• fritzie76

Kan det vara tvillingar?

Jag är gravid i v 18 och har så mycket större mage nu än när jag väntade sonen.

Vi ska på ultaljud nästa vecka och jag är så orolig för att där ska vara två barn. Mina tankar går därför hela tiden på om där är några tecken på att det ska vara två barn i magen.

Kan att jag har större mage denna gången vara ett tecken på att det är tvillingar? Vad är det annars som gör att magen är större denna gången? Kan det vara så att det bara är magen som svällt?

• Svar på tråden Kan det vara tvillingar?
  • Me o Mike

äh man blir ju oftast mycket större med 2:an.. jag e ganska stor me men det e bara 1 där inne.

• Annamaja

jag var super stor när jag väntade sonen (barn nr2) oftast blir man mycket större när man har fått barn en gång tidigare

• fritzie76

Men varför blir man större när man väntar barn 2? Om där inte är mer som fyller ut magen menar jag?

• fröken sol

det är väl ofta så att man blir större fortfare för att livmodern har redan varit uttänjd. men i slutänden så tror jag man blir lika stor.

• yava

Det har sett ut som jag väntat tvillingar både andra graviditeten och nu med trean. Alla har varit helt inställda på det men det är bara en i magen.
    Har svällt mycket i början och gått upp mycket på en gång för att sen plana ut och magen står i stort sett stilla.

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • Hema

Jag resonerade som så att tredje grav är man större om magen fortare.... men men v 17-18 när jag gjorde 1:a u-ljudet så visade det sig att det var två. Lycka till!!!

• fritzie76

Jag får väl gå och vara nervös i en vecka till. Nästa onsdag vid denna tiden vet jag om där är ett eller två barn...Jag hoppas att där bara är en bebis.

• Havanna

Det är så många som verkar vara så rädda för att det ska vara två i magen - varför??

Det är ju helt underbart att ha tvillingar, tänk vilken nytta dom har haft av varandra sen dom var riktigt små!!
    Bara för att man får två betyder det inte att det är dubbelt så jobbigt. Jag kan bara säga det att vi har haft det så otroligt mycket lättare med våra tvillingar än vad väldigt många andra har haft med bara ett barn!!

• svirr

Dels kan det nog vara "jobbigare" med tvillingar, särskilt om det är första barnen, och man inte har några som helst erfarenheter av att ha egna barn. Dels är det ju betydligt större risk för komplikationer vid tvillinggraviditeter.

Havanna skrev 2007-11-24 00:00:30 följande:
    Det är så många som verkar vara så rädda för att det ska vara två i magen - varför??Det är ju helt underbart att ha tvillingar, tänk vilken nytta dom har haft av varandra sen dom var riktigt små!!Bara för att man får två betyder det inte att det är dubbelt så jobbigt. Jag kan bara säga det att vi har haft det så otroligt mycket lättare med våra tvillingar än vad väldigt många andra har haft med bara ett barn!!
  • Playing the angel

Hmm, vi var lite osäkra på om det möjligvis var två pga magen som var riktigt stor tidigt (första barnet). Även bm trodde att det kunde vara så, men på UL var det en, så det med magen kan nog vara väldigt individuellt. För min del handlade det nog om otränad magmuskulatur och ofta när man är andragångsföderska så växer magen fortare just på grund av att muskulaturen är "uttänjd" sedan förra graviditeten.

Si vis amari, ama.
  • mimmis

hej när jag väntade våran lilla Joel nu så var jag lika stor(tom flera fråga om det var 2 igen) som när jag väntade tvillingarna( och jag var jättestor över magen) som nu är 15 år , till mej sa dom att man blir oftast stor runt magen snabbare vid andra graviditeten pga att kroppen förbereder "plats" mycket tidigare för den vet vad som ska "hända"= alltså att bebisen behöver stor plats.Men lycka till iallafall

• Me o Mike

Det är det inte.. Jag har talat med MINST 5-6 olika läkare och bm och alla säger att det stämmer..

systersandra skrev 2007-11-24 12:50:25 följande:
    De säger ju att dt är en myt att man skulle vara större med barn nr 2...
  • Jenna82

Det e ingen myt. Jag har blitt större varje gång nu när jag väntat barn. Så det stämmer visst.

(¯`°?.¸ ♥ Liam 030603 ♥ Nova 041021 ♥ Bebis i magen 080617 ♥ ¸.?°´¯)
  • små fötter

Hur gick det TS? En eller två i magen? Skrattande

Två älsklingar i min mage - tre änglar i himlen
  • Em02

Jag fick tvillingar och det är det bästa som hänt mig! Jag hoppas det blir tvillingar igen om jag skulle bli gravid en andra gång!
    Jag tror att det är bättre att få tvillingar som första barn eftersom man då inte har andra barn att ta hand om samtidigt. Dessutom så har man ingenting att jämföra med!

Svar på tråden Kan det vara tvillingar?