• twinstar

Sluta med ammningsnapp - hur?

Hur gjorde ni för att sluta med ammningsnappen!?

Min dotter kom fem veckor för tidigt och på neonatalavdelningen sa dom åt mig att amma med nappen fram tills hon är "fullgången" vilket hon är om en vecka, och att vi skulle träna ibland på att amma utan.

Har testat några gånger men hon bara halkar och glider på bröstvårtorna, nån enstaka gång får hon till det.

Hur gjorde ni för att sluta med ammningsnappen? Ska man lita på att det löser sig självt när hennes mun är tillräckligt stor och hon är starkare!?

• Svar på tråden Sluta med ammningsnapp - hur?
  • Cocarola

Gjorde som du, testade, bebisen halkade omkring och fick till det till slut. Funkade det inte alls tog jag amningsnappen och gjorde ett nytt försök nästa amning. Tog inte mer än en vecka så klarade vi oss utan.

Jag slutade vid 2 månader (tror jag, det var länge sedan) efter att ha glömt amningsnappen när vi var bortbjudna på middag, och blev tvungna att åka hem tidigt för att kunna amma...

• camillarockstar

jag kör fortfarande med amningsnapp, vi försöker ibland men jag tycker mest att lillkillen hugger runt omkring å han blir jätteirriterad när han är hungrig.... Då blir jag jättestressad... anyway, jag tycker att det är viktigast att bäbisen får i sig mat... men jag antar att prova lite varje amningstillfälle är det enda rätta!!! lycka till!!!

• twinstar

Vi har provat lite och när hon inte är hysteriskt hungrig funkar det var fjärde gång sådär. Får kämpa vidare.

Främsta anledningen till att jag vill att hon ska lära sig suga på bröstet är att vi vill att ammningen ska funka så bra att hennes pappa kan ge henne flaska ibland. Vi har ännu inte introducerat flaska utan vill bli av med ammningsnappen först!

Tror ni det är en bra strategi?!

• camillarockstar

det är det kanske, det tror jag du avgör själv. vi har börjat med flaska eftersom vi använder lite ersättning ibland när jag inte räcker till....

• Kaffekopp

Ibland är det ju så att man får fortsätta med amningsnappen så länge man ammar i stort sett, det beror helt på barnet och hur bra sugförmågan är utvecklad och hur bra man kan få tag m.m. Det är "bra" att veta att det inte är något "fel" i att använda en amningsnapp eller att man på något sätt är misslyckad som inte klarar sig utan, för det är måååånga mammor som behöver använda amningsnappar (speciellt med prematurbarn).
    Vad man kan prova är att pumpa ut lite mjölk innan man ammar ifall bröstet är väldigt spänt (det blir ju svårare att få tag runt vårtan då, om man har en pump vill säga). Eller hålla om vårtan och hjälpa till att få ordentligt tag och hjälpa till med huvudet också och hålla kvar när barnet inte orkar hålla fast och suga själv. Det kan vara lite trixigt, men ibland går det. Och gör det inte det så får man fortsätta med amningsnappen lite till :)

• Siffra

Jag ammade min store son med amningsnapp i tio månader. Det gick alldeles utmärkt. Vi fortsatte så länge pga av han helt enkelt aldrig tog tag om bröstvårtan när han väl vant sig vid nappen (använde nappen i början pga såriga bröstvårtor).

Med min lille son började jag använda nappen av samma anledning, men han var inte alls lika förtjust i den så vi slutade successivt utan problem.

Kom ihåg att amningsnappen verkligen funkar för de flesta mammor, oavsett vad viss skrämselpropaganda säger. Jag mådde riktigt dåligt av alla "goda" råd och att jag måste sluta, men till slut bestämde jag mig för att inte lyssna och jag mådde mycket bättre sedan.

Gör som du vill, det blir bra vilket som .

• twinstar

Testar nu varje gång utan napp och ibland går det, ibland går det två minuter och ibland går det inte alls.

Bara kämpa på!

• Fru Mi
    twinstar skrev 2007-11-23 13:55:24 följande:
    Vi har provat lite och när hon inte är hysteriskt hungrig funkar det var fjärde gång sådär. Får kämpa vidare.Främsta anledningen till att jag vill att hon ska lära sig suga på bröstet är att vi vill att ammningen ska funka så bra att hennes pappa kan ge henne flaska ibland. Vi har ännu inte introducerat flaska utan vill bli av med ammningsnappen först!Tror ni det är en bra strategi?!

