• SandraS

KINAMAT - Recept, Tips & Ideér

Fler än jag som är galna i kina mat?
    Kom gärna med tips ideér och recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-21 22:10:04:
    Jag hittade detta:

FEM KNEP FÖR KINAMATEN!

?Socker, salt och lite soja - mer "sås" än så används sällan.

?Färsk ingefära, vitlök och salladslök är en bra bas i många rätter.

? För att få lite simmig konsistens på såsen rör man ut majsstärkelse i vatten och blandar i.

?Bönsås, ostronsås och chilipasta finns att köpa färdiga i asiatiska affärer och ger god smak.

? Blanda risvinäger, socker och ketchup för din egen sötsura sås.

• Svar på tråden KINAMAT - Recept, Tips & Ideér
  • SandraS

Huiguo rou - "Tillbaka till grytan"

Sidfläsk som kokas först och sedan wokas med grönsaker och kryddor. För 4 personer.

DU BEHÖVER:

300 g sidfläsk
    1 msk risvin eller torr sherry
    2 cm färsk ingefära i skivor
    1 salladslök
    1 liten grön chili
    1 röd paprika
    2 msk olja
    1 msk chilipasta
    2 msk mild bönsås (finns i asiatiska affärer)
    1 msk sojasås

GÖR SÅ HÄR:

1. Lägg sidfläsket i en stor kastrull med risvin och ingefära. Täck med vatten, koka upp och sjud i 20 minuter. Låt svalna och skär i tunna skivor, ca 5 cm.

2. Grovhacka sal-ladslöken, skiva chilin och skär paprikan i bitar.

3. Hetta upp oljan i en wok. Lägg i salladslöken först, sedan chili och röd paprika.

4. Skjut grönsakerna åt sidan. Klicka chilipastan i mitten först, sedan bönsåsen, soja och fläskskivorna. Rör om alltihop.

5. Låt allt bli genomvarmt. Smaka av med salt och socker. Servera genast med ris.

Hittade detta och tyckte det lät gott, får prova det nån dag

• mosterYster

Mina tips:

Arrowrot: bara att strö ner under omrörning, för den där seg-simmiga konsistensen

Vattenkastanjer och sockerärtor ger krispighet, bambuskott ger tuggmostånd och är typiskt i kinamat ("biff med bambuskott")

Grönsaker jag brukar använda förutom de ovan är broccoli, blomkål, purjo/salladslök och ev strimlade/slantade morötter och strimlad gul lök.

Underbart gott är också att vända det strimlade köttet i maizena innan man wokar. Då behövs ingen redning och köttet blir sådär mört som det är på kinarestaurang.

Lite sambal oelek hör till!

Ostronsås är bra att ha hemma! Smaksätt såsen med denna och strunta i sojan om du vill variera smaken.

Vitlöken ska hackas, inte pressas. Ingefäran ska strimlas så fint som det bara går.

Det är gott att woka finstrimlad vitkål till rätter med fläsk! Detta funkar fint ihop med en woksås på hoisinsås + vatten + vitlök + ingefära + lite tomatketchup (!)

Kinamat är så gott!

• SandraS

Kryddburken: Måste prova den nån gång.

mosterYster: Tack för alla tips, gör du kinamat ofta?

• mosterYster

Hehe, hade en period då jag och maken testade all kinamat vi kom över. Det var liksom "men varför går folk och äter mat ute på andra ställen än kina???" Och jag luskade ut några hemligheter när jag snackade med folket på kinaresaturangerna, ja...

Svar på tråden KINAMAT - Recept, Tips & Ideér