• Oliven07

Vaccination mot Hepatit A och B?

Vi ska åka till Marocko på semester och nu funderar jag på om vi måste vaccinera oss mot Hepatit A och/eller B. Någon som vet? Vaccinerar man små barn?

Och hur är det om man ammar (delammar)? Kan de skyddas genom amning? Vår son kommer att vara 9 månader när vi åker så jag antar/tror att jag kommer amma honom lite i alla fall. Ska försöka hålla ut på det tills dess för jag inbillar mig att han mår bättre av det då och kan skyddas lite mer, i alla fall mot allmänna åkommor.

• Svar på tråden Vaccination mot Hepatit A och B?
  • This is me

Tycker du ska ringa till någon vaccinations mottagning och fråga. Sonen kommer nog inte att vaccineras då han är för liten. Men frågan är ju om du kan göra det ändå då du ammar.

• Tildes mor

Vi ska också till Marocko, i januari. Vår dotter är då 3 år och sonen 16 månader. Vi var och vaccinerade oss i går mot både Hepatit A och B. Det som var också var att de ville att sonen skulle ha fått vaccinationen mot mässlingen, röda hund och påssjuka, som de vanligtvis får vid 18 månader, innan vi åkte, så det ska vi ge honom i början på januari (ca 3 veckor innan avresa). Din son är ju lite yngre, så jag skulle rekomendera att du ringer och kollar.

• Sandie86
    Vi ska vaccinera vår son som är 6 månader och kommer vilken dag som helst att få ett brav hemskickat, han kommer få den bara för att pappan är utlänsk och den sprytan räker i hela hans liv och behöver aldrig mer ta den..
    www.nogg.se/Mil0*¨~¨* 070508 ¨~¨*
  • Oliven07

Tack för alla svar!

Grejen är att jag har ringt! Men det fanns ingen ledig tid innan vi ska åka och de vägrade svara på frågor. De ville inte ens ge en allmän rekommendation fast jag frågade snällt. Är ju speciellt intresserad av vad de säger om små barn men det kunde jag glömma. Man skulle tydligen få den informationen på det första läkarbesöket men eftersom vi inte kommer hinna få tid till det la de på luren med mig hängandes kvar med 17 frågor till. Det sista de sa innan de la på var att jag fick vända mig till en privat klinik.

Får väl göra det men det hade varit skönt att höra vad det är som gäller. Ska det vara så svårt!?

• Tildes mor
    Oliven07 skrev 2007-11-21 22:54:49 följande:
    Tack för alla svar! Grejen är att jag har ringt! Men det fanns ingen ledig tid innan vi ska åka och de vägrade svara på frågor. De ville inte ens ge en allmän rekommendation fast jag frågade snällt. Är ju speciellt intresserad av vad de säger om små barn men det kunde jag glömma. Man skulle tydligen få den informationen på det första läkarbesöket men eftersom vi inte kommer hinna få tid till det la de på luren med mig hängandes kvar med 17 frågor till. Det sista de sa innan de la på var att jag fick vända mig till en privat klinik.Får väl göra det men det hade varit skönt att höra vad det är som gäller. Ska det vara så svårt!?
    Dålig stil. Kan väl inte vara så svårt att ge den informationen. Jag pratade med vår bvc-sköterska angående 18-månaders vaccineringen och min man med vaccinationscentralen ang andra vacciner. Vi fick båda väldigt bra hjälp.
  • Tigerwoman

Man vaccinerar inte barn under 1 år mot Hepatit pga att dom inte blir sjuka av det.

• Oliven07

Tildes mor, tur för er! Vår bvc-tant skickade mig bara vidare till Vaccinationskliniken och det var de som var så svåra att få information ur.

Tigerwoman, har också förstått det nu när jag hittat fler trådar om det här på familjeliv ;)

Men, hur gör man om man ammar? Någon som vet om jag får vaccineras då? Har hört lite olika om det.

• resemamman

Oliven07 - Jag tog påfyllnadsspruta för Havrix när jag ammade inför en Thailands resa.

• Oliven07

Ok resemamman! Då verkar det ok för mig att ta den också. Känns bra! ;)

• hotten

varför går ni inte till privatmottagning då? vi åkte just i veckan 30 mil för att ta vacciner då det inte hade tider på vår vc..

små barn blir sällan sjuka å behöver egentligen inte veccinera sig mot hepatit a, MEN de kan bara sjukdommen och de smittar vuxna, så jag förstår inte varför man inte skulle vaccinera sitt barn direkt???
    hepatit B kan väll barn oxå få, dessutom är ju risken större att just barn blir sjuka å behöver uppsöka läkare (tex bara kraftiga förkulningar, bronkit eller dyl som man lätt kan få denna årstid å än lättare när man reser från kallt klimattill varmare.. å utomlands sätter de ju dropp för varje ändamål typ...

• Oliven07

Jag håller med! vi försöker få tag på en privat klinik som kan hjälpa oss! Tack för alla svar jag fått här! Super!

Svar på tråden Vaccination mot Hepatit A och B?