• tidskriftssamlaren

Får ej äta något med kalcium till frukost, vad äta istället?

Har precis börjat äta Levaxin och ska enligt rekommendation inte äta produkter som innehåller kalcium i samband med detta. Är i jättestort behov av en rejäl frukost. Brukar äta antingen gröt med mjölk alternativt frukt, flingor och filmjölk och smörgåsar med (oftast) ost. Nu går filen, mjölken och osten bort. Vad äter jag istället? (Äter inte kött)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-21 22:07:49:
    Vet inte varför...detta skulle hamna i "mat-tråden", måste ha blivit något galet...

• Svar på tråden Får ej äta något med kalcium till frukost, vad äta istället?
  • meic

Men gröt kan du väl äta? Det är ju toppen! Havregrynsgröt på vatten, eller så kan du koka tomtegröt på rismjölk, det är hur gott som helst!

• Blå Flygare

Risgrynsgröt gjort med ricedream (den utan tilsatt kalcium) och ricedrem till

Nyponsoppa/blåbärssoppa

Stekt ägg på macka eller kokt ägg till

• Grannen

Jah är också mjölkfri vissa timmar under dagen pga av medicinering och min mjölkfria frukost kan se ut så här:

Gröt med sylt. Om man vill ha vätska på så kan man ha provivadryck på.

Macka med skinka el salami, grönsaker som paprika och gurka.

Te

• Grannen

Oj missade att du inte åt kött, så då fungerar ju inte de påläggen. Hmm, kanske marmelad? Eller ösa på med mer goa grönsaker och av lite smulad oregano på.

• Grannen

Sedan kan man ringa till aproteket och kolla med dem HUR känsliga medicinerna är, ibland är det ok med ost på mackan men inte ren mjölk. Klart värt att kolla upp iaf!

• FrökenR

Havregrynsgröt med havre-mjölk. Mackor med juice eller nyponsoppa. Fruktkräm utan mjölk.

• Dimitra

En av mina favoriter som verkligen mättar är fruktsallad med hackade nötter på som serveras ihop med en rejäl äggröra Räcka ut tungan

Jubel och jubileum! 30:e försöket...
  • Grannen

Ett annat tips är att om man inte måste inta medicinen med mat så kan man ställa klockan ett par timmar innan man ska käka så hinner det verka innan man äter kalciumet. Jag går upp kl 6 varje dag och tar min medicin och käkar sedan kl 8 fast då måste man kolla hur lång tid medicinen hinner verka på.
    Jag har svårt att ge avkall på mjölkprodukter till frukost så oftast så går jag upp tidigare.

• Blå Flygare

Finns en soja-ost bredbar som är god, annars är sojaprodukter sällan någon hit. Soja innehåller naturligt kalcium, men inte lika mycket som mjölk, så antagligen går det bra, men jag kan inte garantera.

• tidskriftssamlaren
    Dimitra skrev 2007-11-21 22:18:31 följande:
    En av mina favoriter som verkligen mättar är fruktsallad med hackade nötter på som serveras ihop med en rejäl äggröra
    Ja, det kan jag nog testa ibland. Ägg varje dag känns lite för maffigt, men ett par gånger i veckan. Käkar fruktsallad just nu och har ätit gröt med banan...med ett glas vatten vid sidan.

Tusen tack för alla fina tips. Gröt och proviva låter också som en idé att prova. Och så får det bli ricedream eller havremjölk nån dag också. Tack tack alla snälla.
  • Blå Flygare

TS: Tänk bara på att havredryck kan vara berikat med kalcium, precis som risdrycken. Oatly H är utan kalcium, mendan Oatly H+ och Solhavre är med tillsatt kalcium.

• Fia7

Vet inte om någon har skrivit detta men jag tog mina levaxintabletter innan jag skulle lägga mig med lite vatten bara.
    Nu när jag har mått så illa på kvällarna har jag tagit dem till middagen och har tänkt som så att det är ju bättre att jag får behålla dem, även om jag får i mig kalcium, än att kräkas upp dem direkt (som jag gjorde annars på kvällen).
    Min mamma har ätit levaxin i flera år och alltid tagit dem till frukost, (med fil och ostmacka), har inte haft något problem med detta, visste inte ens om förrens jag sa det till henne förra veckan..

• 1a08

hejsan,
    man kan ta det med fil etc - men då måste man alltid göra det, och ofta höja dosen något för önskad effekt (i samspråk med läkare alltså!!).
    Tänk på att en multivitamin tablett också hämmar levaxin, järnet tror jag.

jag tar min på kvällen, toppen! skull inte vilja vara utan mejeriprod på morgonen.

lycka till hitta en bra rutin!

Svar på tråden Får ej äta något med kalcium till frukost, vad äta istället?