• Celine1976

Bouppteckning. Hjälp!

Min far dog för 2 veckor sedan och jag hjälper min mor med alla papper.
    Har laddat ner blanketter för att skriva bouppteckningen men det verkar vara jättesvårt. Skulle vilja anlita en jurist men vi har inte råd.
    Kan jag som närstående göra bouppteckningen?
    Har ni några tips?

Har sökt runt på nätet men blir inte klokare för det.

• Svar på tråden Bouppteckning. Hjälp!
  • Anonym

Beklagar dödsfallet

Du som närstående kan göra bouppteckning, men det är naturligtvis viktigt att allt blir rätt. Både för arvsfördelningens skull och för att ni inte ska åka på en skattesmäll eller liknande i efterhand. Desutom, om ni missar möjliga avdrag så kan det "kosta" er mer än att anlita en jurist.

Om din pappa hade tillgångar när han dog kan ni, såvitt jag vet, betala en jurist med dessa medel. Ni kan även betala begravning etc. med vad som finns i dödsboet.

Jag tror absolut att det är möjligt att klara att göra bouppteckningen själv, min bror har gjort det efter vår pappa men han är också van att jobba med siffror etc.
    Det viktigaste är att vara noggrann och metodisk. Glöm inte att kolla och dubbelkolla alla tillgångar och skulder. Hade din pappa t.ex. några försäkringar eller bankkonton som ni inte kände till? Ring runt till alla försäkringsbolag och banker och uppge hans personnummer för att få hjälp att kolla.
    Ni har väl kommit ihåg att säga upp alla ev. abonnemang etc. som står i hans namn?
    Om du gör dessa förberedelser men ändå känner osäkerhet så blir det i alla fll mindre jobb för den jurist ni ev. anlitar, då behöver han/hon bara dubbelkolla om allt är rätt ifyllt/uträknat + om ni har missat någonting. I viss mån gör ju även skatteverket denna koll, men ändå ...

• Celine1976

Den enda tillgången som finns är en bostadsrättslägenhet. Sista pensionen som finns på kontot. Ska man skriva allt i detalj? Dvs möbler mm.?

Mor o far har en skuld i banken som lägenheten är belånad i.

Något utöver det finns inte.

Tycker inte det borde vara så svårt men blir helt snurrig när det är så mycket papper....

• Tina med ängeln Christoffer

När vår son dog så var vi tvugna att göra en boupptäckning. Då hjälpte begravningsbyrån oss. Fråga dem om det är något de kan hjälpa er med.

• Anonym

Jag antar att din mamma ska bo kvar i lägenheten? Den bör värderas för att få fram ett korrekt och "bevisbart" värde. Såvida han inte stod som ensam ägare så är det då bara halva värdet som ska tas upp i bouppteckningen, resten äger ju din mamma.
    (Halva) lånet ska givetvis dras av från värdet.

Sista pensionen ska tas med, men jag tror att obetalda räkningar, åtminstone de som han komma innan hans död (halva elräkningen o.s.v.) kan dras av.

Möbler ska också tas upp, men det finns gränser för vilka värden som gäller. Jg skulle tro att möblerna har några år på nacken utan att för den skull vara antika/värdefulla? I så fall kan ni troligtvis skippa att ta upp dem.

Kolla med skatteverket! De brukar vara trevliga och hjälpsamma på "svarslinjen" (telefonnumret står på hemsidan). Och skulle du mot förmodan råka på någon som inte är så hjälpsam kan du faktiskt säga tack och hej och ringa upp igen ? risken att du ska bli kopplad till samma person igen är liten ...

• maopa

I många försäkringar finns "hjälp vid dödsfall". Kolla noggrannt upp din fars försäkringar.

Svar på tråden Bouppteckning. Hjälp!