• VitaRosen

Tvillingamning!

Jag har två flickor som är snart 11 veckor (5 veckor biologiskt då de föddes 6 veckor förtidigt) och än så länge har amningen gått bra (om man bortser från über-ömma bröstvårtor under en period ) men nu så börjar det bli lite jobbigt om kvällarna då de aldrig vill sluta suga och somna, kan sitta och dubbelamma i flera timmar. Sköterskan på bvc tycker jag skall börja ge ersättning på kvällen för att slippa dessa timmar men de går ju upp i vikt som de ska så då ser jag ingen anledning att ge upp.
    Sköterskan sa också att det är vanligt att mjölken inte räcker till två medans jag har läst att om man bara står ut under tillväxtperioderna och låter dem amma så mycket de vill så skall mjölken i de flesta fall räcka till.

Vill gärna veta hur andra tvillingmammor har haft det och om ni har lyckats helamma i sex månader eller inte?

Och ni som pumpar under dagen för att kunna ge flaska på natten, när och hur gör ni det? Jag försöker pumpa ibland efter matning men lyckas bara klämma ut några 10-20 ml ooch det räcker ju ingenstans.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvillingamning!
  • MosterMi

Jag såg i en bok att man kan pumpa ut lite före man ammar, och sedan lägga till barnen. Rinner lättare före amning än efter pga att då har du bara den fetare mjölken kvar som är svårare att få ut.Författaren rekommenderade att man börjar med att pumpa ut ca 30 ml på förmiddagen ur varje bröst för att efter några dagar öka mängden till 60 ml. Sen suger barnen det de vill ha och på så sätt så ökar produktionen. Du kan ju alltid pröva och se hur det går.
    Har själv pumpat innan amning och det rinner som bara den då.
    Lycka till!

• Hema

Mina flickor fick redan på bb tillägg. Jag dubbelammade först och sen gav vi flaska åt dom. Jag tycker absolut att du ska ge dom tillägg på kvällen. För det kräver ju en hel del energi att amma flera timmar och den energin kan behövas till annat. Lycka till! Jag ammade till 4 månaders ålder.

• En plus två

Har ingen egen erfarenhet (ännu, väntar tvillingar i januari) men läste i en bok att man ofta upplever att mjölken inte räcker när barnen är omkring 6 veckor för de har en tillväxt-fas då. Nu är ju dina äldre, men vet inte hur man räknar då när de är för tidigt födda...? Kämpa på ett tag till och om det inte blir bättre och du inte orkar med är det ju inget fel att ge ersättning heller. Lycka till!

• en blev två

Hej VitaRosen, vi har det precis som ni.
    Våra tvilling tjejor är 9 veckor på fredag. Tycker också att det blir en hel del amning på kvällen. Mina går som dina upp vikt så jag tänker kämpa på med ammningen. Vissa dagar är det jobbigt men oftast tycker jag att funkar bra. Vissa kvällar dubbelammar jag och andra får dom äta en efter den andra. Tror du att dom använder dej som en napp eller är dom hungriga i timmar?
    En av våra tjejor skulle kunna ligga vid bröste hur länge som helst om hon fick men någon måtta får det vara
    Det enda sättet vi kan få dem att sommna för kvällen är om jag ammar sen tar gubben den ena och lägger i sängen och vaggar (skulle inte klara mej en natt utan dom där vyssan lull fötterna till sängen, dyra men guld värda) tills hon sommnar. Den anra tjejen ligger i vagnen i köket och hon får ha fläkten på tills hon sommnar, ibland får vi gunga lite på henne också men oftatst klarar hon att sommna själv. Dom sover båda bra under natten, tjejen i vagnen sover ca 7 timmar innan hon vaknar den andra glupska damen däremot vaknar efter 3-4 timmar. Men bägge två sommnar om bra efter att dom har fått ätit igen.
    Oj vilken uppsats det blev och inte specielt mycket råd direkt, lycka till!

• Anna i Hult

Det är alltid mycket amning på kvällen, både med ett och två barn. Jag helammade till sex-sju månaders ålder och de ammar fortfarande mycket vid 9 mån ålder, fast de äter riktig (vanlig, samma som jag) mat också. Jag har delammat i två år per barn innan och tänker försöka med dessa också. Ge inte upp! Ersättning gör att du får mindre mjölk!

• moelboel

Hej!
    Mina tvillingar är snart 8 månader och jag har helammat dem upp till ca 6 månader. Mjölken räckte till, jag fick ofta pumpa ut för att det kom för mycket och när jag ammade mindre pga att de började med riktig mat fick jag också pumpa ut för att det blev för outhärdligt annars. De ammar fortfarande nattetid, mest som en trygghet tror jag.

Jag försökte ge dem ersättning när de var mindre, men de vägrade ta den och då var det var bara att fortsätta amma. Visst blev det mycket amning, periodvis varannan timme dygnet runt, men det är en kort period i livet. Upplever man att det tar för mycket energi tycker jag absolut man kan ge ersättning för att orka.

