• Emke

UVI och gravid...

Hej!

Tänkte be alla som vet något om urinvägsinfektion under graviditeten om lite kommentarer. Har haft en svidande känsla i underlivet några dagar pga. små självsprickor (tror jag) men eftersom det inte alls har svidit när jag kissat så har jag inte kopplat det svidande till uvi. Tyckte dock igår kväll att det kanske iaf sved kring urinröret (men fortfarande inte när jag kissar) och kom då att tänka på att det kanske var en uvi på gång. Sökte lite på internet och upp kom världens mest deprimerande text om att man skulle löpa 10 ggr så stor risk att föda ett barn med en cp-skada om man haft uvi... (?!?)

Ringde till mvc idag och fick tid för att lämna urinprov imorgonbitti för säkerhets skull. Hon menade dock på att det inte var någon fara för fostret om man hade uvi men att man givetvis skulle behandla om man nu hade det.

Hur är det egentligen? Är det farligt eller inte för fostret om mamman har uvi? Blir galen att få olika budskap från olika håll!

• Svar på tråden UVI och gravid...
  • SoulChild

nej det stämmer inte. jag läste också det någonstans och frågade en barnmorska uppe på akademiska sjukhuset och hon bara skrattade åt mig, och sa neeeeej absolut inte.
    Att få en cp skada krävs syrebrist osv och det är ingenting man får av uvi, det är ingen fara om man har uvi.
    Jag har också haft, eller jag har det nu, och igår ringde min bm o sa att jag har salmonella i urinet..
    Idag har jag vart och lämnat massa prover iaf, jag äter selexid  för uvin.
    Jag är iaf på bättringsväg och inget farligt för bebis det heller (va jätteorolig).

Mvh Hanna

• Jacqueline

fick UVI i femte månaden när jag väntade dottern ,hon är frisk och kry och fullkomligt normal.

• SoulChild

en sak till.... ta inte till dig ALLT du ser och hör..
    Då kan du ej gå ut ens för det skulle vara fara..

Bry dig inte utan kontakta din bm om det är någonting du undrar över, det har jag också börjat gjort och jag känner mig inte lika stressad längre...

Mvh igen =)

• Annamaja

så länge man upptäcker det i tid tror jag inte att det någon fara. Det är nog värre om man går en längre tid med det. Men att barnet skulle löpa högre risk för cp skada vet jag inte om jag skulle tro på. Vart läste du det?

• Xavant

Förlossningen kan starta tidigare än beräknat när man har uvi. För min del sved det en stund efter att jag hade kissat och var i övrigt väldigt symptomlöst. Jag hade flera st men min son verkar rätt normal... Kanske för tidigt att säga ännu (4 mån gammal), men jag är inte så värst orolig, nojig som tusan var jag dock som gravid, ganska mycket i onödan.

• Pink Muffin

UVI kan vara farligt för fostret/bäbisen!! GBS tex. kan göra att man föder för tidigt, bäbisen kan smittas vid förlossningen. Har själv GBS och åt antibiotika i flera turer under gravven med sonen. När vattnet sedan gick i v. 35+0 fick jag antibiotika intravenöst i ett dygn innan dom satte igång mig! Såå joo, UVI är farligt för bäbisen!

Dom jävlarna tog oss en efter en...
  • dagdrömmare

UVI är inte farligt men GBS kan vara det och man kan ha GBS när man har symptom för UVI, det är därför viktigt att behandla. Men som sagt ovan är UVI jätte vanligt vid graviditet och även GBS tror man säger att var tredje kvinna bär på det men det är inte vanligt att det blir komplikationer av det.

• Emke

Tck för alla svar! Vad står GBS för? Kollar de alltid om man har det när de testar för uvi?

• Xavant

UVI kan visst vara farligt när man är gravid!

Urinvägsinfektion (UVI, bakteriuri) förekommer i 1-2% av alla graviditeter. Ytterligare någon procent kan utveckla bakteriuri senare under graviditeten. Risken för att utveckla något som kallas pyelonefrit vid obehandlad bakteriuri är 16-30%. Akut pyelonefrit medför

* ökad risk för förtidsbörd
    * ökad risk för att barnet föds med låg födelsevikt>
    * risk också för den gravida själv

Hämtat från:
    www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/uvi

• Nallatalla

Jag fick UVI för några veckor sedan och åt antibiotika för det. Det som är viktigast när man misstänker UVI är att kontakta vården och göra en odling. Det är tydligen viktigt att veta vad det är för bakterier som orsakar besvären. Man ska aldrig gå med en UVI och låta den självläka eftersm det kan gå upp i njurarna.Jag frågade även läkaren om detta med UVI och risken för CP skada och enligt honom så fanns det en liten förhöjd risk men det var ofta fler faktorer inblandade.

/ Nalla

• Pink Muffin

Jag hade mer SD än vanligt när jag hade UVI (GBS) under gravven, men inga "vanliga" UVI-symtom som täta trängningar och sveda när jag kissade. Lite lömskt mao. Hos mig upptäcktes det när jag lämnade urinodling vid rutin-UL i v. 19!

