• Ellah

Katten kräker blod!

Kom nyss hem och såg att min katt har någon gång under dagen kräkt blod, en pöl med slem/vattenblandat lite tydligare blod, en annan bara ljus rosafärgat.

Har ringt Djursjukhuset givetvis, men sköterskan kunde inte ta ställning till om det är så pass akut att jag ska ta in honom nu, och därför väntar jag på att hon ska höra med en veterinär och återkomma.

Vill ändå passa på att skriva här och höra om något varit med om något liknande och vad det kan tänkas vara?

Han har kräkts en hel del den sista tiden, något en annan veterinär sa var pga hetsätning då maten kom upp hel. Han slutade lite då jag gick över till blötfoder, varpå han igår ej vill äta direkt, åt bara lite och idag som sagt har kräkt blodblandat vattningt slem. Han är inte jättepigg, men ej heller utslagen (han har haft bland urinsten så jag vet hur han är när han är riktigt, riktigt dålig). Nu kommer han ändå fram, hälsar, dricker lite vatten, men går undan och ligger under sängen.

• Svar på tråden Katten kräker blod!
  • Tainted

ojdå.. jag hade nog åkt in om det vore min katt.. är den försäkrad? det är väl njurarna det är knasigt med om dom kräks mkt

• Ellah

Ja, han är försäkrad, och som du ser har jag ringt och väntar på att få svar om jag ska komma in med honom.

Kan vara njurarna, men bör han i så fall inte vara sämre?

• Tainted

mm.. vet faktiskt inte om allmäntillståndet påverkas så mkt. det kan ju vara så att han helt enkelt blivit lite sårig i halsen om han kräkts mkt senaste tiden.. vågar inte svara men njurarna brukar de vilja ta prover på iaf när det gäller kräkande katter

• lillymore

är katten gammal?
    I så fall kan det ju vara vad som helst mellan snuva och cancer.
    Annars kan man fundera på när avmaskning skedde senast. Mina katter avmaskas 4 gånger per år + vid behov.
    Behovet brukar märkas genom att dom kräks och det brukar dom inte göra. I kräkset syns mask.

Dom är utekatter kan jag tillägga.

Men jag hade nog inte väntat för länge innan jag hade åkt in. Det hela beror ju på hur katten är i övrigt, äter, sover, ligger still när den brukar fara runt och så.

• ming

Vid njurproblem typ njursvikt brukar de smalna av ganska mycket, och bli lite slöa.

Förhoppningsvis är det "bara" att katten har spytt mycket tidigare, men jag vågar faktiskt inte alls svara på vad det kan vara.
    Om det bara är pga hetsätningen, så hjälper det också med större matbitar. Royal Canin har ett siamesfoder som är utformad att hindra dem från att hetsäta och därmed spy (siameser har tendenser att göra det).

Men hoppas du får tag i veterinären snart.

• Ellah

Ja, han är ganska gammal 13 år.

Fick svar av veterinären som tycker jag ska avvakta tills imorgon. Hmm vet ej vad jag ska tycka om det.
    Jag ser att han inte är helt utslagen, han kom nyss fram, hoppad upp på bordet och tittade lite i det jag handlat, drack lite vatten men gick och lade sig under sängen igen.

Usch, ja, det kan vara vad som helst, jag hoppas att det inte blir värre över natten - då åker jag givetvis in - eller att det inte visar sig imorgon att det var akut att åka in idag.

Tror själv på att det kan vara någon irritation i magen, så han kräks mycket innan, och nu slutligen blodblandat, men eftersom han är gammal och har haft urinsten innan så vet man ej om det är njurarna eller levern.

Jobbigt!

• skorpionen80

Kan han ha ätit något olämpligt som satt sig i halsen eller som gjort hål?

• Ellah
    skorpionen80 skrev 2007-11-21 21:17:56 följande:
    Kan han ha ätit något olämpligt som satt sig i halsen eller som gjort hål?
    Nej, jag tror inte det.

Fick rådet att jag ska ge honom lite kokt fisk, så jag får se om han vill äta det och hur det påverkar honom.
  • skorpionen80

Hur är det med honom idag?

• Ellah

Åkte in med honom idag, han var piggare under kvällen  och natten, åt lite kokt fisk och drack i alla fall.

De tog blodprov och röntgen, som inte visade något, bara bra resultat, men han är lite uttorkad och har troligen någon infektion så han fick stanna kvar för vätskedropp och antibiotikadropp under dagen. Han får komma hem ikväll, men ska "droppas" imorgon under dagen också.

Så jag hoppas att det bara är det, och att han mår bra. Han har gått ner till 3,5 kg - för en norsk skogskatt!!! Så man ska verkligen hålla koll på dem om de kräks!

• skorpionen80
    Ellah skrev 2007-11-22 15:05:17 följande:
    Åkte in med honom idag, han var piggare under kvällen  och natten, åt lite kokt fisk och drack i alla fall.De tog blodprov och röntgen, som inte visade något, bara bra resultat, men han är lite uttorkad och har troligen någon infektion så han fick stanna kvar för vätskedropp och antibiotikadropp under dagen. Han får komma hem ikväll, men ska "droppas" imorgon under dagen också.Så jag hoppas att det bara är det, och att han mår bra. Han har gått ner till 3,5 kg - för en norsk skogskatt!!! Så man ska verkligen hålla koll på dem om de kräks!
    Hoppas det inte är något värre. Skönt att han får komma hem över natten, tycker katter brukar bli sjukare på sjukhus än hemma =(

Hur mycket vägde han innan då?
  • Ellah

Han har vägt runt 5 kg, som tjockast upp mot 6 kg.

Svar på tråden Katten kräker blod!