• Nannalie

För högt HB!!??

Hej för 3 veckor sedan födde jag en dotter då mitt HB låg på 123 när hon var i magen.
    Förra veckan så fick jag fruktansvärt ont i huvudet så under BVC besöket tog d järnvärdet på mig då låg det på 167. Skulle hem o dricka vatten i mängder och det gjorde jag. Idag togs ett nytt järnvärde och det låg 164. Och då hade jag druckit massor som sagt.

Någon mer som fått det så här efter att fött barn?
    Vad kan man göra åt det?
    Är det farligt?

• Svar på tråden För högt HB!!??
  • Stolt Ivf Mamma
    Hej!
    Hittade detta på sjukvårdsrådgivningens hemsida...
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    Dom på bvc följer väl upp värdet och gör ngt åt det om det behövs antar jag eller?!

Höga värden kan bero på att man av någon anledning får i sig mindre syre än normalt. Som kompensation producerar då kroppen fler röda blodkroppar. Detta kan bero på rökning, lungsjukdomar eller långvarig vistelse på hög höjd.

Brist på vätska i kroppen kan också tillfälligt ge höga värden eftersom blodet blir mer koncentrerat när vätskeinnehållet minskar. Vätskebrist kan bero på att man har druckit för lite eller på att man har haft kräkningar eller diarré.

Det finns även en speciell sjukdom, som inte har med rökning eller lungsjukdom att göra, polycytemi, då kroppen bildar för mycket röda blodkroppar.

Om Hb-värdet är för högt kan man få behandling. Vilken behandling man får beror på vad som orsakar det höga värdet.
    Vår älskade Oliver kom till oss 8/11
  • Protte

jag hade 162 på efterkontrollen, o bm sa bara att jag skulle tänka på att dricka mkt...

Svar på tråden För högt HB!!??