• Emke

Pinkie: Var de enda symptomen för dig att du hade gbs att du hade tätare sammandragningar? Blev det några konsekvenser eller blev du bra efter behandling med antibiotika?

• trebarsmamma

men om man inte har haft det på någon av dom andra graviditerna. hur stor är risken att man kan få det även denna gång.. men kan man inte få det genom att sitta på kallt eller bli kall där nere eller nåt sånt, hur får man det då

• Xavant

trebarsmamma skrev 2007-11-21 16:52:17 följande:

men om man inte har haft det på någon av dom andra graviditerna. hur stor är risken att man kan få det även denna gång.. men kan man inte få det genom att sitta på kallt eller bli kall där nere eller nåt sånt, hur får man det då
    Man får det av bakterier som vanligtvis finns kring ändtarmen och i underlivet och det är lättare att få det under graviditeten för att urinvägarna förändras (vet inte riktigt hur), men har du inte haft det innan får du nog inte det den här gången heller. Hoppas jag! Det där med att sitta kallt tror jag mest är en myt...
  • eternally

Emke skrev 2007-11-21 15:37:19 följande:

Tck för alla svar! Vad står GBS för? Kollar de alltid om man har det när de testar för uvi?
    [/citat]

GBS = Grupp B streptokocker. De måste alltid undersöka vilken typ av bakterier du har vid urinvägsinfektion för att få rätt sorts antibiotika. Det finns många olika sorts bakterier och gbs är bara en av dem.
    trebarsmamma skrev 2007-11-21 16:52:17 följande:
    [citat]
    Man kan inte direkt säga att man uvi av att bli kall "där nere". Däremot så kan redan existerande bakterier växa till sig och orsaka uvi om man blir kall. Orsaker till uvi kan vara många. Att det är så pass vanligt hos gravida är pga de anatomiska förändringarna av urinledarna, bakterierna får lättare fäste. Det finns många olika sorts bakterier som man bär på som kan orsaka uvi. De flesta är så pass vanliga bakterier att den räknas till den naturliga bakteriefloran. Gbs t.ex är en naturlig bakterie som finns i underlivet hos de flesta kvinnor men som inte behöver ge upphov till uvi. Det handlar bara om hur de får fäste i urinvägarna.

*Om bakterier från tarmen hamnar i slidan kan de orsaka uvi. Om man t.ex torkar sig bakifrån och fram kan de lätt ta sig in. Då är uvi:n oftast orsakad av coli bakterier som är vanligt i tarmfloran.

* Många kvinnor tvättar sig för ofta i underlivet att huden och slemhinnorna blir uttorkade och därmed mer mottagliga för bakterieangrepp.

* Vissa får uvi efter samlag om man inte kissat efteråt. Man behöver skölja ut de bakterier som eventuellt har kommit in i blåsan.

*Sköra slemhinnor underlättar för bakterierna att få fäste.

Ja de var de orsaker jag kom på nu men det finns många många fler! Själv så vet jag inte varför jag får uvi hela tiden (gbs) och det verkar inte läkarna heller göra.

Kram /Kattis
  • Pink Muffin

GBS går inte att bota, men man kan hålla antalet bakterier nere med antibiotika. Jag lämnade urinodling i min första graviditet, men den var negativ. I andra graviditeten var det dock positivt och man tog då odlingar rektalt och vaginalt på mig. Dessa visade att jag hade GBS rektalt, men inte vaginalt. Jag fick sedan lämna urinodlingar regelbundet för att se om bakterierna växt till sig i urinen och dom gånger de hade det fick jag antibiotika. Hade den vaginala odlingen varit positiv hade jag fått långtidsbehandling med antibiotika.

GBS är inte farligt för mig och jag har inga besvär som ogravid. Tyvärr kan bakterierna ta sig igenom hela fosterhinnor, annars är det efter vattenavgång, som det är kritiskt och risk för barnet att smittas (därför gesiv. antibiotika när vattnet gått). Hos barnet kan GBS orsaka hjärnhinneinflammation, blodförgiftning och lunginflammation, samt att barnet riskerar att födas för tidigt.

• AnniPanni

En obehandlad UVI kan ge sammandragningar o är man i slutet prematura värkar.
    Jag får dolda UVIn (inga symtom alls förutom att kisset ibland kan lukta lite på ett speciellt sätt). Men pepper peppar har jag bara haft en UVI under de här 34 veckorna. Jag lämnar dock prov en gång i månaden som kollas med stickor o odlas.

• Allies

Hej

Jag har nyss haft UVI, jag hade inga symtom alls Eftersom jag haft uvi innan grav valde de att skicka proven på odling och då visade det sig att jag hade både uvi & gbs.

Jag läste samma artikel som du och blev jätte rädd, talade med min bm som sa att hon aldrig hört talas om detta. Och hon sa att om det nu var sant skulle barnmorskorna vara de första och veta om det. Så man får försöka lite på det.....

Svar på tråden UVI och gravid...