Emke skrev 2007-11-21 15:37:19 följande:
Tck för alla svar! Vad står GBS för? Kollar de alltid om man har det när de testar för uvi?
[/citat]
GBS = Grupp B streptokocker. De måste alltid undersöka vilken typ av bakterier du har vid urinvägsinfektion för att få rätt sorts antibiotika. Det finns många olika sorts bakterier och gbs är bara en av dem.
trebarsmamma skrev 2007-11-21 16:52:17 följande:
[citat]
men om man inte har haft det på någon av dom andra graviditerna. hur stor är risken att man kan få det även denna gång.. men kan man inte få det genom att sitta på kallt eller bli kall där nere eller nåt sånt, hur får man det då
Man kan inte direkt säga att man uvi av att bli kall "där nere". Däremot så kan redan existerande bakterier växa till sig och orsaka uvi om man blir kall. Orsaker till uvi kan vara många. Att det är så pass vanligt hos gravida är pga de anatomiska förändringarna av urinledarna, bakterierna får lättare fäste. Det finns många olika sorts bakterier som man bär på som kan orsaka uvi. De flesta är så pass vanliga bakterier att den räknas till den naturliga bakteriefloran. Gbs t.ex är en naturlig bakterie som finns i underlivet hos de flesta kvinnor men som inte behöver ge upphov till uvi. Det handlar bara om hur de får fäste i urinvägarna.
*Om bakterier från tarmen hamnar i slidan kan de orsaka uvi. Om man t.ex torkar sig bakifrån och fram kan de lätt ta sig in. Då är uvi:n oftast orsakad av coli bakterier som är vanligt i tarmfloran.
* Många kvinnor tvättar sig för ofta i underlivet att huden och slemhinnorna blir uttorkade och därmed mer mottagliga för bakterieangrepp.
* Vissa får uvi efter samlag om man inte kissat efteråt. Man behöver skölja ut de bakterier som eventuellt har kommit in i blåsan.
*Sköra slemhinnor underlättar för bakterierna att få fäste.
Ja de var de orsaker jag kom på nu men det finns många många fler! Själv så vet jag inte varför jag får uvi hela tiden (gbs) och det verkar inte läkarna heller göra.
Kram /Kattis