Spara bild i htm-format
Hej!
Jag lyckas inte spara ner bilder i htm-format (html-format) så de blir läsbara av IE. Någon med tips?
Jag har behandlat bilderna i PS.
Hej!
Jag lyckas inte spara ner bilder i htm-format (html-format) så de blir läsbara av IE. Någon med tips?
Jag har behandlat bilderna i PS.
Spara dem som .jpg eller .gif eller .png
HTML är ett textformat.
Mja, jag ska göra thumbnails till ett image gallery av dem och då förstår jag att man skall ha htm-format på en upplaga av bilden?
Eller inte. :-O
Nu fick du mig på andra tankar och det är jag glad för. Jag hade verkligen fastnat. Tack!!
(Nu ska jag försöka hitta kod till galleriet).
Ah, du menar så...
Använd funktionen Web Photo Gallery. Den gör en massa smarta saker:
Skapar komprimerad kopia av bilden, skapar thumbnail, skapar .html filer och kan trycka in såndär vattenstämpel i bilden m.m.
Framförallt kan den jobba som en hel massa bilder samtidigt (även om det inte kanske är just det du vill göra nu).
Tack för hjälpen!
Jag har varit inne på Web Photo Gallery och pulat, men jag ska koda i validerad kod (med css) och tänkte därför knacka själv (om det går). Eller finns det en funktion i WPG att man kan låna koden? Jag har inte hittat den...
Du kan göra dina egna mallar till WPG.
Jag använder den dock själv enbart för att utföra komprimering & thumbifiering och struntar helt i ev. html output eftersom jag har mitt eget albumsystem för det (skrivet i .asp).
PS har dessutom den styrkan att det kan skriptas externt. Dvs man kan skriva ett litet script som startar PS och utför WPG med div inställningar, vilket gör att det hela kan automatiseras i ganska stor utsträckning.
Oh, hjälp jag förstod inte allt där.
Jag är en färsking inom området. När jag varit inne i WPG och dessutom kikat på koden förstår jag det som att det är helt gjort i HTML och inte med css, så troligen kan jag inte använda koden. Vet du nån annan kod jag kan tillämpa för image gallery får du gärna tipsa!
Ska försöka mig på att till en början enbart thumbnaila dom med hjälp av PS.
Du kan använda din egen kod som mall, och göra helt egna mallas.
Hur menar du att det är skrivet i css? Någon koppling till/från html finns väl?
Vad jag kan se i WPG är koden helt i html och meningen är att jag skall göra ett klickbart galleri med foton (med html-kod) och sedan styla dem med css. Eller kan jag använda (klippa och klistra) koden från WPG till mitt html-dok?
Jag har gjort ett galleri med htmlkod men det blir inte så snyggt så därför söker jag nån ny kod som jag kan använda. Men den skall gå att styla med css (ramar, storlek etc).
Jag känner att jag bara står och stampar och kan inte riktigt få till hur fanken folk gör så snygga image gallerys. Det måste ju gå utan javascript eller flash?
Vad jag kan se i WPG är koden helt i html och meningen är att jag skall göra ett klickbart galleri med foton (med html-kod) och sedan styla dem med css. Eller kan jag använda (klippa och klistra) koden från WPG till mitt html-dok?
Jag har gjort ett galleri med htmlkod men det blir inte så snyggt så därför söker jag nån ny kod som jag kan använda. Men den skall gå att styla med css (ramar, storlek etc).
Jag känner att jag bara står och stampar och kan inte riktigt få till hur fanken folk gör så snygga image gallerys. Det måste ju gå utan javascript eller flash?
Det finns lika mallar (styles). Ja alla ger html output.
Vissa är ren html andra utnyttjar javascript.
Kan kan göra dina egna mallar och låta dem använda css precis som du vill. Fortfarande är det dock html som spottas ut (vars layout du t.ex smart styr mha css)
www.google.se/search
Stort tack för hjälpen!! Jag lyckades till slut!
Fast det går faktiskt att göra om bilder till ASCII och lägga in med HTML
www.text-image.com
Glömde bort, att det går att uukoda bilden också.
Min visningsbild här på FL ser då ut såhär:
pastebin.ca/806692
(för att se bilden igen får man uudekoda den)