• Anonym (kattis)

Vad gör man när någon inte betalar på TRADERA???

Jag sålde en sak på tradera, ganska tung, så portot blev rätt högt.

Nu vill personen som vann auktionen inte betala, för att hon anser att portot blev för högt.

Hon skrev: "Portot blev för högt, så jag hoppar över istället."

Nu är min fråga, är det ett giltligt skäl att ge dåligt omdömme för, att hon inte avslutar affären???

Eller kan man vara så fräck att man skriver att hon i alla fall får betala in vad hon bjöd för...

Ska man bara låta det vara?

Vill/orkar inte lägga ut den igen...

• Svar på tråden Vad gör man när någon inte betalar på TRADERA???
  • NadiaMi

En vunnen auktion är ju bindande så det är absolut skäl för dåligt omdöme, och även skäl för anmälan till tradera så de kan ge användaren en varning.
    Vet inte hur det funkar, men det står ju i reglerna att vunna auktioner är bindande så att backa ur är ju egentligen inget alternativ.

Fast rent lagligt vet jag väl inte hur det ser ut.
    Jag tror inte att det kan bli någon polisanmälan, men dåligt omdöme och en varning från tradera är väl förtjänad...

Och lägger du ut den igen kan du ju skriva med vad frakten kommer att kosta så den nästa personen som bjuder vet vad h*n ger sig in på.

• Hannah76

Det är ju bindande. Självklart ska hon betala var hon orolig över fraktkostnaden så borde hon tagit reda på det innan hon la bud. Ta kontakt med Tradera och hr med dem.

• Min familj

Det är varje persons skyldighet att ta reda på all fakta först innan man lägger ett bud.
    Som de andra säger - budet är bindande. Ge dåligt omdöme och anmäl till tradera!

Mamma till Rasmus 1 år & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • This is me

Dåligt omdömme absolut, sen tycker jag gott hon kan betala för det DU kommer få betala för auktionen. Provition osv. Dålig stil, man kan sköta det snyggare tycker jag!!

• Dessie

Vi råkade ut för samma sak på Tradera.
    Den personen tyckte att budet blev för högt, samma sak med frakten (=tung sak).
    Vi gav negativt omdöme och ska även maila Tradera.

• Anonym

Ge dåligt omdöme med gott samvete! Bud är bindande och frakten kan man ta reda på innan man budar om man är osäker!
    Maila först och berätta att du tänker lämna neg omdöme om personen inte fullföljer auktionen! kanske du får dina pengar då!

• SweetPearl

Råka också ut för ungefär samma sak. Fast jag fick varken tag på köparen via mail eller sms. Så efter 10 dagar så maila jag Tradera och jag slapp att betala provisionen för den auktionen. Sen så gav jag negativt omdömme.
    Men nu är jag glad över att den köparen inte ville ha varan för jag fick mer för varan när jag la ut den 2:a gången. Skrattande

Sen står inte frakten i obejktbeskrivningen så ska man kontakta säljaren och gör man inte det så får man stå sitt kast.

Och lagen säger att auktioner som är på internet så är budet bindande, alltså är det ett brott om man som köpare inte fullföljer köpet. Medan en säljare kan häva köpet.

Lagen och hur du gör finns här på Tradera:
    http://www.tradera.com/service/tradera_dispute.aspx

• BimBim o Knorrans Mamma

Visst kan du ge negativtmen du lär ju garanterat få ett hämnd neg! Tycker hon borde betala vad auktionen kostar dig + lite till

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • jassy
    Man kan inte göra så mycket mer än att ge dåligt omömme och meddela tradera..
    Händer inte så mkt m er än att den blir betalningskyldig 50 kr till tradera.

Bindande är som gäller. Dock är det ingen som kan tvinga en att betala.
    Frakt borde räknas ut innan då det kan bli för högt och personen inte räknat med dessa pengar.
  • Leone i Västerås

Eftersom hon har budat på auktionen är hon enligt Traderas regler är hon skyldig att genomföra köpet.
    Att frakten blev för hög i hennes tycke är hennes problem, inte ditt. Hade hon funderingar över frakten skulle hon kontaktat dig och frågat om kostnaden i förväg. Nu gjorde hon inte det, så då borde hon "stå sitt kast"!

Om hon nu iallafall inte vill genomföra affären så kan du ju inte tvinga henne till det, men jag tycker absolut att hon ska stå för de kostader som det här orsakar dig, tex  provisionen till Tradera.

Vill hon inte det så skulle jag absolut ge henne negativt omdöme.

Svar på tråden Vad gör man när någon inte betalar på TRADERA???