• Fröken Inga

Brukar man få ledigt för begravning?

Min farfar ska begravas. Brukar man få betald ledig dag för en sån sak eller brukar det bara gälla föräldrar, makar och syskon?

Jag är anställt med kollektivavtal i htf. Vet inte vart jag ska ta vägen och se vad som gäller. Chefen är inte inne för tillfället...

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Brukar man få ledigt för begravning?
  • 061104

Ja det ska du få. Tydligen har alla företag en policy på det att man ska få ledigt vid begravning/bröllop. Det sa min pojkvän iaf men vad vet jag...Kan ju ha fel.

• sommar2001

Arbetar inom handels, vi har betald ledighet för begravning och det spelar ingen roll om det är släkt eller inte.

• Gizmo 75

Du har ALLTID rätt att vara ledig för begravning om det är en nära anhörig, men om du får betalt är lite olika. Oftast inte, tyvärr. Men vissa kollektivavtal tillämpar det, så du får nog kolla med chefen i alla fall.
    Beklagar förresten......

Sara 920929 Julia 070902
  • annicavillhabeis

Man har väl alltid rätt till betald ledighet om det är nån nära släkting iaf,å en farfar måste man väl ändå få räkna som nära släkting. Sen kan säkert olika företag ha olika, att man får betalt när det gäller andra oxå, men nära släktingar har man alltid rätt till.

• kattengustav

Jo, du får så kallad permition och det är betald ledighet, men inte hur många dagar som helst. Och det gäller när det är nära annhörig.

• Happy me

Jag arbetar med arbetsrätt.

Du har inte RÄTT till ledighet eller permission om ni inte har något särskilt reglerat i kollektivavtalet, men arbetsgivaren kan enligt lag ge dig upp till 10 dagar med betald ledighet per år för personlig angelägenhet i samband med dödsfall . Det är 10 dagar per år och inte per dödsfall.

Fråga om du kan få en sådan ledig dag och berätta hur pass nära du tycker att din farfar stod dig och vikten av att få gå på begravningen.

• Pysse

Jag fick en dags permission för min farfars begravning. Står i kollektivavtalet.

• grisekno

Jag tror det är så att man får betald ledighet om det är en nära anhörig (mor, far, mormor, morfar, farmor, farfar, syskon, barn, make/maka)

Däremot fick jag ta ut semester då jag var på begravningen för min morfars syster, hon räknades inte in som nära anhörig, trots att hon varit som en extra mormor eftersom hon inte hade egna barn.

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Fonzan

Där jag jobbar får man inte ledigt om de inte får in någon vikarie...typ

• Eelle

min man fick ledigt och betalt då hans morfar gick bort. min man är med i handels..

• Regnbågsskatten

Beklaga sorgen. Du ha rätt att vara ledig, det beror på var du jobba ifall du får betalt för att gå på din farfars begravning. Kramar

• miss Y

ja, jag fick t.o.m. ledig i två dagar för att säga hej då när min morfar låg på sin dödsbädd. chefen trodde inte det men jag kollade med lönekontoret. men det får inte var släktingar som är längre bort än mor- & farföräldrar.

• Moniqe1979

fått ledigt med betalt för "farfars" begravning 3 ggr... min bio farfar sedan mina 2 "plast farfar"

• Fröken Inga

Blir chefen ersatt för min lön från försäkringskassan eller liknande. Det är litet företag jag jobbar på.

På fredag ska jag dessutom flytta och min man har fått permission från sitt jobb den dagen. Jag vill också be min chef om det men drar mig lite eftersom jag just bad om permission för farfars begravning. Är det bara hans jobb som ger sånt eller är det lika vanligt som vid begravning?

CHefen har fortfarande inte svarat på mailet där jag bad om permission för farfars begravning... Känns lite jobbigt.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Happy me

Nej, din chef blir inte ersatt för att du är ledig för en begravning.

Vill påminna om att du inte har RÄTT till ledighet med betalning men om chefen är vettig bör du få det.

Du kan söka vanlig semester inför flytten och sedan kan chefen naturligtvis avslå den ansökan om han eller hon vill. Söka kan man alltid för de kan ju avslå den likaså. Den enda rätt du har gällande din semester är att få ut ett visst antal sammanhängande veckor under sommaren.

• sahara

Min farfar begravdes förra veckan och jag fick ledigt med full betalning. Även för restiden.
    detsamma borde gälla dig.
    Hör med din chef.

• Axels och Annies mamma

Jag är med i Civilekonomerna och vi har 1 dag betald ledighet för begravning av närstående

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Kristall07

I kommunen där jag jobbar får vi ta ut 1-2 EA dagar om året, det står för egen angelägenhet och är en betald dag. Du ska inte behöva tala om varför du tar ut den, men det kan ju vara bra när det inträffar dödsfall etc. Kolla det!

• Happy me
    Kristall07 skrev 2007-11-27 10:41:45 följande:
    I kommunen där jag jobbar får vi ta ut 1-2 EA dagar om året, det står för egen angelägenhet och är en betald dag. Du ska inte behöva tala om varför du tar ut den, men det kan ju vara bra när det inträffar dödsfall etc. Kolla det!
    Då kan det vara ett lokalt kollektivavtal som det är reglerat i. Det centrala kollektivavtalet för kommuner och landsting har i sin §32 tydliggjort att arbetsgivaren kan medge lön under sammanlagt tio arbetsdagar per kalenderår. Det är alltså helt upp till chefen om lön ska ges eller ej. Mor- och farföräldrar ingår i definitionen av nära anhörig i detta kollektivavtal.
Svar på tråden Brukar man få ledigt för begravning?