Beklagar dödsfallet
Du som närstående kan göra bouppteckning, men det är naturligtvis viktigt att allt blir rätt. Både för arvsfördelningens skull och för att ni inte ska åka på en skattesmäll eller liknande i efterhand. Desutom, om ni missar möjliga avdrag så kan det "kosta" er mer än att anlita en jurist.
Om din pappa hade tillgångar när han dog kan ni, såvitt jag vet, betala en jurist med dessa medel. Ni kan även betala begravning etc. med vad som finns i dödsboet.
Jag tror absolut att det är möjligt att klara att göra bouppteckningen själv, min bror har gjort det efter vår pappa men han är också van att jobba med siffror etc.
Det viktigaste är att vara noggrann och metodisk. Glöm inte att kolla och dubbelkolla alla tillgångar och skulder. Hade din pappa t.ex. några försäkringar eller bankkonton som ni inte kände till? Ring runt till alla försäkringsbolag och banker och uppge hans personnummer för att få hjälp att kolla.
Ni har väl kommit ihåg att säga upp alla ev. abonnemang etc. som står i hans namn?
Om du gör dessa förberedelser men ändå känner osäkerhet så blir det i alla fll mindre jobb för den jurist ni ev. anlitar, då behöver han/hon bara dubbelkolla om allt är rätt ifyllt/uträknat + om ni har missat någonting. I viss mån gör ju även skatteverket denna koll, men ändå ...