Tänkte bara berätta hur min son gjorde. Så länge jag hade amningsnapp så sög han på napp och åt ur nappflaska. När han var två månader efter att försökt ett tag lärde han sig hur man åt utan amningsnapp och då slutade han med napp och flaska oxå. Då dög bara mamma !!!

Prova dig fram vad som är bäst för er!

.
  • mamma2B

Hade oxå amningsnapp i början när min lille premis skulle lära sig att amma. Ville sluta för jag tyckte det var lite bökigt att alltid ha med och så. Vet att Simon klarade det bäst utan napp när jag liggammade, vet inte varför men värt att pröva om det går lättare då. jag trodde aldrig han skulle sluta med den men helt plötsligt behövdes den inte längre....

Lycka till o glöm inte att det går säkert alldeles utmärkt att fortsätta med nappen under hela amningsperioden.
    lycka till!

• mamma2B

just det, o så var jag inne på

• Littorina

Jag fick amningnapp på förlossningen då min son inte fick tag om mina bröstvårtor. Gjorde försök till och från att försöka sluta för det var ju lite extra pill med amningnappen. Tyckte det var lite jobbigt främst när jag inte var hemma. Det gick inge bra att sluta med den.

Tills en dag då den bara trillade loss och sonen tog bröstet ändå! Jag märkte det inte först ens. Då var han ca 3 månader. Ett par veckor senare fick han utpumpad mjölk på flaska så jag kunde få åka lite skidor. Det gick hur bra som helst.

Jag läste oxå allt det negativa med amningnapp och kände mig dålig för att jag använde den. Men jag hittade några artiklar som sade motsatsen och jag bestämde mig för att måste vi använda den så länge jag ammar så gör vi det!!

Så jag säger; försök att sluta använda den ibland men lägg inte för mycket energi på det.

• WilleNova

det tog ca 4 månader tills min son kunde amma ordentligt utan amningsnapp! jag försökte alltid utan först men han kunde bara inte..sen helt plötsligt en dag fick han världens tag!
    han var ändå inte så himmla liten när han föddes.. 2310g och 45 cm (v 36+4)

• hannis pannis

de kanske e så att du får amma med amningsnapp hela tiden om de inte funkar utan den,de viktigaste e ju att hon får i sig mjölken vare sig med elelr utan amningsnapp.jag fick amma min lille med amningsnapp ända tills nu när jag slutata amma(han är 6 mån),han kunde inte suga utan den,fick inget bra tag så jag fortsatte me den även fasst folk fråga:varför har du den nu?

• Simben

tyvärr vägrade min tös att amma utan amningsnappen så jag var tvungen att ha den från början till slut. Gjorde många försök att sluta med den men det gick hon aldrig med på och det gick ju med den oxå men visst är det lite mer komplicerat att amma med än utan...ser det ut som iallafall

• camillarockstar

Blir så himla glad över att se att det är ändå ganska vanligt att använda amningsnapp. Har en bekant som typ blev sur på mig för att jag använde det. Jag var jättestressad i början pga av detta, men nu känns det MYCKET bättre. Jag tycker som några innan också skrivit att det är viktigast att barnet får i sig mjölken, sen om det är med eller utan amningsnapp det har ingen större betydelse. TACK igen alla söta!!!!

• tezzi152

Jag är ny på denna sida, fick en son gör 7 v sen. Skulle egentligen kommit den 21 dec, men födde honom med akut kejsarsnitt den 16 nov..

När jag skulle börja amma honom så fick han inte tag på min vårta överhuvudtaget, då kom en av sköterskorna in med en ammningnapp, å det gick bättre.

Efter ett tag med nappen så ville jag sluta med den, fick hjälp på BVC om tips å råd hur man skulle göra.
    Men väl hemma tokvägrade Ludvig att ta bröstet, så det var bara att fortsätta med nappen. Har ju hört att man får lättare mjölkstockning med en sådan. Sen är det ju ett jäkla meck å komma ihåg den om man ska ngnstans.

På juldagen så när jag skulle amma Ludvig så innan jag ens fick på nappen på bröstet så hade han tagit tag i bröstet självmant, å nu 1½ v efter så har vi bara bröstet!!
    Vilket är så underlättande!

Så ge det lite tid, när era barn är mogna och känner sig säkra på sugtekniken så tar dom bröstet när ni minst anar det :)

• Superizza

Min son hade oxå amningnapp o vi började prova utan.. dom först gångerna gick de ju inte men vi provade varje gång o vissa gånger fick han till det o andra inte.. funkade de inte så tog vi nappen o nu så ammar han helt utan.. o ja började vänja av han förra veckan.. o han e 9 veckor nu..

Svar på tråden Sluta med ammningsnapp - hur?