• Analoga

Vilken slags julpynt har ni? Traditionell? Modern? Annat?

Vad har ni för slags pynt (adventsljusstakar, adventsstjärnor, julgran etc etc) ? Traditionell stil? Modern stil? Annat?

Jag måste säga att jag är nog rätt traditionell, tex ska en gran vara grön, och jag har hellre traditonella elljusstakar än "moderna" stjärnor på fot tex....

Fast samtidigt så tycker jag många av alla "nya" stjärnor etc är snygga också, tex i svart, även om jag inte skulle ha det själv. Men svart eller vit gran tex är definitivt bannlyst här
  • Svar på tråden Vilken slags julpynt har ni? Traditionell? Modern? Annat?
  • Nyfiken gul

Granen är förvisso i plast men är grön - där slutar alla likheter ....

Granen är myycket kitschig och jag hänger upp allt mellan himmel o jord - discokulor blandas med glasprismor, traditionella julgranskulor, guldiga pärlband, små paket, snögubbar, änglar, barnens hemmagjorda pyssel, röda glashjärtan, smalt smalt glitter med små stjärnor och hjärtan i diverse färger, lysdioder och så vidare....

Granen skulle göra walt disney grön av avund...

Jag gillar det udda och kitschiga så jag har försökt skapa eget utseende på julpyntet även om jag blandar en del gammalt traditionellt med också - men det tonas ner ganska ordentligt..

Så hos mig ser du ordinarie juldukar och adventsstakar - men pyntat med saker du kanske anser vara smaklöst..

Så jag kan mycket väl köpa mig en svart kandelaber i glas med svarta prismor o köra ner röda stearinljus i den!! HELT MIN STIL!!

• Marie IE B

Så lite som möjligt.
    Vi har en riktig gran med matta röda kulor, fast i år har jag sneglat på helvita eller t o m svarta kulor !
    Jag har en stoooor vit stjärna hängandes i altandörren, den är 1 meter i diameter.
    ett fönster har jag något år haft silvriga kulor hängande (bild finns i galleriet)
    På öppna spisen brukar jag hänga några kvistar granris och sätta en ulltomte på spiselkransen. Ljuslyktorna i klarglas byts ut mot röda i glas.
    I köksfönstret brukar en stor vit stjärna hänga men i år blir det nog en ny ljusstake istället och i sovrumsfönstret står en annan stjärna och lyser. Mycket mer än så brukar vi inte pynta. Julkorten brukar jag hänga upp med klädnypor eller klämmor på ett vågrätt band i hallen, det är väl en form av dekoration. Däremot har vi jättemycket hyacinter inne, börjar redan till 1:a advent. Tycker bättre om att skapa stämning med dofter än med prylar så ett och annat Yankee Candle-ljus lär brinna här hemma också.

• Analoga
    Marie IE B skrev 2007-11-21 21:53:26 följande:
    Så lite som möjligt. Vi har en riktig gran med matta röda kulor, fast i år har jag sneglat på helvita eller t o m svarta kulor !Jag har en stoooor vit stjärna hängandes i altandörren, den är 1 meter i diameter. ett fönster har jag något år haft silvriga kulor hängande (bild finns i galleriet)På öppna spisen brukar jag hänga några kvistar granris och sätta en ulltomte på spiselkransen. Ljuslyktorna i klarglas byts ut mot röda i glas. I köksfönstret brukar en stor vit stjärna hänga men i år blir det nog en ny ljusstake istället och i sovrumsfönstret står en annan stjärna och lyser. Mycket mer än så brukar vi inte pynta. Julkorten brukar jag hänga upp med klädnypor eller klämmor på ett vågrätt band i hallen, det är väl en form av dekoration. Däremot har vi jättemycket hyacinter inne, börjar redan till 1:a advent. Tycker bättre om att skapa stämning med dofter än med prylar så ett och annat Yankee Candle-ljus lär brinna här hemma också.
    Tycker stoooora vita stjärnor är supersnygga   Jag har en vit pappstjärna, fast inte den allra största
  • malar87

Å jag är annorlunda ;) Har en svart plastgran med silvriga kulor och diskokulor hehe sen har jag en svart stjärna på fot i fönstret och en hängande kula med lampor i. men har även en vanlig adventsstake och röda juldukar.

• 722 09

Är egentligen inte så mycket för jul men för barnens skull så blir det lite julpyntat här hemma.

Vita stora pappstjärnor i kök och vdr.
    Vita stjärnor på fot i sovrum.

Någon enstaka jultomtate- köpte två svarta idag :)

I år blir det även svart gran med silverkulor, vita snöflingor,
    glitter och ljus.

Älskar allt i svart inredning samt kläder men är en pigg och glad tjej annars.

• malar87
    722 09 skrev 2007-11-21 22:02:09 följande:
    Är egentligen inte så mycket för jul men för barnens skull så blir det lite julpyntat här hemma.Vita stora pappstjärnor i kök och vdr.Vita stjärnor på fot i sovrum.Någon enstaka jultomtate- köpte två svarta idag :)I år blir det även svart gran med silverkulor, vita snöflingor,glitter och ljus. Älskar allt i svart inredning samt kläder men är en pigg och glad tjej annars.
    Älskar svart inredning också det är stilfullt har inrett hela vårat vardags rum med svart
  • Analoga
    malar87 skrev 2007-11-21 22:03:59 följande:
    Älskar svart inredning också det är stilfullt har inrett hela vårat vardags rum med svart
    Jag älskar också svart och vitt i inredning, men när det kommer till JULEN så blir jag väldigt traditionell
  • malar87
    Analoga skrev 2007-11-21 22:06:34 följande:
    Jag älskar också svart och vitt i inredning, men när det kommer till JULEN så blir jag väldigt traditionell
    jo jag e bara lite traditionell. blir nog mer sen när mitt barn kommit.
  • 722 09

Visst är det snyggt med svart!

