• Flissi

Varför låter min dator så hemskt?

Den arbetar & arbetar som en galning.
    Den brukar aldrig stå & brumma & jobba på detta viset!

Kan jag fått virus i den?
    Har bara två internetfönster öppna, inget bildprogram eller jobbar med något annat idag.

• Svar på tråden Varför låter min dator så hemskt?
  • Elinore

den kanske har varit igång länge? datorn måste oxå sova ibland

• Catchie80

Fläkten är kanske trasig? Då brummar den högt.

• Flissi

Nä, den har sovit gott hela natten ända till kl 9:30 så trött kan den inte vara...

• Flissi

fläkten..hmm...men det brummar/jobbar 10-15 minuter sen är den någorlunda tyst en stund innan den börjar omm. Sen blikar lite lapor osv också.
    Hm....tror minsann det smitit in en ful virusfigur eller nåt..

• inze

Det är ingen automatisk uppdatering eller skanning som håller på?

• Catchie80

Ja men det kan ju vara vad osm helst. Uppdateringar, virusprogrammet scannar osv.

Flissi skrev 2007-11-21 10:32:26 följande:
    fläkten..hmm...men det brummar/jobbar 10-15 minuter sen är den någorlunda tyst en stund innan den börjar omm. Sen blikar lite lapor osv också. Hm....tror minsann det smitit in en ful virusfigur eller nåt..
  • Ung Mamma

Hårddisken kanske håller på at krascha , svårt att säga när man inte vet hur den låter exakt.

• Moj Katile

Min åxå! Låter som en dammsugare hela tiden å det är dödsjobbigt att lyssna på!!!!

• c0ol

ja det kan vara dax att plocka fram dammsugaren, eller att blåsa rent datorn innuti, den är säkert full med damm, vilket gör den varm och då får man det här fenomenet

• skorpionen80

Dammsug den! Det är säkert damm som gör den varm och då får den jobba mer. Om du inte gör rent den kommer den snart att börja stänga av sig själv när den tycker det blir för jobbigt att göra något (dvs när den blir för varm).

• Flissi

aha..ja jag ska ändå städa idag så kan köra över den med ammsugaren då!

Moppa den däremot kanske jag ska undvika!! hihi..
    Var ser jag o den uppdaterar? Har ju sånt virusprogram & annat skräp som uppdateras med jämna mellanrum.

• Nallepigan

Om du dammsuger med en vanlig dammsugare, dvs med metalldelar, se till att inte röra något inuti datorn. Datorn kan då bli väldigt tyst (kortslutning).

• JoPoAnWi
    skorpionen80 skrev 2007-11-21 11:11:02 följande:
    Dammsug den! Det är säkert damm som gör den varm och då får den jobba mer. Om du inte gör rent den kommer den snart att börja stänga av sig själv när den tycker det blir för jobbigt att göra något (dvs när den blir för varm).
    Precis så beter sig min dator!!!!!
    Kanske dags att städa nu då Förvånad.
    Mamma till 4 underbara pojkar
  • Irme

Tror inte att elektriciteten från dammsugaren är bra för datorn... Stor risk att något slutar fungera..

Jag brukar ta en liten pensel och en burk med 'compressed air' och göra rent med.

• c0ol

Har dammsugit ett stort antal datorer under mina år och aldrig haft några problem, men visst är det bra att vara försiktigt

• Flissi

jag dammsög den så gott jag kom åt. Men den brummade på hela dagen/kvällen igår.

Får se om den fått vila tillräckligt ikväll när jag kommer hem!!

• Metal84

kan vara fläkten som börjar bli dålig, testa köp en ny fläkt.. så datorn håller sig bättre kyld o så borde datorn flyta på lite bättre oxå

Svar på tråden Varför låter min dator så hemskt?