• Gemelas

Jag helammade mina tjejer tills de var runt 7 mån och ammar fortfarande 2 ggr per dag, de är 13,5 mån (de är födda 11 v för tidigt). Precis som de flesta andra skriver så blev det mkt amning hela kvällarna framför allt under tillväxtperioder när de behövde öka produktionen.
    Om du känner att du orkar så hade jag fortsatt och inte ge ersättning, om du vill alltså. Det är ju jättebra att du kan dubbelamma, det spar ju mkt tid och så slipper du bli stressad av att den ena får vänta medans den andra äter. Kan trösta dig med att det blir bättre, när mina var några månader gamla kunde jag styra så de åt oftare på dagarna (typ varannan timme) och sov hela nätterna.

Grattis till dina tjejer och lycka till!!

• Tina9

vitarosen, mina tvillingpojkar sover en ganska lång lur på förmiddagen i vagnen. Efter nån timme pumpar jag brösten. Kan få ut nästan 1 1/2 dl som ju är bra att ha på kvällen sen! Jag lärde mig på BB att på bara en timme så är "mjölkbassängerna" fyllda igen. Och det funkar ju så att när du pumpar första bröstet så bildas mer i det andra. Och när du börjar med det andra så fylls det första på. Och om dina barn då behöver amma så börjar du ju med bröst nr 1!

Mina ammar mycket på kvällarna och att då få lite ledigt med den urpumpade mjölken är skönt. Den är dessutom fetare än kvällsmjölken så de står sig längre!

Men tricket med amning är att inte tänka för mycket eller oroa sig. Utan att lita på att bebisar som växer enligt sin kurva är ett bra bevis på att mjölken funkar!

• MammaSandra

Dubbelammar mina tjejer och på kvällarna är det väldigt mycket snutt!!
    Har alltid varit så sedan de föddes, så har du orken och de går upp fint så ser inte jag iallafall någon aneldning till att du ska ge tillägg.

De blir ju bättre ju äldre de blir också

• cruz

För mig räckte mjölken knappt för båda två kändes de som. Om kvällarna och nätterna åt de hela tiden. Efter en veckas total sömnbrist gav jag upp och gav dem en varsin flaska ersättning innan jag gick och lade mig. Det gjorde att jag fick sova 4 timmar i sträck. I mitt fall gjorde sömnen under för mjölkproduktionen och någonstans tror jag ändå att det är en balans. Visst ökar man mängden genom att amma ofta, men man måste även få några timmars sammanhängande sömn per dygn. Jag gick också ned väldigt mycket i vikt under neotiden och vägde bara 47 kg när jag kom hem. Det är nog inte heller bra för en optimal mjölkproduktion. Men det är absolut fullt möjligt att helamma tvillingar, även om det var lite svårt för mig . Lycka till!

• mymlan77

Jag ammade mina twins i sex månader. BEHÖVD aldrig ge tillägg, men gjorde det nån enstaka gång ändå för å få lite frihet å kunna lämna twinsen själva med sin pappa längre än två timmar

De ökade väldigt mkt i vikt precis hela tiden, så att de skulle behöva nåt tillägg var det aldrig tal om...

• VitaRosen

Tack så mycket för alla goda råd och för att ni peppar mig att fortsätta amma!

Speciellt bra var tipset om att pumpa extra på förmiddagen (innan matning) så att man kan ge det på kvällen när man inte orkar vara vaken längre! Vilken bok var det som det stod i? Ingen ersättning behövs iallafall än så länge!

Tror nog att de använder mig som napp men hur får man dom att sluta med det när de skriker/gråter (den ena låter som om hon skriker den andra som om hon gråter) så fort man lägger ner dem? Att vagga dem fungerar inte så bra heller då de bara vaknar när man slutar?

Hur gamla var era bebisar när ni började bestämma en läggtid och hur dags var/är den?

• MosterMi

Tipset läste jag i boken "A contented house with twins" som Gina Ford och någon mer har skrivit. Boken var väl inte någon favorit, var något knasigt schema för hur man ska ta hand om tvillingar. Men det fanns en del bra tips i den, bla att pumpa ur före amning.

• Tina9

Vita Rosen, våra bebbar är som sagt 6 veckor. Ibland somnar de för natten vid halv tolv, och tyvärr ibland halv två. Jag väntar mest på att de ska anpassa sig till vår dygnsrytm och jag tror man får vänta ännu några månader innan man kan bestämma läggtid. Mer "go with the flow".

• VitaRosen

Fantastiskt!! Inatt somnade flickorna kl. 00 efter att ha fått 100 ml bröstmjölk var i flaska och sov till kl 06, gissa om jag blev förvånad när jag såg på klockan när vi vaknade!!!!!! Tack igen för alla tips! jag känner mig som en ny människa!

Svar på tråden Tvillingamning!