• Anonym

Borgerlig vigsel

Vet inte riktigt vart jag ska lägga det hä rinlägget men jag prävar här. är anonym eftersom jag och min sambo planerar i hemlighet att gifta oss och jag har många vänner här som lätt skulle få reda på det om jag inte var anonym

Funderar kring blanketten om hindersrövning, där på den står det "Vi ansöker om prövning av hinder mot äktenskap/ registrering av partnerskap (hindersprövning) och avger samtidigt följande försäkran"

Vad menar det för försäkran? sedan ska man kryssa i en ruta där oxå där det står bilaga bifogas. det här står nästan längts upp på den blanketten.

Hur lång tid tar det innan man får tillbaka hindersprövningen och att den är godkänd?

• Svar på tråden Borgerlig vigsel
  • Pineapple

Om jag inte minns fel avger ni försäkran på heder o samvete att ni inte är släkt med varandra närmre än kusiner och att ni inte är gifta med någon annan.

För oss tog det några dagar, men det kan nog ta någon eller ett par veckor om de har det körigt.

• allakantralla

Det är bara om man av någon anledning bifogar en bilaga som den rutan ska kryssas i.

Det man försäkrar är det som står nere under rubriken "Försäkran"; dvs att man inte är gift redan osv.

Man skickar in ansökan om hindersprövning och ansökan Makes efternamn till Skattemyndigheten, varfeter man efter ca två veckor får ett intyg om vigsel samt ett intyg om hindersprövning. Dessa gäller i fyra månader. Dessa skickar man in, ihop med Ansökan om vigsel till Stadskanskliet eller motsvarande i den kommun man ska gifta sig i.

• Anonym

Tack för era svar! Nu blev jag lite klokare

Som jag förstått det kan man även ta med sig intyget till vigselförrättaren istället för att skicka det? Msået mans skicka in en ansökan om vigsel oxå? kan man inte bara boka tid hos en vigselförrättare hos kommunen?

• allakantralla

Skrev fel, menade "Anmälan Vigsel".

Det kanske är olika hos olika kommuner, ring och fråga så får du rätt svar!

Grattis och lycka till!

• Anonym
    allakantralla skrev 2007-11-21 17:58:59 följande:
    Skrev fel, menade "Anmälan Vigsel".Det kanske är olika hos olika kommuner, ring och fråga så får du rätt svar!Grattis och lycka till!
    Oki
    Tack för hjälpen ska ringa till kommunen och höra.  Så hoppas jag att allt inte tar allt för lång tid
Svar på tråden Borgerlig vigsel