• elegi

Laktosintolleranttråden fortsätter......

Här finns vi som har problem att bryta ner mjölksockret , vi hjälper varandra med tips, recept & annat som har med laktosintollerans att göra.

Laktosintolerans:
    Laktos (mjölksocker) är en sockerart som bara förekommer i mjölkprodukter. Enzymet laktas, som finns i tunntarmens slemhinna, bryter ner laktos till glukos och galaktos. Den som är laktosintolerant har brist på laktas och kan därför inte bryta ner laktos.
    När laktosen inte bryts ner börjar den istället jäsa av bakterier i tjocktarmen. Gaser, diarré, uppkördhet, buller, körningar samt koliksmärtor blir det märkbara resultatet. Besvären liknar dem vid känslig tarm. Om du märker att besvären kommer när du dricker mjölk, och det hjälper att undvika mjölk, så kan orsaken vara laktosintolerans. (Information kopierad från www.apoteket.se)

Kolla även in min blogg om just laktosintollerans
    Första 3 inläggen ger lite tips

Gå in på www.karolinska.se klicka dig vidare (universitetssjukhuset; vård; barn/ungdom eller vuxen; sjukdomar,tillstånd & besvär; andning,luftvägar, allergi; allergi & intollerans; födoämnesallergi & intollerans; laktosintollerans)
    När du väl kommit fram hit kan du klicka på läs mer om kostråd, vanliga frågor

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Svar på tråden Laktosintolleranttråden fortsätter......
  • Hjartesjalen

Vad bra att denna traden finns, jag har just borjat med mjolken o ska se om det kan hjalpa min mage o mitt illamaende osv efter vanlig mjolk.

• elegi
    Matrecept tråd för allergiker
    Mjölkistråden-barn & vuxna ... igen
    Mjölkallergitråden - bebisar ... fortsätter
    Laktosintolleranttråden fortsätter......
    Äggallergi-tråden: del 5
    Allergitråden ... fortsätter

Här är lite syskontrådar för allergiker kankse finns fler som reagerar på flera saker, dessutom en Matrecepttråd, i den finns länk till Bak/fika/godisrecept tråden för allergiker.
  • elegi
    http://www.detlaktosfriakoket.se/start.aspx
    vill bara tipsa om valios hemsida där en kock tipsar om laktosfria menyförslag och dessutom några laktosfria produktnyheter go Valio, go Valio.....osv. 

• imsel

aaaa, jag har ju letat just en sån här sida!
    Men det var lite tyst här..

• elegi

Jo här kan vara lite tyst ibland, den här tråden har nog inte kommit igång riktigt, fast det verkar ju ändå sm att en å annan går in och kollar lite då coh då, folk får börja skriva lite mer
    Nu när jag ändå skriver måste jag bara berömma Valio för deras nya laktosfria yoggi på ½ liters tetra med fruktsmak, supergod.

• imsel

Den nya valio med fruktsmak har jag inte hunnit testa än.
    Jag ha hittils kunnat äta låglaktos, men för nån dag sen så fick jag sån jäkla magknip efter pizza en dag, och efter egengjord paj en annan dag, med ost som jag trodde var okej..

Så nu blir det bara laktosfritt.
    Har köpt lactrase (visst hette de så?..) att ha på typ julen.

Men jag har lite frågor..
    Många vet vad det är laktos i och inte, hur vet ni det?
    Tex att i marabous 70% choklad var det laktos, men i lindts var det ingen, och i after eight var det inte heller nån..
    det står ju bara på alla saker typ smör..ja nåt sånt, men hur vet man om det är laktos i saker eller inte?
    har ni provat eller ringt till dem?

var på stan idag och skulle för första gången äta lunch, laktosfri sådan.
    Ingen aning om vars det kan finnas, men på första fiket vi var på fanns det en macka, kyckling med currydressing, som de sa var laktosfri, och jag har då inte känt nåt i magen..
    Så det var ju bra, måste bara undersöka fler fik..

• elegi

I mitt fall så har jag en son som först fick helt mjölkfri kost på så sätt så vet jag vad som är helt mjölkfritt och det är ju oxå laktosfritt, men man får läsa på alla förpackningar om det står någonting med mjölk i, är mna inte så känslig kanske man klarar vissa produkter med ex. skummjölkspulver i, men det får man testa sig fram till.
    När det gäller lactrase så finns flera sorter laktasenzym (det vi laktosintolleranta saknar i tarmen) att köpa på apoteket, samma gäller där man får testa vilken som fungerar bäst på en själv.

• imsel

På Valio har jag kollat.
    Jag har ju ätit deras produkter länge, allt laktosfritt, förutom yoghurt, som var låglaktos, men nu funkar inte den heller.

Det jag menar med att man inte vet om det är laktos i, är om det tex står "smör", hur vet jag då om det är laktos i?..

Många verkar veta fast det inte står..

• elegi

Nja det är väl mer på vad som står inom parentes bakom ex. smör, för att ge ett exempel....om det står smör (veg.fett bla bla bla) och inget av dom ingredienserna innehåller något med laktos då är det laktosfritt men står det bara smör så kan man börja bli orolig och sådana produkter väljer jag bort som osäkra. För att veta vad som är laktos eller inte så får man läsa på innehållsförteckningen jag går på vad som är komjölksproteinfritt för det är även laktosfritt du kan läsa lite info i ts i mjölkallergitrådarna här på fl länk finns i ett av mina första inlägg här i tråden.

Valio har faktiskt en helt laktosfri yogurt eller 2 egentligen 1 naturell och en med fruktsmak på ½ liters tetra

Svar på tråden Laktosintolleranttråden fortsätter......