Håller på och planerar våran nya lgh den kommer att gå i svart och vitt i kök hall bad och wc.

Vadragsrummet kommer att gå i brunt - lite kontrast.

Barnens rum går i grått och svart med inslag utav turkost och grönt samt vårat sovrum i brunt och svart.

Har hittat snygga fondtapeter som jag ska sätta upp.

• AnneSophie

Nja, sparsmakat är nog ordet på insidan av stora huset.
    En styck äkta stoooor och hög ädelgran såklart, i år frångår jag traditionell julgransdekoration till förmån för lite mer elegant (hoppas jag) dekoration i vitt och vinrött. Halmbockarna får alltid komma fram, men nästan inga tomtar (jag har massor men dom kryper på mig) förutom på barnens rum.
    Nya adventsljusstakar från förra året i borstad aluminium och ek, och vita stjärnor i de flesta andra fönstren.

I gästhuset är det dock traditionell dekoration, lite gammaldags.

På utsidan är det grangirlanger med ljus, stall-lyktor och korgar med hyacinter.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Pshevil
    722 09 skrev 2007-11-21 22:02:09 följande:
    Är egentligen inte så mycket för jul men för barnens skull så blir det lite julpyntat här hemma.Vita stora pappstjärnor i kök och vdr.Vita stjärnor på fot i sovrum.Någon enstaka jultomtate- köpte två svarta idag :)I år blir det även svart gran med silverkulor, vita snöflingor,glitter och ljus. Älskar allt i svart inredning samt kläder men är en pigg och glad tjej annars.
    Åh, var hittade du svarta tomtar? Vill ha!

Vi har ganska lite julprydnader. Kommer ha några stora svarta pappersstjärnor, i tre fönster sådär. En adventsljusstake (svart) i köksfönstret. Vill ha en svart adventsljusstake för levande ljus från Granit med kanelbitar i på matbordet.

En riktig gran, i år blir det med svart och gulddekoration. Med sextiotals granfot och broderad julgransmatta från mormor. Kanske en liten plastgran i sonens rum med röda kulor, egenhändigt klädd.

Sen har jag ytterst lite andra julsaker, lite mer moderna. Fast den lila tygbonaden med tomtar på som jag fått från mormor måste hängas upp!
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • 722 09

Dem svarta tomtarna jag köpte var på Moderna Hem i Västerås.

Har även hittat svarta tomtar på inredningsbutiken Village, på jotex.se, rusta.

Jag kommer att försöka köpa några fler svarta tomtar då jag tror att dem kommer att vara borta till nästa år!
    Även om jag inte vill ha så mycket julpynt får man passa på och ha ngr hemma iallafall :)
    Gillar inte det klassiska julsakerna utan även jag vill ha det lite mer moderna.

Svart är inne i år!

Pshevil skrev 2007-11-22 08:52:41 följande:
    Åh, var hittade du svarta tomtar? Vill ha!Vi har ganska lite julprydnader. Kommer ha några stora svarta pappersstjärnor, i tre fönster sådär. En adventsljusstake (svart) i köksfönstret. Vill ha en svart adventsljusstake för levande ljus från Granit med kanelbitar i på matbordet.En riktig gran, i år blir det med svart och gulddekoration. Med sextiotals granfot och broderad julgransmatta från mormor. Kanske en liten plastgran i sonens rum med röda kulor, egenhändigt klädd.Sen har jag ytterst lite andra julsaker, lite mer moderna. Fast den lila tygbonaden med tomtar på som jag fått från mormor måste hängas upp!
  • Pshevil
    722 09 skrev 2007-11-22 10:10:43 följande:
    Dem svarta tomtarna jag köpte var på Moderna Hem i Västerås.Har även hittat svarta tomtar på inredningsbutiken Village, på jotex.se, rusta.Jag kommer att försöka köpa några fler svarta tomtar då jag tror att dem kommer att vara borta till nästa år!Även om jag inte vill ha så mycket julpynt får man passa på och ha ngr hemma iallafall :)Gillar inte det klassiska julsakerna utan även jag vill ha det lite mer moderna.Svart är inne i år!
    Ja, och det är skitsnyggt med svart! Jag ska kolla upp tomtarna på Village tror jag...
    I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • lilltrillan

jag har köpt svarta julgardiner i år
    en stor svart pappers stjärna med vita medaljonger på, nytt för i år!
    sen det vanliga, så klart ädelgran, från svärfars handelsträgård en riktig tät och fin piff och puff gran, med röda och silver kulor! 
    några vita stora pappers stjänor till andra fönster!
    inte mycket tomtar, blir för plottrigt!
    fast barnens rum där pyntas det friskt

så sammanfattning
    klassikt på barnens rum och modernt i vrum och matdel och kök  

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
Svar på tråden Vilken slags julpynt har ni? Traditionell? Modern? Annat?