• Svar på tråden sluta nattamma 9månaders som inte tar napp eller nappflaska
  • innana

Men amma då..? För de brukar själva välja när de vill sluta. Tids nog blir hon intresserad av annan mat, har du ork så låt henne amma.

• TheReLe

MEn jag orkar inte... varannan timme på natten och sedan den stora som drömmer mardrömmar och vaknar i ottan.. Jag vill inte amma mer och vill gärna ha tips på hur jag ska lägga av.

• chirren

Sov borta en natt så får pappan ta henne, min son tog inte napp eller välling men när jag inte var hemma så gick det jättebra å då drack han välling som bara den.

• alltomfiske

Haha, det kunde ha varit jag som skrev det här inlägget! Min 9-mån tar inte helelr napp eller flaska, hon äter också lite dagtid jämfört med andra barn och väger stadiga 11 kilo. Och ja, jag nattammar.

Jag vet inte vad du ska göra... Själv så har jag accepterat att det är så, vi har satt hennes pjälsäng intill vår med ena långsidan borta, så får hon sova med oss om hon vill och ammar fritt. På så sätt får vi alla maximalt med sömn. Och om det blir helt orimligt med snuttandet på natten så tar min man och bär henne tills hon somnar. Hon blir arg först, men lugnar sig snabbt och somnar.

Vi försöker proppa henne med mat på dagen, speciellt under kvällen. Om hon är mätt så ammar hon mindre. Men det är svårt, vi vill ju inte truga för mycket med maten, tror att det kan bli sämre då.

Ja, det här var nu inga tips direkt, ville mest säga att du inte är ensam. Lycka till!

• TheReLe

hmmm... funkar inte riktigt, då min sambo inte är här på nätterna..

• TheReLe

Åhå, gud, vad skönt attt höra att jag inte är ensam .. Trodde min unge var värst i världen typ .. Min stora tjej har somnat själv och sovit bra på natten sedan hon var två månader och hon fick bara ersättning. Ammning är alltså helt nytt för mig.. Och nu har man blivit mänsklig napp oxå..

alltomfiske skrev 2007-11-20 23:23:20 följande:
    Haha, det kunde ha varit jag som skrev det här inlägget! Min 9-mån tar inte helelr napp eller flaska, hon äter också lite dagtid jämfört med andra barn och väger stadiga 11 kilo. Och ja, jag nattammar.Jag vet inte vad du ska göra... Själv så har jag accepterat att det är så, vi har satt hennes pjälsäng intill vår med ena långsidan borta, så får hon sova med oss om hon vill och ammar fritt. På så sätt får vi alla maximalt med sömn. Och om det blir helt orimligt med snuttandet på natten så tar min man och bär henne tills hon somnar. Hon blir arg först, men lugnar sig snabbt och somnar. Vi försöker proppa henne med mat på dagen, speciellt under kvällen. Om hon är mätt så ammar hon mindre. Men det är svårt, vi vill ju inte truga för mycket med maten, tror att det kan bli sämre då.Ja, det här var nu inga tips direkt, ville mest säga att du inte är ensam. Lycka till!
  • chirren
    TheReLe skrev 2007-11-20 23:24:17 följande:
    hmmm... funkar inte riktigt, då min sambo inte är här på nätterna..

Finns det ingen natt han är hemma alls?

Jag hade iaf sonen i sängen så han ammade på lite när han ville å jag kunde sova medans men man blir ju ändå trött av det.

• Amelie06

Försök att få henne att ♪ndra sina marvanor gradvis. Om hon nu ammar så mycket pån natten så kanske det ♪r d♪rför hon ♪ter så dåligt på dagen.

Såh♪r ♪r ungef♪r vad jag gjorde med min dotter (som aldrig har haft napp eller drukigt välling): om t.ex. din dotter normalt vaknar efter två timmar så s♪tt till och börja med en gr♪ns att om hon vaknar innom 2 1/2 timme så får hon inte amma (eller välling) då måste hon somna omm utan mat. Det viktiga är att vara konsekvänt. Vad jag gjorde i början med min dotter var att jag satt brevid sängen och klappade henne på ryggen och tröstade (så hon virte att jag inte övergivit henne) men jag vägrade att plocka upp henne hur mycket hon änn skrek. Ibland är det nog lättare för pappan att göra detta eftersom barnet inte associerar pappan med amning. När hon sen klarar att sova 2 1/2 timme + utan att vakna så kan du öka tiden lite åt gången (t.ex. en halvtimma). Jag tyckte det var mycket lättare att göra detta om man har fast kvällsrutin och kan då sätta fasta tider. Jag började på detta sätt förläng intervallerna mella nattamning för min dotter när hon var sex månader. Hon hade fast läggtid vid sju- halv åtta. Hon brukade vakna igen vid 12. Jag satte en gräns att hon inte fick amma igen förrän 12.30. och förlängde sedan intervallerna 1/2 timme åt gången.

Om din dotter på detta sätt tvingas att skära net på sin nattamning så kommer hon säkert att amma/äta mer på dagen.

Det kommer säkert att vara tufft i början eftersom din dotter nu är van att få mat när hon vill. Men jag kan säga att för oss vad det defenitivt värt mödan och alla var mycket gladare när bi fick sova ordentligt på natten. Speciellt min dottter blev mycket nöjdare och gladare i allmänhet när hon sov bättre på natten. Hon slutede nattamma helt nät hon var runt sju månader.

• mor till go

ja detta kunde på många sätt vara vi med.
    min dotter 9 månader sover hos oss ammar 1-2 gånger natt
    vi sover mest då
    har du ingen mamma eller svärmor som kan ta en eller två nätter
    barnet gråter i protest inte för att den far illa
    men jag vet hur det är jag har samma bekymmer men jag är inte redo att sluta amma är du det?
    du måste veta om du vill så du kan ge det intrycket till barnet

lycka till
    kram sara

• julmusten

Jag nattammade min dotter tills hon var 11 manader och slutade genom att ta en madrass och lagga mig pa golvet brevid hennes sang i tva natter. Den forsta natten sa laste jag en bok mest hela natten, och fanns dar nar hon vaknade och trostade och klappade. Den andra natten sa sov jag nog mer an natten innan och det funkade det med. De tva kommande natterna tog min man, och jag vet inte vad hag gjorde darinne, men det var val typ samma sak. Det gick relativt latt och smartfritt tycker jag nog. Hon grat lite, men inte jattemycket och hon var mest arg, inte ledsen och uppgiven.

Det tog dock ett tag innan hon fattade hur mycket hon skulle ata under dagen sa jag fick ga upp runt 5-snaret varje morgon i nan vecka eftersom hon var sa otroligt hungrig da.

Ella var redo att sluta amma tror jag, for sa fort hon fattat hur mycket hon skulle ata under dagen sa slutade hon intressera sig for tutten. Somnen blev aven mycket battre, fast just nu sa ar den helt knapp igen. Vi hoppas innerligt att det beror pa tander, for hon ar vaken tre timmar varje natt nu helt plotsligt. Man glommer fort hur jobbigt det ar att inte fa sova.

Svar på tråden sluta nattamma 9månaders som inte tar napp eller nappflaska